Mobiilisovelluksen avulla pystyt ennakoimaan alkoholinkäyttöäsi

EHYT ry:n OttoMitta-sovelluksen avulla voi seurata omaa alkoholin- ja rahankulutusta. Ilmaisen sovelluksen lataaminen omaan kännykkään voi auttaa nauttimaan lomasta ilman turhia huolia ja riskejä.

Aurinkoa, hyvää seuraa eikä kiire minnekään, näistä kesäloma on parhaimmillaan tehty. Jos loman puitteet ovat mallillaan, niin kesäterassilla saattaa kulua alkoholia, aikaa ja rahaa enemmän kuin alun perin oli tarkoitus.

Omaa elämänhallintaa voi parantaa lataamalla älypuhelimeen EHYT ry:n OttoMitta -mobiilisovelluksen. Sen avulla voi seurata alkoholin- ja rahankulutustaan.

Sovellukseen syötetään ensin oma ikä, paino ja sukupuoli. Tämän jälkeen käyttäjä merkitsee nauttimansa alkoholiannoksen tiedot, kuten juoman laadun, määrän ja hinnan. OttoMitta laskee näiden perusteella arvion käyttäjän alkoholiin kuluttamasta rahasta, veren alkoholipitoisuudesta, kaloreista ja siitä, kuinka kauan alkoholin palaminen elimistössä kestää.

”Sovellus auttaa tunnistamaan alkoholin riskikäytön rajoja, joita moni ei välttämättä tule ajatelleeksi. Vaikka alkoholinkäyttö olisikin satunnaista, mukana kulkeva juomapäiväkirja herättelee pohtimaan omia kulutustottumuksia”, kertoo EHYTin suunnittelija Timo Glad.

OttoMitta sopii myös pitkäaikaiseen käyttöön
OttoMitta muistuttaa viestillä, kun riskikulutuksen raja lähenee. Riskiraja terveelle keskikokoiselle miehelle on seitsemän annosta päivässä (esim. 7 keskiolutpulloa). Keskikokokoisella terveellä naisella riskiraja on viisi annosta päivässä.

”Tämä ei tarkoita, että yhdellä kertaa voi ongelmitta juoda tämän määrän alkoholia. Kohtuukäyttö on usein alle tämän rajan eli se, miten sietää alkoholia, on yksilöllistä”, Glad sanoo.

”Kohtuukäytön voi määritellä siten, että se ei aiheuta minkäänlaista harmia tai ongelmia itselle eikä muille. Päivittäinen juominen ei ole milloinkaan kohtuullista, vaikka määrät olisivat pieniä”, hän lisää.

OttoMittaa voi käyttää myös pitkäaikaiseen alkoholinkäytön seurantaan, koska tiedot pysyvät sovelluksen muistissa.

OttoMitan käyttö on maksutonta ja sovellukseen tallennetut tiedot näkyvät vain käyttäjälle itselleen. Sen voi ladata maksutta puhelimeen sovelluskaupoista.

Suunnittelija Timo Glad, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, p. 040 527 1116 timo.glad@ehyt.fi (23.7. saakka) tai

Aikuistyön päällikkö Antti Hytti, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, p. 040 779 1387 tai antti.hytti@ehyt.fi

Pakollinen tunnistautuminen tehokas keino vähentää pelihaittoja1.11.2017 15:54Tiedote

Reilu viidennes Suomen rahapelituotoista tulee henkilöiltä, joilla on rahapeliongelma. Runsaaseen pelaamiseen yhdistyy myös huono-osaisuutta: pelaajalla on usein pienet tulot, heikko terveys tai päihteiden käyttöä. Peliongelmista kärsivän tilanne on vaikea, koska rahapelejä on saatavilla kaikkialla ja keinot rajoittaa pelaamista puuttuvat. Pakollinen tunnistautuminen kaikissa Veikkauksen peleissä – sekä verkossa että pelipisteillä – ehkäisisi rahapelihaittoja nykyistä tehokkaammin.