MOIA Finland Oy

MOIA ostaa suomalaisen teknologia-startupin Split Finland Oy:n

Digitaalisen matkojenyhdistelyn pioneerista tulee keskeinen osa MOIA:n tulevan ”Shuttle-on-demand”-palvelun ohjelmistokehitystä.

- Split Finland Oy:stä tulee MOIA Finland Oy
- Suomalainen tuotekehitystiimi kehittää MOIA:n yhdistelyalgoritmeja
- MOIA hyötyy Kutsuplus-palvelussa Helsingissä ja Split-palvelussa Washington D.C.:ssä käytetystä teknologiasta ja kokemuksesta.

Berliini,1.6.2017: MOIA, Volkswagen Groupin uusi liikennepalveluyhtiö, ostaa suomalaisen ohjelmistoyhtiö Split Finland Oy:n. MOIA:n täysin omistamana Espoolainen yhtiö tunnetaan jatkossa nimellä MOIA Finland Oy. ”Tämä on jälleen kerran osoitus suomalaisen teknologiaosaamisen arvostuksesta maailmalla. Osana MOIA:aa roolimme älyliikennemarkkinoiden keskiössä vahvistuu entisestään”, sanoo co-founder Teemu Sihvola.

"Olemme iloisia voidessamme toivottaa tervetulleiksi digitaalisen matkojenyhdistelyn pioneerit, uudet kollegamme Suomessa. Heillä ja heidän osaamisellaan ja kokemuksellaan tulee olemaan tärkeä rooli MOIA:n kehityksessä", kertoo MOIA:n toimitusjohtaja Ole Harms. "Tästä lähtien Suomi tulee olemaan meille osaamiskeskus, jossa kehitetään MOIA:n palvelun taustalla olevia kyytien yhdistelyalgoritmeja"

Split Finland on perustettu vuonna 2011 nimellä Ajelo Oy. Vuoteen 2015 asti suomalainen startup kehitti teknologiaa Helsigin Seudun Liikenteen operoimaan Kutsuplus-palveluun. Yhdysvaltalainen Split osti Ajelon vuonna 2014 tavoitteenaan hyödyntää yhtiön teknologiaa palvelussaan Washington, DC:ssä.

“Meidän “Shuttle-on-demand”-palvelumme edustaa siirtymää tunnetusta ”dial-a-ride”-konseptista todelliseksi digitaalisen ajan palveluksi. Split Finlandin yhdistelyalgoritmi muodostaa keskeisen tukijalan tulevalle palvelullemme”, selittää MOIA:n operatiivinen johtaja Robert Henrich. ”Suomalaisen tiimin ostolla saamme valmiiksi käyttökelpoisen järjestelmän, mikä lyhentää merkittävästi MOIA:n ohjelmiston tuotteistusaikaa”, jatkaa Henrich.

Ajelon teknologia oli maailman ensimmäinen automatisoitu yhdisteltyjen kyytien ratkaisu. Teknologia mahdollistaa dynaamisesti ja automatisoidusti samaan suuntaan matkustavien asiakkaiden palvelemisen samalla ajoneuvolla. Matkustajat ilmoittavat sovelluksen kautta matkatarpeistaan, joiden perusteella algoritmit laskevat mahdollisimman hyvän matkaratkaisun. Tämä mahdollistaa erittäin kustannustehokkaiden ja kestävien jaettujen kyytien tarjoamisen reaaliaikaisesti.

MOIA julkistettiin joulukuussa 2016. Nuori, jatkuvasti kasvava 40-hengen tiimi Berliinissä ja Hampurissa työskentelee kehittääkseen jaettujen kyytien palvelua. ”Shuttle-on-demand”-palvelun avulla MOIA aikoo lähivuosina vähentää liikenteestä aiheutuvaa taakkaa maailmanlaajuisesti ja parantaa siten elämänlaatua kaupunkialueilla.

Lisätietoa aiheesta: www.moia.io.

Mediakontakti Suomessa:
Teemu Sihvola
Co-founder
MOIA Finland
M +358 40 735 8885
teemu@moia.io

Press contact:
Michael Fischer
Head of PR
MOIA – New Mobility Modes
Kemperplatz 1 / 10785 Berlin / Germany
M + 49 173 4972425
michael@moia.io

MOIA Finland Oy

MOIA is a one-hundred-percent subsidiary of the Volkswagen Group. The company, which is based in Berlin, develops its own mobility services independently or in partnership with cities and local public transport operators. Currently MOIA is focused on two strategic areas of business - ride-hailing and ride-pooling, as well as shuttle-on-demand. In the area of ride-hailing, MOIA holds a strategic share in the Israeli ride broker Gett. In parallel, MOIA is building a ride-pooling concept. With ride-pooling, journeys for people travelling to similar destinations are bundled, thus avoiding individual transportation and making more efficient use of the road infrastructure.