Helsingin seudun kauppakamariHelsingin seudun kauppakamariHelsingin seudun kauppakamariHelsingin seudun kauppakamari

Monikulttuurisuudessa menestyneet yritykset palkittiin

Helsingin seudun kauppakamarin, Keskuskauppakamarin ja työ- ja elinkeinoministeriön keväällä 2017 järjestämään Menestyvä monikulttuurinen yritys -kilpailuun osallistuneita yrityksiä palkittiin gaalassa 5.10. Kampanjan tavoitteena oli tuoda esiin monikulttuurisuudessa ja kansainvälistymisessä menestyneitä yrityksiä, sekä korostaa työyhteisöjen monimuotoisuuden merkitystä liiketoiminnalle.

- Suomeen tarvitaan lisää tekijöitä ja huippuosaajia, jotta maamme olisi kilpailukykyinen myös jatkossa. Monimuotoinen työyhteisö luo vankan kasvualustan uusille toimintamalleille, parhaalle osaamiselle, kehittyvälle liiketoiminnalle ja kasvavalle asiakaskunnalle.  Palkittavat yritykset ovat erinomainen esimerkki siitä, miten yrityksen monimuotoisuus tuo etua toimialasta riippumatta, toteaa tuomariston puheenjohtaja ja Skanska Oy:n henkilöstöjohtaja Kirsi Mettälä.

Huone Events Hotel valittiin palkittavaksi yritykseksi pienten (alle 50 henkilöä työllistävät) yritysten kategoriassa, JS Suomi Oy keskisuurten (50-250) ja WSP Finland Oy suurten (yli 250) kategoriassa. Lisäksi jury antoi erityismaininnan BlueFors Cryogenics Oy:lle tunnustuksena esimerkillisestä asenteesta työyhteisön monimuotoisuuden kehittämisessä ja kyvystä muuntaa huippuosaaminen kansainväliseksi liiketoiminnaksi.

- Monikulttuurisuudella on yrityksille merkittäviä kerrannaisvaikutuksia: se vahvistaa yritysten kilpailukykyä, tukee uutta liiketoimintaa ja innovaatioita sekä kasvattaa kohdemarkkinatuntemusta. Mitä avoimemmat ja houkuttelevammat työmarkkinat meillä on, sitä enemmän saamme Suomeen kansainvälisiä osaajia ja investointeja, sanoo työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafsson.

Kilpailu toteutettiin Hofstede Insightsin toteuttaman organisaatiokulttuurin avoimuutta mittaavaan tutkimuksen avulla. Palkittavia yrityksiä valitessa pääpaino oli yritysten henkilöstön vastauksilla tutkimukseen. Tulosten analysoinnissa otettiin huomioon yrityksen toimiala, arviot optimaalisesta organisaatiokulttuurista, vastausaktiivisuus, sekä painotettiin organisaatiokulttuurianalyysin avoimuutta ja monimuotoisuutta mittaavia tekijöitä. Lisäksi taustakriteereinä käytettiin arvioita yrityksen taloudellisesta tilanteesta ja tulevaisuusnäkymistä.

Kilpailuun osallistui 45 yritystä ja vastauksia tutkimukseen tuli noin 2000.

Kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimi Skanska Oy:n henkilöstöjohtaja Kirsi Mettälä, ja muina jäseninä olivat Opteam Oy:n toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen, HOK-Elannon henkilöstöjohtaja Antero Levänen, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E.J. Penttilä ja työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafsson. Asiantuntijajäsenenä tuomaristossa toimi Hofstede Insightsin toimitusjohtaja Egbert Schram ja sihteerinä Helsingin seudun kauppakamarin projektijohtaja Markku Lahtinen.

Liitteet: Menestyvä monikulttuurinen yritys -yhteenveto ja Palkitut yritykset -esittely

Markku Lahtinen
Project Director
Helsingin seudun kauppakamari/COME-projekti
+358 50 571 3564

Laura Lindeman
erityisasiantuntija
työ- ja elinkeinoministeriö
+358 29 504 7205

Chamber of Multicultural Enterprises (COME) -projektin tavoitteena on parantaa yritysten ja työnantajien valmiuksia rekrytoida kansainvälistä työvoimaa ja toimia monikulttuurisessa työympäristössä sekä edistää yritysten menestymistä kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä. COME on osa At Work in Finland -hanketta, jota osarahoittavat Euroopan sosiaalirahasto ja Uudenmaan liitto. Hofstede Insights on itim Internationalin uusi nimi 1.10.2017 alkaen.

Yksityinen sektori tuottaa jo yli puolet Uudenmaan perusterveydenhuollosta13.12.2018 08:00Tiedote

Sote-ratkaisun antaessa odottaa itseään, Uudenmaan terveydenhuollon markkinat muuttuvat vauhdilla. Yksityisillä lääkäriasemilla tuotetaan jo 54 % perusterveydenhuollon markkinoista. Ilman vuodeosastohoitoa yksityisen toiminnan osuus on 62 %. Suun terveydenhuollosta yksityisen sektorin osuus on peräti 65 %. Luvut perustuvat Helsingin seudun kauppakamarin juuri ilmestyneeseen selvitykseen Uudenmaan terveydenhuoltomarkkinasta.

Kaupan sijaintia säädellään liian tiukasti maakuntakaavassa5.12.2018 08:00Tiedote

Uudellamaalla valmistelussa oleva maakuntakaava säätelee liian tiukasti vähittäiskauppaa. Hallitusohjelman keskeisiä tavoitteita on sääntelyn purkaminen, minkä osana on muun muassa vapautettu kauppojen aukiolo. Lainsäädäntöä muutettiin siten, että kaavoituksessa luovuttiin myytävän tavaran laatuun perustuvasta kaupan sijainnin ohjauksesta. Tavoitteena oli edistää kaupan kilpailua ja mahdollistaa uusien liiketoimintamallien kehittäminen.

MENESTY DIGIMARKKINOINNILLA20.11.2018 07:00Tiedote

Tiedätkö, miten tavoitat asiakkaan verkossa, tunnistat nousevia trendejä tai kuinka rakennat menestyksellisen digistrategian? Haluaisitko vahvistaa osaamistasi hakukoneoptimoinnin tai monikanavaisen digimarkkinoinnin parissa? Menesty digimarkkinoinnilla -kirjan opit maksavat itsensä takaisin. Kirjan avulla opit tekemään erilaisia monikanavaisia kampanjoita, olipa budjettisi muutama kymppi, satalappunen tai tonni. Voit tehdä kirjan avulla yli 1 000 euron arvoisen hakukoneanalyysin ja laittaa somekanavasi tulokselliseen myyntikuntoon. Ota markkinoinnin digityövälineet hyötykäyttöön!