Moni lemmikinomistaja pelkää yhä turhaan nukuttamista

Eläinten anestesia ja sen seuranta ovat kehittyneet valtavasti viimeisten vuosikymmenien aikana ja nykysin nukuttamisen riskit ovat pienet. Anestesiaa suurempi riski lemmikille on se, että vaivat jätetään hoitamatta, sillä se heikentää merkittävästi eläimen elämänlaatua ja voi johtaa lopulta jopa eläimen kuolemaan.

Evidensian eläinlääkäri Maria Konkonen Omaeläinklinikka Ehelistä on huomannut, että suurin osa lemmikinomistajista pelkää nukuttaa vanhemman lemmikkinsä. Hän keskustelee usein seniorilemmikkien omistajien kanssa siitä, kannattaako eläintä hoitaa, jos se vaatii nukutusta.

Eläimen hoitaminen on Konkosen mukaan aina järkevämpää kuin hoitamatta jättäminen, lemmikin iästä riippumatta.

”Leikkaukset tai anestesiaa vaativat toimenpiteet tehdään aina jonkin sellaisen sairauden takia, jonka ennuste huononisi ilman hoitoa”, Konkonen sanoo.

Pahimmassa tapauksessa esimerkiksi nisäkasvain johtaa lopulta koiran kuolemaan, jos se jätetään leikkaamatta vanhuuden tai anestesiapelon takia.

Eläinlääkäri suunnittelee koiran tai kissan nukuttamisen eli anestesian yksilöllisesti. Ennen nukuttamista eläinlääkäri tekee eläimelle yleistutkimuksen ja ottaa verinäytteet. Hätätilanteissa nämä eivät kuitenkaan aina ole mahdollisia.

Anestesian aikana eläinlääkäri ja anestesiahoitaja valvovat eläimen sydämen lyöntitiheyttä, hengitystaajuutta, unen syvyyttä, verenkiertoa sekä ruumiinlämpöä. Anestesia ja rauhoitus ovat jokapäiväisiä toimenpiteitä ja niiden riskit ovat nykyään pienet.

”Muutokset eläimen tilassa huomataan nopeasti ja erilaisiin komplikaatioihin pystytään puuttumaan tehokkaasti. Esimerkiksi sydänvikaisetkin koirat ja kissat kestävät anestesian yleensä hienosti”, Konkonen kertoo.

Eläinanestesiologian osaaminen on kehittynyt huimasti viimeisten vuosikymmenien aikana. Konkonen pohtii, että pelko lemmikin nukuttamisesta on jäänyt ihmisten mieleen ajalta, jolloin vanhempien eläinten anestesiaan liittyi enemmän riskejä.

Seniorilemmikin terveydentila voi muuttua nopeasti

Vanheneville lemmikeille terveystarkastukset ovat erityisen tärkeitä, sillä niiden terveydentila voi muuttua nopeastikin. Lemmikki vanhenee ihmistä nopeammin, ja jo vuodessa moni sairaus etenee huomaamatta pitkälle.

Erilaiset kasvainsairaudet, sydänongelmat, hammassairaudet ja nivelrikko yleistyvät koiran ja kissan vanhetessa. Seniorikissoille tyypillisiä sairauksia ovat lisäksi munuaisen vajaatoiminta ja kilpirauhasen liikatoiminta.

Säännölliset terveystarkastukset ja niissä otetut verikokeet auttavat huomaamaan pienetkin muutokset eläimen terveydessä aikaisessa vaiheessa. Erityisesti lemmikin elämänlaatua heikentävät krooniset ja etenevät sairaudet on Konkosen mukaan tärkeää huomata ajoissa.

Sairauksien paheneminen voidaan ennaltaehkäistä oikealla hoidolla ja iäkäskin lemmikki voi elää vielä pitkään hyvää elämää.

”Mitä vähemmän eläimellä on kroonisia sairauksia, sitä pidempi elinajanennuste sillä on. Esimerkiksi kaikki tulehdustilat hampaissa tai muualla elimistössä heikentävät elinajanennustetta”, Konkonen kertoo.

Pasi-koira Omaeläinklinikka Ehelissä.
Tatu-koira Omaeläinklinikka Ehelissä.