Monenkirjava kulttuuri vahvistaa mielenterveyttä

Nykytutkimus tukee näkemystä, että kulttuuri vaikuttaa myönteisesti mielenterveyteen, sanoo Suomen Mielenterveysseuran järjestöjohtaja Sinikka Kaakkuriniemi. Mental Health Art Weekin kulttuuri- ja taidetapahtumista nautitaan eri puolilla Suomea 20.—27. toukokuuta. Mielenterveysseuran teemaviikko nostaa esiin taiteen monet mahdollisuudet edistää mielenterveyttä.

”Esimerkiksi laulamisen ja musiikin kuuntelun on todettu parantavan mielialaa ja elämänlaatua. Taidetta on käytetty muun muassa itseilmaisun, viestintätaitojen ja itsetunnon vahvistamiseen. Se tukee myös stressinhallintaa, muistia ja sopeutumiskykyä”, kertoo Sinikka Kaakkuriniemi.

”Taide voi herättää monia tunteita mielihyvästä suruun. Esimerkiksi lukeminen laajentaa näkökulmia tai tuo ratkaisuvaihtoehtoja ongelmiin, konsertti tarjoaa parhaimmillaan hienon yhteisöllisen kokemuksen.”

”Musiikkia tekemällä, maalaamalla tai kirjoittamalla moni taiteilija on käsitellyt vaikeita tai hankalia tunteita tai kokemuksia. Moni käsittelee taiteen avulla huoliaan, pelkojaan ja ongelmiaan. Taide voi paitsi voimaannuttaa ja rentouttaa, myös lievittää masennusta tai ahdistusta.”

Sinikka Kaakkuriniemi kannustaa kaikkia kokeilemaan kulttuuria rohkeasti ja monipuolisesti.

”Hyppää erilaisiin kulttuurikokemuksiin ja kokeile! Kun unohtaa ennakkoluulonsa, voi yllättyä. Itselleni Apulannan keikka oli paras konserttikokemus ikinä, vaikken alun perin pitänyt kyseisestä musiikkigenrestä.”

Mental Health Art Weekissa 20.—27. toukokuuta niin aloittelija kuin kulttuurikonkarikin pääsevät kätevästi nauttimaan kulttuurikylvystä. Mielenterveysseuran teemaviikon tapahtumat tutustuttavat eri kulttuureiden taiteeseen ja yhteisöllisyyteen. Kalenterista löytyy muun muassa monikulttuurisia ruokaklubeja, voimatanssia, valokuvanäyttely huivin merkityksestä, luontopolkua ja leikkitapahtumia lapsille.

Helsingissä MHAW Basaari valtaa Lapinlahden Lähteen sunnuntaina 20.5. klo 12.00–18.00. Ohjelmassa on muun muassa Uusia suomalaisia -valokuvanäyttely, Maahanmuuttajan poika -monologinäytelmä, Salainen metsäni -elokuva, Story Sharing Cafe -kulttuurikahvila, sekä taidetyöpajoja ja näyttelyitä.

Lapinlahden Lähde sai vastikään Uusimaa-palkinnon mielenterveyden ja yhteisöllisyyden lisäämisestä. Entisestä sairaala-alueesta on kehittynyt lähes 200 vuosittaisen tapahtuman ja yli 50 000 vierailijan mielen hyvinvoinnin ja kulttuurin keskus.

Kaikki paikallisten mielenterveysseurojen järjestämät tapahtumat ympäri Suomen löytyvät Mielenterveysseuran verkkosivuilta.

Järjestöjohtaja Sinikka Kaakkuriniemi, Suomen Mielenterveysseura
sinikka.kaakkuriniemi@mielenterveysseura.fi

Suunnittelija Kirsi-Marja Moberg, Suomen Mielenterveysseura
kirsi-marja.moberg@mielenterveysseura.fi

A cry for help for the environment: “Humanity is doomed” - Young people’s concerns about future need to be attended to4.3.2024 03:00:00 EET | Tiedote

The eco-crisis and uncertainty about the future cast a shadow over the mental wellbeing of young people. Research studies show that as many as 75 percent of them consider future to be daunting and 56 percent think that humanity is doomed. The awareness campaign “Let’s face the eco-crisis together” starts on 4th March 2024. The aspiration of the campaign is to make young people’s worries visible to all, to challenge adults to face these emotions and thoughts and to assure young people that they will not be left alone with their worries. Young people’s concerns of the future shall not be ignored anymore.