Monien kulttuurien Mental Health Art Week käynnistyy 21. toukokuuta

Mental Health Art Week kutsuu yleisöä kautta Suomen nauttimaan kulttuuri- ja taidetapahtumista 21.—27. toukokuuta. Suomen Mielenterveysseuran organisoiman teemaviikon tapahtumat tutustuttavat eri kulttuureiden taiteeseen ja yhteisöllisyyteen. Samalla ne vahvistavat mielen hyvinvointia.

MHAW-tapahtumakalenterista löytyy muun muassa monikulttuurisia ruokaklubeja, voimatanssia, valokuvanäyttely huivin merkitysestä, luontopolkua ja leikkitapahtumia lapsille.

Näyttelijä Manoel Pinto, teemaviikon ohjelmistoon kuuluvan Maahanmuuttajan poika -näytelmän toteuttaja, haluaa painottaa taiteen voimaannuttavia vaikutuksia.

– Professorini Hannu-Pekka Björkman sanoi, että taiteen tehtävä on auttaa muistamaan. Uskon, että muistamisen kautta pystymme samaistumaan. Ihminen saa näyttämöllä tai katsomossa astua toisen nahkoihin, elää hetken toisen kautta. Tämä hetki voi parhaimmillaan olla ikimuistoinen ja elämää mullistava. Se voi tuoda lohtua, surua tai ymmärrystä.

Brasilialais-suomalainen Pinto on tottunut elämään kahden kulttuurin välissä.

– Taiteella voi olla suuri merkitys myös ulkomaalaistaustaisten kotoutumisen kannalta. Sen kautta voi saada mahdollisuuden olla hetken jotain muuta, ja olla osa jatkumoa, osa yhteisöä.

Mental Health Art Weekin tapahtumat toteuttavat Suomen Mielenterveysseura ja 23 paikallista mielenterveysseuraa useiden yhteistyökumppaneiden kanssa.

Helsingissä MHAW Basaari valtaa Lapinlahden Lähteen sunnuntaina 20.5. klo 12.00–17.00. Ohjelmassa on esimerkiksi Uusia suomalaisia -valokuvanäyttely, Maahanmuuttajan poika -monologinäytelmä, Salainen metsäni -elokuva, Story Sharing Cafe -workshop, sekä taidetyöpajoja ja näyttelyitä.

Suunnittelija Kirsi-Marja Moberg, Suomen Mielenterveysseura
kirsi-marja.moberg@mielenterveysseura.fi

Järjestöjohtaja Sinikka Kaakkuriniemi, Suomen Mielenterveysseura
sinikka.kaakkuriniemi@mielenterveysseura.fi

Valtaosassa väestöä alkoholi on yli kolme kertaa yleisempi keino stressistä palautumiseen kuin mindfulness15.5.2018 06:00Tiedote

Tuoreen gallup-kyselyn mukaan alkoholia nauttivista lähes joka neljäs (23%) käyttää sitä stressistä palautumiseen, mutta mindfulnessia ja erilaisia rentoutustekniikoita heistä hyödyntää palautumisessa vain seitsemän prosenttia. Tulokset käyvät ilmi Ehkäisevä päihdetyö Ehyt ry:n ja Suomen Mielenterveysseuran Kantar TNS Oy:ltä tilaamasta kyselystä.

Mahdollisuus työhön myös osatyökykyiselle nuorelle: Eduskunnan mielenterveyspoliittisen neuvottelukunnan kannanotto11.5.2018 09:00Tiedote

Työttömästä nuoresta kasvaa helposti työtön aikuinen. Erityisesti osatyökykyisten nuorten pääsyn vahvistamiseksi työelämään täytyy ottaa määrätietoisia askelia päätöksenteossa. Mielenterveyden häiriö on ylivoimaisesti yleisin syy nuoren työkyvyttömyyteen. Noin puolet aikuisiän mielenterveyshäiriöistä on alkanut ennen 14 vuoden ikää, ja noin kolme neljästä ennen 24. ikävuotta.