Monikanavarahoitusta on kehitettävä, ei purettava – Suomen Psykologiliitto puolustaa kuntoutuspsykoterapian asemaa

Suomen Psykologiliitto ei kannata monikanavarahoituksen purkamista. Mielenterveyden ongelmien hoidon rinnalle tarvitaan työ- ja opiskelukykyä vahvistavaa kuntoutuspsykoterapiaa sekä vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta. Purkamisen sijaan rahoitusjärjestelmää tulisi kehittää ja arvioida.

Suomen Psykologiliitto antoi 30.8.2021 lausuntonsa sosiaali- ja terveyspalvelujen monikanavarahoituksen purkamisen valmistelun virkamiesselvityksestä. Selvityksen tarkoitus oli koota ratkaisuvaihtoehtoja myöhemmin käynnistettävän parlamentaarisen valmistelun tueksi. Psykologiliitto arvioi, että terveydenhuollon rahoituksen monikanavaisuutta tarvitaan jatkossakin. Se vahvistaa palvelujen rahoitusta ja turvaa yksilön perustuslaillisia oikeuksia saada riittävät terveyspalvelut.

Tarvitaan sekä mielenterveysongelmien hoitoa että työ- ja opiskelukyvyn tukea

Mielenterveysongelmien hoitoon tarvitaan toimivat mielenterveyspalvelut hyvinvointialueilla. Niiden rinnalla on kuitenkin edelleen oltava valtakunnallisesti saatavilla tuloksellista ja toimivaa valtakunnallisen opiskelu- ja työkyvyn varmistavaa kuntoutuspsykoterapiaa ja vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta.

Rahoitusta kehitettäessä lähtökohtana tulisi olla rinnakkaisten toisiaan tukevien järjestelmien kehittäminen. On tärkeää turvata resurssit ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon ja taata perustason mielenterveyspalveluissa riittävät psykologiresurssit. On kuitenkin oleellista erottaa, että kuntoutus on eri asia kuin muu hoito. Jatkossakin kohdistetun rahoituksen turvaaminen on keskeistä kuntoutuspalvelujen takaamiseksi.

Alueellinen tasa-arvo turvattava

Rahoitusmallin tulee turvata myös palvelujen saatavuuden alueellinen tasavertaisuus. Nykyiset Kelan kuntoutuspalvelut ovat laissa turvattu yksilön subjektiivisina oikeuksina ja ne ovat alueellisesti varsin tasa-arvoisia. Valtakunnallisesti yhdenmukaisten palveluiden, kuten kuntoutuspsykoterapian, pilkkominen hyvinvointialueittain ei paranna palveluiden saatavuutta ja vaarantaa potilaiden yhdenvertaisuuden. Virkamiesselvityksessä onkin tunnistettu, että esimerkiksi työllisyystavoitteiden saavuttamisen osalta lakisääteisen ja valtakunnallisesti ohjatun kuntoutuspsykoterapian korvausjärjestelmän lakkauttaminen voisi olla ongelmallista.

Yhteisellä jatkovalmistelulla eteenpäin

Psykologiliitto pitää tärkeänä, että asiantuntijajärjestöt otetaan mukaan monikanavarahoitusta koskevaan jatkotyöhön ja sidosryhmiä kuullaan kattavasti, minkä myös selvitys tuo esiin. Jatkovalmistelussa on tärkeää selvittää monikanavarahoitusta ja sen purkamisen vaikutuksia kokonaisuudessaan sekä arvioida vaihtoehtoja.

Psykologiliiton lausunto

Yhteisöllinen opiskeluhuolto kuuluu jatkossakin kouluun ja vaatii yhteistyötä31.8.2021 09:17:54 EEST | Tiedote

Suomen Psykologiliitto kiittää esitystä hyvinvointialueiden ja kuntien yhteistyön tarpeellisuudesta opiskeluhuollossa. Ennaltaehkäisevä yhteisöllinen opiskeluhuolto on nimenomaan koulujen ja oppilaitosten sekä opiskeluhuollon yhteistä työtä. Opiskeluhuollon toiminta tulee järjestää koulujen ja oppilaitosten tiloissa myös jatkossa. Opiskeluhuollon ohjauksen ja tietojärjestelmien on tuettava työn ennaltaehkäisevää ja terveyttä tukevaa luonnetta.

Sote-uudistus hyväksyttiin eduskunnassa – suuri osa psykologeista siirtyy hyvinvointialueiden palvelukseen23.6.2021 14:20:01 EEST | Tiedote

Sote-uudistus hyväksyttiin eduskunnassa. Uudistuksen myötä suuri osa psykologeista siirtyy työskentelemään perustettaville hyvinvointialueille. Suomen Psykologiliitto pitää sote-uudistusta tärkeänä ja kiittää perustason mielenterveyspalvelujen korostamista uudistuksessa. Opiskeluhuollon psykologien siirto hyvinvointialueelle puolestaan herättää huolta palvelujen turvaamisesta kouluissa ja oppilaitoksissa.

Suomen Psykologiliiton kanta eheytyshoitoihin on ehdottoman kielteinen15.6.2021 09:49:14 EEST | Tiedote

Psykologiaa ja psykologien työtä ohjaavia ydinarvoja ovat muun muassa yksilön oikeuksien ja arvon kunnioittaminen sekä vastuu, mikä tarkoittaa lujaa ihmisoikeuksien kunnioittamista ja edistämistä. Näin ollen Suomen Psykologiliitto haluaa selväsanaisesti ilmaista kantansa eheytyshoidoista vastuuttomana ja vakavasti ihmisoikeuksia loukkaavana toimintana, joka on ristiriidassa nykyaikaisen psykologiatieteen kanssa.