Monikkoperheet toivovat perhelähtöistä kotipalvelua

Suomen Monikkoperheet ry haluaa muistuttaa perjantaina 28.9. vietettävään Vauvan päivään liittyen, että perheen saama ulkopuolinen tuki edistää vanhempien jaksamista ja hyvinvointia. Vuonna 2015 voimaan tullut sosiaalihuoltolaki on velvoittanut kunnat järjestämään kotipalvelua erityisessä tilanteessa oleville perheille. Monikkoperheet, eli perheet, joissa on kaksosia, kolmosia tai nelosia, ovat perheitä, joissa lisäapu on toisinaan jopa välttämätöntä sujuvan arjen takaamiseksi.

Selvitimme palvelu- ja etuuskyselyssämme sitä, mitä mieltä monikkoperheet ovat heille tarjotusta lapsiperheiden kotipalvelusta. Palvelua käyttäneistä 68 % koki palvelun vastanneen hyvin tai erittäin hyvin perheen tarpeisiin. Huonosti tai erittäin huonosti palvelu vastasi 11 %:n tarpeisiin. Monikkoperheet arvostavat perheiden tarpeista lähtevää palvelua sekä sen joustavuutta.

Positiivisissa palautteissa kiitettiin sitä, että perhe sai juuri sitä apua, mitä tarvitsikin. Kotipalvelun työntekijä auttoi lastenhoidon ohella, etenkin vauvojen nukkuessa, muissakin pienissä kodin askareissa. Työntekijällä oli herkkyys toimia tilanteen mukaan.

Konkreettista apua kaivattiin

Negatiivisissa palautteissa vanhemmat kaipasivat konkreettista apua lasten- ja kodinhoitoon, etenkin siivoukseen, mutta eivät sitä saaneet. Ohjaaminen, pelkkä istuskelu ja juttelu koettiin turhaksi. Palvelun ajankohdassa toivottiin olevan joustoa. Osa perheistä tarvitsisi apua myös virka-ajan ulkopuolella.

Toivottiin, että vanhemmat saisivat tehdä työntekijän käynnin aikana mitä itse haluavat, ilman rajoituksia. Osa kaipasi nukkumista, aikaa parisuhteen hoitoon, rauhallista suihkua tai virkistymistä kahvilassa tai harrastuksen parissa. Toisille oli puolestaan tärkeää viettää kyseinen aika antaen huomiota isosisarukselle tai käydä lääkärissä.

Oudot säännöt kummastuttivat. Lastenhoitoapua ei saanut muuton yhteydessä, eikä perheessä saanut olla lemmikkejä.

Kotipalvelun saapuminen epävarmaa

Vanhemmille oli tärkeää, että hoitajiin pystyi luottamaan ja vanhemmat uskaltautuivat jättämään vauvat kokeneiden ammattitaitoisten hoitajien hoiviin. Tärkeää oli myös, että työntekijät pysyivät samoina, he tulivat tutuiksi ja olivat helposti lähestyttäviä.

Monia vastaajia harmitti palvelun epävarmuus. Työntekijä oli usein jättänyt tulematta ja aika oli peruttu aivan viime hetkillä. Palvelun ajalle ei voinut sopia mitään tärkeää menoa.

Hakeminen tuntuu ylimääräiseltä urakalta

Avun saaminen helposti ja vaivattomasti, korkeintaan yhdellä puhelinsoitolla, olisi tärkeää. Kotipalvelun toivottaisiin olevan automaattisesti tarjolla monikkoperheille. Varhainen kotipalvelun mainostus jo odotusaikana tai heti vauvojen synnyttyä koettiin hyväksi.

Ajan ja voimien puute sekä masennus tekivät hakemisesta hankalampaa. Hakeminen koettiin ylimääräiseksi urakaksi ja viranomaisten arviokäynnit arkea kuormittavaksi. Kotipalvelun sisällöissä, laajuudessa ja rajoituksissa oli runsaasti eroja, jopa saman kaupungin sisällä. Palvelusetelit koettiin hyväksi vaihtoehdoksi, mutta väsyneenä sopivan palveluntarjoajan valitseminen tuntui liian työläältä.

Monikkoperheille oli tärkeää, että palvelun hinta ei ole este palvelun käyttämiselle. Oulussa on aloitettu syyskuussa kokeilu maksuttomasta kotipalvelusta lapsiperheille.

-Kotipalvelun muuttaminen maksuttomaksi, vaikkakin vain kahdeksi viikoksi, on upea avaus, jonka toivon yleistyvän Oulun lisäksi muissakin kunnissa, toteaa toiminnanjohtaja Ulla Kumpula Suomen Monikkoperheet ry:stä.

Neuvoloilla tärkeä rooli

Kotipalvelusta tiedottamista ja kannustusta avun hakemiseen tulisi lisätä. Neuvolan rooli on siinä tärkeä. Neuvoloissa tulisi olla selkeät ja yhtenäiset ohjeet avun mahdollisuuksista.

Suomen Monikkoperheet ry toteutti syksyllä 2017 laajan kyselyn monikkoperheiden palveluista ja etuuksista. Saimme kyselyyn 672 vastaajaa ympäri Suomea. Kyselyssä kartoitettiin myös perheiden kokemuksia kotipalvelusta. Kotipalvelua vastaajista oli käyttänyt vuonna 2015 tai sen jälkeen 30 %.

Lue aiheeseen liittyvä artikkeli:

050 3280 730toiminnanjohtaja@suomenmonikkoperheet.fi

Monikkoperheellä tarkoitetaan perhettä, johon syntyy kerralla kaksi tai sitä useampi lapsi. Suomessa syntyy vuosittain kaksoset noin 750 perheeseen ja kolmoset noin 5-10 perheeseen. Nelosia syntyy harvoin.

Suomen Monikkoperheet ry kerää lahjoitusvaroja kaksosten, kolmosten ja nelosten perheiden jaksamisen tueksi8.7.2019 14:58:46 EESTTiedote

Suomessa syntyy vuosittain kaksoset tai kolmoset noin 700 perheeseen. Nelosia syntyy harvoin. Suomen Monikkoperheet ry on käynnistänyt rahankeräyskampanjan työlle, joka auttaa ennaltaehkäisevästi monikkoperheiden jaksamista ja tiedon saantia. Lahjoittaminen on mahdollista monin eri tavoin osoitteesta www.suomenmonikkoperheet.fi/lahjoita tai Suomen Monikkoperheet ry:n Facebook-sivulla.

Kaksosia ja kolmosia odottavat pitävät tärkeänä synnytyssairaalassa vierailua3.10.2018 13:21:31 EESTTiedote

Suomen Monikkoperheet ry:llä on 17 alueellista monikkoperheyhdistystä. Lähes kaikkien alueyhdistysten toiminta-alueella toteutetaan odottajille monikkoperhevalmennusta. Valmennuksen järjestäjinä toimivat vapaaehtoistoimijat yhteistyössä alueen synnytyssairaalan tai neuvolan kanssa. Monikkoperhevalmennukseen osallistuneille toteutettiin kysely kesällä 2018. Kyselystä selvisi, että monikko-odottajat kokivat synnytyssairaalassa vierailun tärkeäksi. Odottajat halusivat ammattilaisilta tietoa synnytyksen vaiheista. Vertaisohjaajilta toivottiin erityisesti käytännön vinkkejä arkeen.