720°

Moni koulu sulkee ilmanvaihtonsa tänään – seurauksena sisäilmaongelmia

Monessa koulussa suvivirsi tarkoittaa lomaa myös ilmastointilaitteistoille. Kesäisen energiansäästön varjolla moni koulu pilaa sisäilmansa, kun kosteus kertyy rakenteisiin.

Jopa neljänneksessä suomalaiskouluista on kosteus- ja homeongelmia. Kosteusongelmien siemen kylvetään koulujen päättyessä, kun ilmanvaihto suljetaan kesäksi energiansäästösyistä.

– Kun ilmanvaihto suljetaan lähes kolmeksi kuukaudeksi, rakennukseen kertyy kosteutta, eivätkä rakenteet pääse tuulettumaan tarpeeksi, sanoo 720 Degreesin operatiivinen johtaja Rick Aller.

Seurauksena on pyykinpesukoneistakin tuttu ilmiö. Pesukoneessa oleva märkä pyykki saa tunkkaisen hajun ja ajan myötä homekerroksen, kun kosteus ei pääse haihtumaan  koneen sisältä.

– Kiinteistöistä tulisi pitää parempaa huolta, eikä hakea helppoja säästöjä työskentely-ympäristön turvallisuutta vaarantaen, Aller jatkaa.

Ongelmia uusista huonekaluista ja remonteista

Kosteusongelmien ja homeen lisäksi tyypillisiä sisäilmaongelmien aiheuttajia ovat pienhiukkaset sekä haihtuvien orgaanisten yhdisteiden päästöt, ns. VOC-päästöt.

VOC-päästöjä nousee varsinkin uusista pintamateriaaleista esimerkiksi remonttien seurauksena. Myös uudet huonekalut ovat päästöjen lähteenä.

– Tilat, jotka remontoidaan tai joihin tuodaan uusia huonekaluja, tulisi tuulettaa kunnolla ennen kuin ihmiset ryhtyvät työskentelemään. Kun sisäilmaongelmia korjataan, uudet materiaalit voivat aiheuttaa täysin samanlaiset oireet kuin ennen remonttia syynä olleet ongelmat. Kun on kerran herkistynyt, kestää usein viikkoja ennen kuin oireet poistuvat, Aller kertoo.

Lisätietoja:
Rick Aller, operatiivinen johtaja, puh. 040 822 7580, rick@720.fi

YLEn teettämä kysely 16.5.2016

720 Degrees on suomalainen sisäilmavalvontaan keskittynyt yritys, jonka mukaan kaikilla on oikeus hengittää terveellistä sisäilmaa. 720° mittaa ja analysoi asiakkaidensa sisäilman laatua, muun muassa hiukkasia, VOC-päästöjä, ilmankosteutta, lämpötilaa, hiilidioksidia sekä melutasoja pysyvällä mittausmenetelmällä.

Business Manager Karoliina Kajander, karoliina@720.fi, +358 40 969 2770

720°