Mobiiliteknologia voi vähentää pankkipalveluiden ulkopuolella olevien määrää yli kolmanneksella

Kännykät voivat tuoda 607 miljoonaa ihmistä mukaan arjen taloudenhoidon valtavirtaan. Mahdollisuus käyttää kännykkää on kuitenkin vasta ensimmäinen askel kohti taloudellista osallisuutta.

Oslo, Norja – Taloudellista osallisuutta voidaan edistää mobiiliteknologian avulla, kertoo Mastercardin uusi raportti. Tutkimus osoittaa, että pankkipalveluiden ulkopuolella olevista ihmisistä 60 prosenttia asuu 15 maassa. Tästä joukosta 607 miljoonalla ihmisellä on kännykkä, mutta ei vielä pankkitiliä. Mobiiliteknologian avulla taloudellisuuden osallisuuden hyödyt voisivat olla välittömästi heidän saatavillaan.

Intiaa lukuun ottamatta kaikissa 15 maassa matkapuhelinnumeron omistavien määrää ylittää pankkitilittömien ihmisten määrän useilla miljoonilla (Kiinassa luku on 204 miljoonaa).

Mastercardin varapuheenjohtaja Ann Cairns korostaa yhtä raportin avainlöydöksistä: “Pelkkä rahoituspalveluiden saatavuuden turvaaminen ei riitä. Jotta saavutettaisiin todellisia vaikutuksia, ihmisten on käytettävä finanssialan tuotteita aktiivisesti.”

20 prosenttia ihmisistä, joilla on pankkitili tai mobiililompakko eivät ole käyttäneet sitä vuoteen maailmanlaajuisesti, ja vielä suurempi osa käyttää tiliään satunnaisesti.

Jos pankkipalveluja ei ole tarjolla tai jos rahoituspalveluita käytetään harvoin, ihmiset kääntyvät epävirallisten tarjoajien, kuten naapuruston säästökerhojen, paikallisien lainanantajien tai luvattomien rahanlähetyspalveluiden puoleen.

Monet pienituloiset ihmiset ovat usein epävirallisten rahoituspalveluiden kokeneita käyttäjiä, ja heidän raha-asiansa on järjestelty mutkikkaasti hyvään järjestykseen. Heillä ei kuitenkaan ole oikeudellista suojaa, kohtaavat merkittäviä riskejä ja he voivat maksaa enemmän huomattavasti huonommasta tuotteesta.

Raportti toteaa “taistelussa osallisuuden puolesta ei ole kyse uusien käyttäytymismallien tai markkinoiden luomisesta. Kyse ei ole myöskään siitä, että tarjotaan helppoa pääsyä taloudelliseen valtavirtaan. Kyse on siitä, että oikeat toimijat ja säädellyt tarjoajat voivat tehdä parempaa työtä epävirallisen sektorin syrjäyttämisessä”.

Toinen tärkeä seikka on sukupuolten välinen kuilu, joka voi syventyä entisestään, jos mobiili- ja digitaalisesta teknologiasta tulee hallitseva rahoituspalveluiden toimituskanava. Esimerkiksi kehittyvissä maissa on jo kahdeksan prosenttiyksikön kuilu tilien omistajuudessa (67 prosentilla miehistä on tili verrattuna 59 prosenttiin naisista). Luku on kasvanut monissa maissa yli kymmeneen prosenttiin, kuten Marokossa ja Perussa, ja yltää jopa 30 prosenttiin joissakin maissa, kuten Pakistanissa ja Bangladeshissa. Naiset ovat saaneet ja vastaanottaneet epätodennäköisemmin digitaalisia maksuja ja ovat todennäköisemmin käyttäneet epävirallisia rahoituspalveluja. Heidän on myös todennäköisesti vaikeampaa kerätä varoja hätätilannetta varten.

Mastercardin toimeksiannosta tehty Unravelling the Web -raportti julkistettiin Financial Inclusion Summit -tapahtumassa Oslossa 28. maaliskuuta 2019. Tapahtuman järjesti Fintech Mundi, globaali fintech-kiihdyttämö. Puhujina tapahtumassa oli muun muassa Ann Cairns, Mastercardin varapuheenjohtaja ja Mastercardin kansainvälisten markkinoiden johtaja, Greta Bull, CGAP:n (Maailmanpankki) toimitusjohtaja ja James Mwangi, Equity Bank Kenyan toimitusjohtaja.

Lisätietoa:
Annika Kristersson,
Pohjoismaiden- ja Baltian-viestintäjohtaja
puh. +46 703 17 35 45

GSMA Intelligence ja Pew Research Center.
Lähde: Mastercardin analyysi perustuu lukuihin seuraavilta tahoilta: Maailmanpankin Global Findex Database -tietokanta, GSMA Intelligence ja Pew Research Center.

MasterCard
MasterCard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, hallituksia ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. MasterCardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissä @MasterCardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemmeEngagement Bureau.

Raportista
Unravelling the Web -raportin teki MagnaCarta Communications Mastercardin toimeksiannosta. Se perustuu laaja-alaisesti julkisesti saatavilla oleviin analyyseihin, dataan, tutkimuksiin ja kommentteihin. Niitä täydennettiin syvähaastatteluilla taloudellisen osallisuuden asiantuntijoiden, pankkien, fintech-yritysten ja teknologiasijoittajien kanssa. Haastattelut tehtiin puhelimitse helmikuussa 2019.

Financial Inclusion Summit -tapahtuma Oslossa
Financial Inclusion Summit 28. maaliskuuta kutsuttiin kokoon selvittämään tapoja, joilla Pohjoismaat voivat osaltaan vähentää köyhyyttä ja lisätä kasvua luomalla vuoropuhelua pitkän aikavälin ratkaisusta, joka hyödyntäisi viimeisimpiä finanssiteknologisia saavutuksia. Merkittävän fintech-kiihdyttämön Fintech Mundin järjestämä kokous keräsi avainpäättäjiä, kehitystoimijoita ja yksityisiä organisaatioita Pohjoismaista ja niiden ulkopuolelta.

Suomalainen finanssiteknologiayritys Enterpay Pohjoismaiden johtavan finanssiteknologiaohjelman finaaliin31.10.2019 09:22:42 EETTiedote

Suomalainen Enterpay valittiin tänään Pohjoismaissa ja Baltiassa järjestettävän finanssiteknologia-alan Lighthouse-kehitysohjelman finaaliin. Muut finalistit ovat ruotsalainen Doconomy ja latvialainen Nordigen. Mastercardin järjestämä Lighthouse on suosittu kumppanuusohjelma, jossa on mukana alan eturivin yhteistyökumppaneita ja johon tulee satoja hakemuksia. Ohjelman avulla Mastercard on osallistunut useiden finanssiteknologia-alan startup-yritysten kehittämiseen sekä innovaatioiden edistämiseen Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Mastercard ja NFT julkistavat Lighthouse-kehitysohjelman osallistujat23.8.2019 12:17:02 EESTTiedote

Mastercard ja NFT Ventures ovat valinneet yritykset vuoden 2019 Lighthouse-kehitysohjelmaan. Lighthouse-ohjelma on yhteistyöverkosto, jossa valitaan 15 lupaavinta finanssiteknologia-alan yritystä Pohjoismaista ja Baltiasta kiihdyttämään kumppanoitumiskeskustelujaan Mastercardin ja suurimpien pankkien kanssa kahdesti vuodessa. Tänä syksynä ohjelma laajenee Riikaan. Tukholmassa ja Helsingissä se toimii aiempien vuosien tapaan. Hakemuksia ohjelmaan tuli eniten sen historiassa, ja niiden määrä kasvoi 68 prosenttia edellisvuodesta. ”Saimme satoja hakemuksia ja tiedustelua fintech-yrityksiltä ympäri Eurooppaa”, Lighthousen ohjelmajohtaja Jay Jensen kertoo. ”Baltian ja Pohjoismaiden fintech-yritysten laatu on mahdollisesti korkeinta tasoa koko mantereella ja hakemusten määrän kasvu on ollut upeaa.” ”Kiinnostuksen kasvu ohjelmaa kohtaan sekä start-up-yritysten että pankkien puolelta osoittaa kuinka arvokas tällainen nykyaikainen, yhteistyöhön perustuva toimintatapa on fintech-alan tulevaisuude

Mastercard ja P27 Nordic Payments Platform rakentavat maailman ensimmäisen reaaliaikaisen maksujärjestelmän25.6.2019 15:15:00 EESTTiedote

Nopea ja valtioiden rajat ylittävä useamman valuutan asiakastili maksunvälitykseen Pohjoismaihin Helsinki 25.6.2019 – P27 Nordic Payments Platform (jonka omistavat Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP Ryhmä, SEB ja Swedbank) ja Mastercard julkistavat tänään kumppanuuden tarjotakseen reaaliaikaisia maksuja ja erämaksuja Pohjoismaissa ja näin rakentavat edistyneimmän, innovatiivisimman ja tehokkaimman maksujärjestelmän maailmassa. Yhteistyö luo tehokkaan maksualustan koko Pohjoismaiden alueella eri valuutoille ja yhdistää Pohjoismaiden asukkaat. Rohkea ja kunnianhimoinen avaus muuttaa rahan liikkumista kuluttajien, yritysten, yhteiskunnan ja koko maksualan kesken. Suuri investointiohjelma on maailman ensimmäinen reaaliaikainen erämaksujen usean valuutan alusta. Se korvaa olemassa olevaa maksuinfrastruktuuria ja näin alentaa välittömien ja turvallisten maksujen kustannuksia ja lisää kilpailukykyä. Jäsenet voivat lähettää ja vastaanottaa rahaa viiveettä alueella aiempaa matalammin kustan