Monikkoperhevalmennus valmistaa kaksosten ja kolmosten vanhemmat tulevaan arkeen

Kun perheeseen odotetaan kaksosia tai kolmosia, liikkuu mielessä lukuisia kysymyksiä uudesta elämäntilanteesta. Alueelliset monikkoperheyhdistykset järjestävät yhdessä julkisen terveydenhuollon sairaaloiden ja neuvoloiden kanssa monikkoperhevalmennusta kuudellatoista paikkakunnalla Suomessa.

Monikkoperhevalmennuksessa käydään läpi monikkoraskauden ja -synnytyksen erityispiirteitä, puhutaan imetyksestä, monikkoarjesta sekä vanhempien jaksamisesta. Valmennus on 1-4 kerran pituinen ja on toivottavaa, että perheen molemmat vanhemmat osallistuvat valmennukseen.

Valmennukseen osallistuvat odottajat ovat kokeneet saaneensa sieltä arvokasta tietoa ja vertaiskokemuksia, joiden avulla monikkovanhemmaksi kasvaminen on sujunut helpommin.

- Paras valmennuskerta oli se, kun sinne saapui myös yksi kolmosten äiti. Katsoin häntä taukoamatta, hän hymyili, hän näytti onnelliselta ja hyvinvoivalta. Silloin tiesin, että ulkopuolisten ennakkoluuloista huolimatta minä voin myös hymyillä ja olla onnellinen, vaikka minulla tulee olemaan monta huutavaa suuta yhtä aikaa, toteaa kolmoslastensa odotusaikana valmennukseen osallistunut Maria Rinne Jyväskylästä.

Mukaan hyvissä ajoin

Valmennuksen sisältö ja toteutus vaihtelevat jonkin verran alueellisesti. Valmennus on osallistujille maksutonta (poikkeuksena Turun monikkoperhevalmennus).

Monikko-odottajan on hyvä osallistua valmennukseen jo hyvissä ajoin, raskauden puolivälissä, sillä monikkolapset syntyvät usein ennen laskettua aikaa.

Monikkoperhevalmennus on Suomen Monikkoperheet ry:n RAY:n (nykyinen STEA/Veikkaus) rahoituksella kehittämä malli. Valmennuksen tunnistaa omasta logosta, jonka on suunnitellut suunnittelustudio Pippuriina. Logo kuvastaa monikkoperheeksi kasvamista tiedon ja vertaistuen voimin.

Lahjoituskampanja monikkoperheiden hyväksi

Suomen Monikkoperheet ry ja Automatia Pankkiautomaatit Oy käynnistävät syksyllä Otto-automaateilla lahjoituskampanjan monikkoperheiden hyvinvointia tukevaan työhön. Lahjoitusvaroin tuetaan esimerkiksi vapaaehtoisten monikkoperhevalmentajien kouluttamista. Lahjoitus onnistuu Otto-automaateilla Otto-tapahtuman yhteydessä.

Poliisihallitus on myöntänyt Suomen Monikkoperheet ry:lle keräysluvan ajalle 1.1.-31.12.2019 koko Suomeen Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Luvan numero on RA/2017/923/29.9.2017.

Tällä hetkellä pääset lahjoittamaan sivustolta https://www.suomenmonikkoperheet.fi/lahjoita/

Raisa OjaluotoVapaaehtoistoiminnan koordinaattori

Alueellisten monikkoperheyhdistysten vertais- ja vapaaehtoistoiminnan tukeminen ja kehittäminen, monikkoperhevalmennustoiminta, nettivertaisohjaus, paikallinen vaikuttaminen.

045 882 5383koordinaattori@suomenmonikkoperheet.fi

Monikkoperheellä tarkoitetaan perhettä, johon syntyy kerralla kaksi tai sitä useampi lapsi. Suomessa syntyy vuosittain kaksoset noin 700 perheeseen ja kolmoset noin 5-10 perheeseen. Nelosia syntyy harvoin.

Suomen Monikkoperheet ry kerää lahjoitusvaroja kaksosten, kolmosten ja nelosten perheiden jaksamisen tueksi8.7.2019 14:58:46 EESTTiedote

Suomessa syntyy vuosittain kaksoset tai kolmoset noin 700 perheeseen. Nelosia syntyy harvoin. Suomen Monikkoperheet ry on käynnistänyt rahankeräyskampanjan työlle, joka auttaa ennaltaehkäisevästi monikkoperheiden jaksamista ja tiedon saantia. Lahjoittaminen on mahdollista monin eri tavoin osoitteesta www.suomenmonikkoperheet.fi/lahjoita tai Suomen Monikkoperheet ry:n Facebook-sivulla.