MOIA Finland Oy

MOIA kehittää jaettujen kyytien palveluaan kenttätestillä

Berliini, 6. syyskuuta 2017 - Volkswagen-konserniin kuuluva liikennepalveluyhtiö MOIA testaa jaettujen kyytien palveluaan muutaman kuukauden ajan lokakuusta 2017 alkaen Hannoverissa, Saksassa. Suljettu testiryhmä kokeilee palvelua ja antaa kehitysideoita tuotteen parantamiseksi. Pääpaino on laitteiston ja ohjelmiston stressitestaamisessa. Palvelutesti on looginen jatkumo MOIA:n ”co-creation” -toimintatavassa.

"Vuonna 2018 haluamme tarjota asiakkaillemme täydellisen ja ennennäkemättömän liikkumiskokemuksen ensimmäisestä matkasta lähtien. Siksi olemme alusta alkaen määrätietoisesti kehittäneet palveluamme yhdessä tulevien asiakkaidemme kanssa, sanoo MOIA:n operatiivinen johtaja Robert Henrich. "Seuraavien kuukausien aikana haluamme oppia ja saada reaaliaikaista kokemusta tuotteestamme. Haluamme havaita ja ratkaista ongelmat, jotta voisimme kehittää jaettujen kyytien palvelun, joka on valmis markkinoille. Tulevat asiakkaamme auttavat meitä tekemään niin."

MOIA hyödyntää testituloksia kehittääkseen algoritmejaan, sovelluksiaan ja operaatioitaan. Testikäyttäjät ilmoittavat sovelluksen kautta matkatarpeistaan, ja MOIA yhdistää samaan suuntaan matkustavat asiakkaat samaan ajoneuvoon. Annetut matkatarjoukset sisältävät yksilöllisesti valitut nouto- ja toimituspysäkit ja luvatun matka-ajan. Hannoverin palvelutesti toimii valmistautumisena MOIA:n myöhemmälle shuttle-on-demand-palvelun julkistukselle Hampurissa.

Jaetut kyydit poistavat taksien ja joukkoliikenteen välisen palvelukuilun

"Jaettujen kyytien palvelu poistaa taksien ja joukkoliikenteen välisen palvelukuilun ja tarjoaa houkuttelevan kulkumuodon vaihtoehdoksi oman auton omistamiselle. Hannover on optimaalinen testausympäristö konseptillemme", kertoo MOIA:n toimitusjohtaja Ole Harms. "Kaupunki ja sen asukkaat ovat hyvin avoimia uusille liikennepalvelukonsepteille."

Kuinka palvelu Hannoverissa toimii?

Suljettu käyttäjäryhmä koostuu noin 3500 Hannoverin asukkaasta, alustavan testialueen ollessa 90 neliökilometria. MOIA aikoo tarjota palveluaan testivaiheessa alle käyttökustannusten olevalla hinnalla. Hannoverin testissä käytetään Volkswagen Multivan T6 -ajoneuvoja, kun taas lopullisessa jaettujen kyytien palvelussa tullaan käyttämään sähköautoja. Ensimmäisissä 20 ajoneuvossa, jotka brandataan MOIA:n palvelutestin käyttöön, on neljä matkustajapaikkaa. Ajoneuvojen määrää lisätään tarvittaessa.

MOIA:n palvelutesti valmistelee palvelujulkistusta Hampurissa

MOIA käynnistää jaettujen kyytien palvelunsa Hampurissa vuonna 2018 täysin sähköisillä ja ympäristöystävällisillä ajoneuvoilla. Palvelu täydentää julkista liikennettä ja tarjoaa houkuttelevan vaihtoehdon auton omistamiselle. MOIA kehittää tähän tarkoitukseen suunniteltua uutta ajoneuvomallia, joka on täysin sähköinen ja tarjoaa mukavat istuimet jopa kuudelle matkustajalle. Tavoitteena on käynnistää palvelu vuonna 2018 Hannoverin onnistuneen palvelutestin perusteella 200 ajoneuvolla, ja lisätä ajoneuvomäärää vuonna 2019. Hampurin onnistuneen palvelujulkistuksen jälkeen MOIA aikoo julkaista palvelunsa myös muissa kaupungeissa.

Press Contact:
Michael Fischer
Head of PR and Policy
MOIA – Social Movement
Kemperplatz 1 / 10785 Berlin / Germany
M + 49 173 4972425
michael@moia.io
www.moia.io

Mediakontakti Suomessa:
Teemu Sihvola
MOIA Finland
M +358 40 735 8885
teemu@moia.io

MOIA Finland Oy

MOIA is a subsidiary company of the Volkswagen Group. The company is based in Berlin and develops its own mobility services, working together with cities and public transportation organizations. MOIA is currently focused on two strategic business segments: ride-hailing and ride-pooling, aka shuttle-on-demand. In the ride-hailing segment, MOIA holds a strategic share of the successful international ride-hailing company, Gett. MOIA is in the process of developing a ride-pooling concept that pools together ride requests from people with similar routes and destinations. Its goal is to reduce private transport and use streets more efficiently.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta MOIA Finland Oy