Dynniq FinlandDynniq Finland

Mobiilisovellus tarjoaa pyöräilijöille vihreää valoa automaattisesti Tampereella

Dynniq Finland ja Tampereen kaupunki ovat yhteistyössä kehittäneet mobiilisovelluksen, joka pyytää pyöräilijälle automaattisesti ja ennakoiden vihreän valon liikennevaloissa. Sovellus on nimeltään CrossCycle. Nyt haussa on innokkaita pyöräilijöitä osallistumaan sovelluksen testaukseen.

Varsinkin kaupungeissa pyöräily on varteenotettava liikkumisen keino. Jotta pyöräily olisi houkutteleva liikkumismuoto, tulee pyörällä liikkumisen olla helppoa, turvallista ja mielekästä. Yksi keinoista tehdä pyöräilystä vieläkin joustavampaa on poistaa matkasta ylimääräiset pysähdykset liikennevaloissa.

- Pyöräilijän kohtaamat pysähdykset kaupunkiolosuhteissa aiheutuvat lähes poikkeuksetta liikennevaloista. Mobiilisovelluksen avulla pyöräilijälle aiheutuvia pysähdyksiä liikennevaloissa voidaan vähentää, kertoo Dynniq Finlandin operatiivinen johtaja Jukka-Pekka Alanissi.

Mobiilisovellus lähettää automaattisesti liikennevaloille pyynnön vihreästä valosta pyöräilijän lähestyessä liikennevaloristeystä. Kun pyyntö lähetetään ennakoiden, voi pyöräilijä päästä liikennevaloista läpi pysähtymättä. Jos pyöräilijä kuitenkin joutuu pysähtymään punaisiin valoihin, on valoissa vietetty aika lyhyempi kuin normaalisti. Tämä tekee pyöräilystä huomattavasti mielekkäämpää.

Sovelluksen toimintaa testataan tällä hetkellä 17 risteyksessä. Toiveissa on saada sovellukselle mahdollisimman paljon testaajia. Beta-testaajille toimitetaan risteysten tarkemmat sijainnit testaustunnusten yhteydessä.

Sovelluksen käyttäminen on äärimmäisen yksinkertaista. Sovellus kytketään aktiiviseksi yhdellä painikkeella. Tämän jälkeen laitteen näyttö voidaan sammuttaa ja laite asettaa esimerkiksi taskuun. Kun sovellus lähettää onnistuneen pyynnön liikennevaloille, se ilmoittaa tästä äänimerkillä. Visuaalista ilmoitusta sovellus ei anna turvallisuussyistä.

Kun matka on saatu päätökseen, se kuitataan sovelluksessa jälleen yhdellä painalluksella. Tämän jälkeen sovellus kertoo käyttäjälle mm. matkan keston, pituuden ja keskinopeuden sekä lähetettyjen pyyntöjen lukumäärän.

Näin ilmoittaudut testaajaksi:

Sovellus vaatii toimiakseen Android-laitteen ja Google Play-sovelluskaupan tunnukset. Lähetä sähköpostilla viesti osoitteeseen liva.huolto@dynniq.com ja ilmoita viestissä sovelluskaupassa käyttämäsi sähköpostiosoite, jolle haluat sovelluksen käytettäväksi. Saat paluuviestinä linkin (n. kahden arkipäivän kuluessa), jonka avulla voit rekisteröidä itsesi beta-testaajaksi ja ladata sovelluksen laitteellesi. Linkki toimii vain antamallasi sähköpostisoitteella. Kirjoita sähköpostin otsikoksi “CC tunnukset ja oma nimesi”.

Parhaan muutos- ja/tai kehitysidean antaneelle testaajalle lahjoitetaan Samsung Galaxy S6 puhelin.

Jukka-Pekka Alanissi
operatiivinen johtaja
Dynniq Finland Oy
jukka-pekka.alanissi@dynniq.com

Mika Kulmala
projektipäällikkö
Tampereen Kaupunki
mika.kulmala@tampere.fi

Dynniq Finland
Torniontie 4, PL 4
94401 Keminmaa

Dynniq Finland Oy on johtava älykkään liikenteen ohjaus- ja valvontajärjestelmien sekä julkisen valaistuksen toimittaja Suomessa ja kansainvälisesti. Olemme dynaaminen, luotettava ja innovatiivinen korkean teknologian yritys. Dynniq Finland on sitoutunut tarjoamaan laadukkaita, ympäristöystävällisiä sekä kustannustehokkaita älykkään liikenteen ja julkisen valaistuksen kokonaisratkaisuja.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Dynniq Finland