Mobiiliteknologia voi vähentää pankkipalveluiden ulkopuolella olevien määrää yli kolmanneksella

Kännykät voivat tuoda 607 miljoonaa ihmistä mukaan arjen taloudenhoidon valtavirtaan. Mahdollisuus käyttää kännykkää on kuitenkin vasta ensimmäinen askel kohti taloudellista osallisuutta.

Oslo, Norja – Taloudellista osallisuutta voidaan edistää mobiiliteknologian avulla, kertoo Mastercardin uusi raportti. Tutkimus osoittaa, että pankkipalveluiden ulkopuolella olevista ihmisistä 60 prosenttia asuu 15 maassa. Tästä joukosta 607 miljoonalla ihmisellä on kännykkä, mutta ei vielä pankkitiliä. Mobiiliteknologian avulla taloudellisuuden osallisuuden hyödyt voisivat olla välittömästi heidän saatavillaan.

Intiaa lukuun ottamatta kaikissa 15 maassa matkapuhelinnumeron omistavien määrää ylittää pankkitilittömien ihmisten määrän useilla miljoonilla (Kiinassa luku on 204 miljoonaa).

Mastercardin varapuheenjohtaja Ann Cairns korostaa yhtä raportin avainlöydöksistä: “Pelkkä rahoituspalveluiden saatavuuden turvaaminen ei riitä. Jotta saavutettaisiin todellisia vaikutuksia, ihmisten on käytettävä finanssialan tuotteita aktiivisesti.”

20 prosenttia ihmisistä, joilla on pankkitili tai mobiililompakko eivät ole käyttäneet sitä vuoteen maailmanlaajuisesti, ja vielä suurempi osa käyttää tiliään satunnaisesti.

Jos pankkipalveluja ei ole tarjolla tai jos rahoituspalveluita käytetään harvoin, ihmiset kääntyvät epävirallisten tarjoajien, kuten naapuruston säästökerhojen, paikallisien lainanantajien tai luvattomien rahanlähetyspalveluiden puoleen.

Monet pienituloiset ihmiset ovat usein epävirallisten rahoituspalveluiden kokeneita käyttäjiä, ja heidän raha-asiansa on järjestelty mutkikkaasti hyvään järjestykseen. Heillä ei kuitenkaan ole oikeudellista suojaa, kohtaavat merkittäviä riskejä ja he voivat maksaa enemmän huomattavasti huonommasta tuotteesta.

Raportti toteaa “taistelussa osallisuuden puolesta ei ole kyse uusien käyttäytymismallien tai markkinoiden luomisesta. Kyse ei ole myöskään siitä, että tarjotaan helppoa pääsyä taloudelliseen valtavirtaan. Kyse on siitä, että oikeat toimijat ja säädellyt tarjoajat voivat tehdä parempaa työtä epävirallisen sektorin syrjäyttämisessä”.

Toinen tärkeä seikka on sukupuolten välinen kuilu, joka voi syventyä entisestään, jos mobiili- ja digitaalisesta teknologiasta tulee hallitseva rahoituspalveluiden toimituskanava. Esimerkiksi kehittyvissä maissa on jo kahdeksan prosenttiyksikön kuilu tilien omistajuudessa (67 prosentilla miehistä on tili verrattuna 59 prosenttiin naisista). Luku on kasvanut monissa maissa yli kymmeneen prosenttiin, kuten Marokossa ja Perussa, ja yltää jopa 30 prosenttiin joissakin maissa, kuten Pakistanissa ja Bangladeshissa. Naiset ovat saaneet ja vastaanottaneet epätodennäköisemmin digitaalisia maksuja ja ovat todennäköisemmin käyttäneet epävirallisia rahoituspalveluja. Heidän on myös todennäköisesti vaikeampaa kerätä varoja hätätilannetta varten.

Mastercardin toimeksiannosta tehty Unravelling the Web -raportti julkistettiin Financial Inclusion Summit -tapahtumassa Oslossa 28. maaliskuuta 2019. Tapahtuman järjesti Fintech Mundi, globaali fintech-kiihdyttämö. Puhujina tapahtumassa oli muun muassa Ann Cairns, Mastercardin varapuheenjohtaja ja Mastercardin kansainvälisten markkinoiden johtaja, Greta Bull, CGAP:n (Maailmanpankki) toimitusjohtaja ja James Mwangi, Equity Bank Kenyan toimitusjohtaja.

Lisätietoa:
Annika Kristersson,
Pohjoismaiden- ja Baltian-viestintäjohtaja
puh. +46 703 17 35 45

GSMA Intelligence ja Pew Research Center.
Lähde: Mastercardin analyysi perustuu lukuihin seuraavilta tahoilta: Maailmanpankin Global Findex Database -tietokanta, GSMA Intelligence ja Pew Research Center.

MasterCard
MasterCard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, hallituksia ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. MasterCardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissä @MasterCardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemmeEngagement Bureau.

Raportista
Unravelling the Web -raportin teki MagnaCarta Communications Mastercardin toimeksiannosta. Se perustuu laaja-alaisesti julkisesti saatavilla oleviin analyyseihin, dataan, tutkimuksiin ja kommentteihin. Niitä täydennettiin syvähaastatteluilla taloudellisen osallisuuden asiantuntijoiden, pankkien, fintech-yritysten ja teknologiasijoittajien kanssa. Haastattelut tehtiin puhelimitse helmikuussa 2019.

Financial Inclusion Summit -tapahtuma Oslossa
Financial Inclusion Summit 28. maaliskuuta kutsuttiin kokoon selvittämään tapoja, joilla Pohjoismaat voivat osaltaan vähentää köyhyyttä ja lisätä kasvua luomalla vuoropuhelua pitkän aikavälin ratkaisusta, joka hyödyntäisi viimeisimpiä finanssiteknologisia saavutuksia. Merkittävän fintech-kiihdyttämön Fintech Mundin järjestämä kokous keräsi avainpäättäjiä, kehitystoimijoita ja yksityisiä organisaatioita Pohjoismaista ja niiden ulkopuolelta.

Mastercard lisää tukeaan naisten jalkapallolle21.5.2019 12:31:59 EESTTiedote

Helsinki, 21.5.2019 – Mastercard on yksi maailman aktiivisimmista suurten urheilutapahtumien sponsoroijista ja lisää nyt tukeaan naisten jalkapallolle. Se haluaa näin tukea sukupuolten välistä tasa-arvoa urheilussa sekä markkinoinnissa. Mastercard on jo kauan puhunut monimuotoisuuden, osallisuuden ja kumppanuuden tärkeyden puolesta edistääkseen urheilun hyvää hallintoa, rehellisyyttä ja lahjomattomuutta. Mastercard on ollut merkittävä naisten jalkapallon sponsori jo 25 vuotta. Lajin muuttuessa entistä ammattimaisemmaksi ja kilpailun koventuessa Mastercard uskoo, että nyt on otollinen hetki sijoittaa seuroihin ja pelaajiin. Se on suorin tapa lisätä paljon kaivattuja resursseja naisurheiluun. Mastercard tukee näin naispelaajia ja heidän seurojaan, auttaa seuroja kasvamaan ja lisää lajin vetovoimaa entistä laajemman kannattajajoukon piirissä. Naisten jalkapallo on nykyisin suositun joukkuelaji nuorten naisten keskuudessa ja sen suosion uskotaan kasvavan, kun seurat menestyvät ja maailman