VMP-interior

Mobiilirobotti vapauttaa sairaalahenkilöstön resursseja rutiinitöistä hoitotyöhön

Lääkehuoltotiloja suunnitteleva ja toteuttava raumalainen VMP-interior on kehittänyt sairaalan sisälogistiikkaa tehostavan mobiilirobotin, joka voi huolehtia esimerkiksi tarvikkeiden, pyykkien tai lääkkeiden kuljetuksesta osastolta toiselle. Mobiilirobotti hyödyntää korkealaatuista, valmista robottiteknologiaa. VMP-interiorin uutuus on tällä viikolla ensiesittelyssä Farmasian Päivillä Helsingissä.
VMP-interiorin uutuus on mobiilirobotti sairaalan sisälogistiikkaan.

VMP-interiorin ensimmäinen mobiilirobotti on varustettu sähkölukittavalla lääkelaatikostolla. Robotin päälle ja/tai vedettäväksi voidaan lisäksi asentaa mikä tahansa kaappi, laatikosto, hyllykkö, rullakko tai esimerkiksi erikseen räätälöity instrumenttipöytä. Robottialustan päälle rakennettava kaluste on mahdollista räätälöidä täysin sairaalan tarpeiden mukaan.

Uutuustuote hyödyntää tanskalaisen Mobile Industrial Robots ApS:n valmista robottialustaa. Heidän laadukas ja testattu robottiteknologiansa on jo käytössä tanskalaisissa sairaaloissa ja hoivakodeissa. Robotti tunnistaa ympäristönsä ja toimii yhdessä ihmisten kanssa niin, ettei törmäyksiä pääse tapahtumaan.

– Mobiilirobotti vähentää tarvikkeiden nouto- ja kuljetustarvetta ja jättää henkilöstölle enemmän aikaa juuri siihen tärkeimpään eli ihmistä vaativiin työtehtäviin, kertoo myyntipäällikkö Tuomas Kärki VMP-interiorilta.

Pilottikohteet etsinnässä parhaillaan
Idea mobiilirobotin kehittämiseen lähti lääkealan messuilta Saksasta.

– Tutustuimme siellä vastaavanlaiseen robotti-innovaatioon ja löysimme Suomesta omaan projektiimme sopivan yhteistyökumppanin, Posicraftin. Nyt puoli vuotta myöhemmin meillä on jo käyttövalmis tuote. Mobiilirobotti sopii hyvin tuotevalikoimaamme, sillä kaikki ratkaisumme tähtäävät sujuvampaan työntekoon turvallisuutta unohtamatta.

VMP-interiorin mobiilirobotti on ensiesittelyssä Farmasian Päivillä Helsingissä 18.–19.11. Robotin kokeiluun etsitään parhaillaan pilottikohteita, ja tarkoitus on myös toteuttaa esittelykiertue eri sairaanhoitopiireissä.

– Toivomme, että pääsemme keskustelemaan monien hoitoalan ammattilaisten kanssa robotin hyödyntämisestä ja sen jatkokehittämisestä. Olemme avoimia kaikenlaisille yhteistyöehdotuksille, toteaa Kärki.

myyntipäällikkö Tuomas Kärki
tuomas.karki@vmp-interior.fi

toimitusjohtaja Veli-Matti Paulasaari
vmp@vmp-interior.fi

VMP-interiorin uutuus on mobiilirobotti sairaalan sisälogistiikkaan.

VMP-interior
Hallitie 4
26510 Rauma

02 824 1000http://www.vmp-interior.fi

VMP-interior Oy on raumalainen apteekkien, lääkehuoltotilojen ja myymäläratkaisujen suunnitteluun ja toteutukseen erikoistunut yritys. VMP-interior vastaa yli 25 vuoden kokemuksella projekteista kokonaisuudessaan: liiketilojen hankkimisesta tilasuunnitteluun ja projektinhallinnasta asennukseen.