Mastercard

Mobiiliteknologia voi vähentää pankkipalveluiden ulkopuolella olevien määrää yli kolmanneksella

Jaa
Kännykät voivat tuoda 607 miljoonaa ihmistä mukaan arjen taloudenhoidon valtavirtaan. Mahdollisuus käyttää kännykkää on kuitenkin vasta ensimmäinen askel kohti taloudellista osallisuutta.

Oslo, Norja – Taloudellista osallisuutta voidaan edistää mobiiliteknologian avulla, kertoo Mastercardin uusi raportti. Tutkimus osoittaa, että pankkipalveluiden ulkopuolella olevista ihmisistä 60 prosenttia asuu 15 maassa. Tästä joukosta 607 miljoonalla ihmisellä on kännykkä, mutta ei vielä pankkitiliä. Mobiiliteknologian avulla taloudellisuuden osallisuuden hyödyt voisivat olla välittömästi heidän saatavillaan.

Intiaa lukuun ottamatta kaikissa 15 maassa matkapuhelinnumeron omistavien määrää ylittää pankkitilittömien ihmisten määrän useilla miljoonilla (Kiinassa luku on 204 miljoonaa).

Mastercardin varapuheenjohtaja Ann Cairns korostaa yhtä raportin avainlöydöksistä: “Pelkkä rahoituspalveluiden saatavuuden turvaaminen ei riitä. Jotta saavutettaisiin todellisia vaikutuksia, ihmisten on käytettävä finanssialan tuotteita aktiivisesti.”

20 prosenttia ihmisistä, joilla on pankkitili tai mobiililompakko eivät ole käyttäneet sitä vuoteen maailmanlaajuisesti, ja vielä suurempi osa käyttää tiliään satunnaisesti.

Jos pankkipalveluja ei ole tarjolla tai jos rahoituspalveluita käytetään harvoin, ihmiset kääntyvät epävirallisten tarjoajien, kuten naapuruston säästökerhojen, paikallisien lainanantajien tai luvattomien rahanlähetyspalveluiden puoleen.

Monet pienituloiset ihmiset ovat usein epävirallisten rahoituspalveluiden kokeneita käyttäjiä, ja heidän raha-asiansa on järjestelty mutkikkaasti hyvään järjestykseen. Heillä ei kuitenkaan ole oikeudellista suojaa, kohtaavat merkittäviä riskejä ja he voivat maksaa enemmän huomattavasti huonommasta tuotteesta.

Raportti toteaa “taistelussa osallisuuden puolesta ei ole kyse uusien käyttäytymismallien tai markkinoiden luomisesta. Kyse ei ole myöskään siitä, että tarjotaan helppoa pääsyä taloudelliseen valtavirtaan. Kyse on siitä, että oikeat toimijat ja säädellyt tarjoajat voivat tehdä parempaa työtä epävirallisen sektorin syrjäyttämisessä”.

Toinen tärkeä seikka on sukupuolten välinen kuilu, joka voi syventyä entisestään, jos mobiili- ja digitaalisesta teknologiasta tulee hallitseva rahoituspalveluiden toimituskanava. Esimerkiksi kehittyvissä maissa on jo kahdeksan prosenttiyksikön kuilu tilien omistajuudessa (67 prosentilla miehistä on tili verrattuna 59 prosenttiin naisista). Luku on kasvanut monissa maissa yli kymmeneen prosenttiin, kuten Marokossa ja Perussa, ja yltää jopa 30 prosenttiin joissakin maissa, kuten Pakistanissa ja Bangladeshissa. Naiset ovat saaneet ja vastaanottaneet epätodennäköisemmin digitaalisia maksuja ja ovat todennäköisemmin käyttäneet epävirallisia rahoituspalveluja. Heidän on myös todennäköisesti vaikeampaa kerätä varoja hätätilannetta varten.

Mastercardin toimeksiannosta tehty Unravelling the Web -raportti julkistettiin Financial Inclusion Summit -tapahtumassa Oslossa 28. maaliskuuta 2019. Tapahtuman järjesti Fintech Mundi, globaali fintech-kiihdyttämö. Puhujina tapahtumassa oli muun muassa Ann Cairns, Mastercardin varapuheenjohtaja ja Mastercardin kansainvälisten markkinoiden johtaja, Greta Bull, CGAP:n (Maailmanpankki) toimitusjohtaja ja James Mwangi, Equity Bank Kenyan toimitusjohtaja.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoa:
Annika Kristersson,
Pohjoismaiden- ja Baltian-viestintäjohtaja
puh. +46 703 17 35 45

Kuvat

Lähde: Mastercardin analyysi perustuu lukuihin seuraavilta tahoilta: Maailmanpankin Global Findex Database -tietokanta, 
GSMA Intelligence ja Pew Research Center.
Lähde: Mastercardin analyysi perustuu lukuihin seuraavilta tahoilta: Maailmanpankin Global Findex Database -tietokanta, GSMA Intelligence ja Pew Research Center.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

MasterCard
MasterCard (NYSE: MA), www.mastercard.com, on teknologiayhtiö globaaleilla maksuteollisuusmarkkinoilla. Meidän maksujenkäsittelyverkostomme on maailman nopein. Yhdistämme kuluttajia, rahoituslaitoksia, kauppiaita, hallituksia ja yrityksiä yli 210 maassa ja alueella. MasterCardin tuotteet ja ratkaisut tekevät arjesta ‒ ostoksista, matkustamisesta, yrityksen pyörittämisestä ja taloushallinnosta ‒ kaikille yhä helpompaa, turvallisempaa ja tehokkaampaa. Seuraa meitä Twitterissä @MasterCardNews, liity keskusteluumme Beyond the Transaction -blogissa ja tilaa uutiskirjeemmeEngagement Bureau.

Raportista
Unravelling the Web -raportin teki MagnaCarta Communications Mastercardin toimeksiannosta. Se perustuu laaja-alaisesti julkisesti saatavilla oleviin analyyseihin, dataan, tutkimuksiin ja kommentteihin. Niitä täydennettiin syvähaastatteluilla taloudellisen osallisuuden asiantuntijoiden, pankkien, fintech-yritysten ja teknologiasijoittajien kanssa. Haastattelut tehtiin puhelimitse helmikuussa 2019.

Financial Inclusion Summit -tapahtuma Oslossa
Financial Inclusion Summit 28. maaliskuuta kutsuttiin kokoon selvittämään tapoja, joilla Pohjoismaat voivat osaltaan vähentää köyhyyttä ja lisätä kasvua luomalla vuoropuhelua pitkän aikavälin ratkaisusta, joka hyödyntäisi viimeisimpiä finanssiteknologisia saavutuksia. Merkittävän fintech-kiihdyttämön Fintech Mundin järjestämä kokous keräsi avainpäättäjiä, kehitystoimijoita ja yksityisiä organisaatioita Pohjoismaista ja niiden ulkopuolelta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mastercard

Mastercardin syksyn Lighthouse FINITIV 2023 -kumppanuusohjelmaan viisi edistyksellistä finanssiteknologia-alan yritystä Suomesta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin Lighthouse FINITIV -ohjelma on käynnistynyt 11. kerran. Syksyn ohjelmassa mukana on 15 poikkeuksellista finanssiteknologia-alan startup-yritystä Ruotsista, Suomesta ja Liettuasta. Ohjelma pyrkii kasvattamaan ja tukemaan jo ennestään aktiivista ja kasvavaa startup-yhteisöä näissä maissa. Tällä kertaa painopistealueita ovat esimerkiksi taloudellinen lukutaito, verkkokaupan maksut, lohkoketjumaksut, petosten estäminen ja henkilökohtainen taloudenhoito. Mastercardin ohjelma tukee innovaatioita ja kumppanuuksia sekä vertikaalisesti sijoittajien, pankkien ja muiden yrityskumppaneiden kanssa että horisontaalisesti ohjelmaan osallistuvien startupien ja varhaisvaiheen kasvuyritysten kesken. Mastercardin Lighthouse -ohjelman osallistujat syksyllä 2023: Suomi Starcart ratkaisee verkkokaupan ongelman siitä, miten ostaa tavaroita helposti ja halvalla. Se on kuin verkkokaupan Booking.com. Narvi Payments tarjoaa pankkitoimintaa palveluna keskikokoisille kasvuyrityksille. PayUp on mobiili

Mastercardin Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelmaan viisi teknologiayhtiötä Pohjoismaista ja Baltiasta7.9.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Mastercardin kumppanuusohjelma Lighthouse MASSIV pyrkii auttamaan miljardia ihmistä elämään nykyistä vauraampaa ja turvallisempaa elämää vuoteen 2025 mennessä. Syksyllä ohjelmassa on mukana viisi startup-yritystä, jotka keskittyvät kestävään kehitykseen ja sosiaaliseen vaikuttavuuteen. Suomesta mukana on Tespack. Toisin kuin muut yrityskiihdyttämöt Mastercard Lighthouse MASSIV on ilmainen. Sen painopiste on auttaa teknologiayrityksiä saavuttamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteensa kumppanuuksien avulla. Tuomalla pohjoismaiset ja baltialaiset startupit yhteen suurten organisaatioiden kanssa ohjelma auttaa vastuullisia innovaattoreita saavuttamaan maailmanlaajuisen peiton ratkaisuilleen. Mastercard Lighthouse MASSIV on kilpailuohjelma startup-yrityksille. MASSIVin vuoden 2023 syksyn ohjelmassa on mukana yrityksiä Suomen lisäksi Virosta, Norjasta ja Tanskasta. Mastercard Lighthouse MASSIVissa syksyllä mukana: Tespack – Suomalainen Tespack on älykkäiden mikroverkkojen edelläkävijä, joka

Mastercard ottaa käyttöön digitaalisten tilausten hallintaratkaisun29.6.2023 09:00:13 EEST | Tiedote

Mastercard tarjoaa Subaioin kanssa yksinkertaisen ja turvallisen tavan tunnistaa ja peruuttaa toistuvat maksut pankkien luotettavien sovellusten ja verkkopalveluiden kautta. Kuluttajat tekevät nykyään erilaisia verkkotilauksia enemmän kuin koskaan ennen, olipa kyse sitten ruuan tilaamisesta tai vaikkapa suoratoistopalveluista. Pelkästään Yhdysvalloissa kuluttajilla on keskimäärin 12 media- ja viihdetilausta, ja milleniaaleilla keskiarvo on 17. Tilaustalous kukoistaa, ja sen arvon odotetaan nousevan 1,5 biljoonaan dollariin vuoteen 2025 mennessä. Kasvu tarkoittaa, että kuluttajien on yhä haastavampaa seurata - tai peruuttaa - monia toistuvia maksujaan. Jotta kuluttajilla olisi paremmat mahdollisuudet peruuttaa ei-toivottujen palveluiden tilauksensa, on Mastercard on aloittanut yhteistyön Subaion kanssa. Subaio on Mastercardin Start Path – ohjelmassa palkittu startup. Sen ratkaisu antaa kuluttajille näkymän tilauksiinsa ja toistuviin maksuihinsa digitaalisessa pankkialustassaan riippumat

Finanssiteknologian startup Econans voitti Mastercardin Lighthouse FINITIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Ruotsalainen finanssiteknologiayritys Econans on tämän syksyn Mastercard Lighthouse FINITIV 2022 -ohjelman voittaja. Lighthouse FINITIV on avoin innovaatio-ohjelma finanssiteknologia-alan kumppanuuksien kasvattamiseksi Pohjoismaissa ja Baltiassa. Suomen-sarjan voittaja on FinanceKey ja Baltian-sarjan KWOTA. Tanskalainen vihreän teknologian yhtiö Klimate sai sijoittajapalkinnon. Mastercardin tämän syksyn Lighthouse FINITIV -ohjelman voittajaksi nousi ruotsalainen Econans, joka tarjoaa digitaalisia ilmasto- ja taloudellisen vastuun simulaatio- ja automaattineuvontapalveluja. Seuraavaksi Econons pyrkii pääsemään liiketoimintaideallaan mukaan Mastercardin globaaliin Start Path -startup-ohjelmaan. Mastercardin FINITIV-ohjelma kestää kolme kuukautta ja antaa pohjoismaisille ja baltialaisille finanssiteknologian startupeille mahdollisuuden yhteistyöhön Mastercardin ja SEB:n, Danske Bankin, DNB:n, Swedbankin ja OP Ryhmän kaltaisten suurien pohjoismaisten pankkien kanssa. Joka kevät ja syksy oh

Tanskalainen sosiaalisen vaikuttamisen startup-yritys EcoTree voitti Mastercard Lighthouse MASSIV -kumppanuusohjelman18.11.2022 17:30:00 EET | Tiedote

Yksinkertaisia ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja puun tai metsän omistajaksi ryhtymiseen tarjoava EcoTree on valittu Lighthouse MASSIV 2022 -kumppanuusohjelman syksyn ohjelmavoittajaksi. Mastercardin kumppanuusohjelman tarkoituksena on löytää huomispäivän yksisarviset ja auttaa niitä skaalaamaan toimintaansa. EcoTree palkittiin tänään Lighthouse-palkinnonjakotilaisuudessa Slushissa. EcoTree saa nyt jatkuvaa tukea Mastercardilta ja pääsee pitchaamaan Mastercardin maailmanlaajuisessa Start Path -startup-ohjelmassa. Tanskalainen luontopohjaisten ratkaisujen toimittaja Ecotree tarjoaa yrityksille ja yksityishenkilöille yksinkertaisen tavan edesauttaa uudelleenmetsittämistä ja luonnonsuojelua. EcoTree valikoitui voittajaksi, koska se keskittyy sekä yksityishenkilöiden että yritysten sitouttamiseen ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen ja luonnon monimuotoisuuden lisäämiseen. Sen toiminta on hieno yhdistelmä sosiaalista vaikuttamista ja kestävän kehityksen edistämistä. EcoTree osoitti myö

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye