Monimuotoiset perheet julkaisi poliittiset tavoitteensa 2019-2023

Monimuotoiset perheet -verkosto tavoittelee tulevalla hallituskaudella lapsiperheellistymisen esteiden purkamista ja poistamista.

Monimuotoiset perheet -verkoston mukaan tulevalla hallituskaudella lapsettomuushoitojen saatavuutta on parannettava ja hoitojen yhdenvertaisuus taattava, perheen yhdistämistä helpotettava ja perhehoidon asemaa lastensuojelussa vahvistettava. Lainsäädännön on turvattava lapsen oikeus tosiasiallisiin vanhempiinsa myös sateenkaari- ja uusperheissä.

Sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistus, sosiaaliturvan uudistus sekä perhevapaiden uudistaminen ovat muita tulevan hallituskauden päällimmäisiä kysymyksiä.

"Perheiden monimuotoisuuden ja erilaisten perhetilanteiden huomioimisen on oltava keskiössä kaikessa perheitä koskevassa poliittisessa päätöksenteossa", toteaa verkoston projektipäällikkö Anna Moring.

Perhevapaauudistus on verkoston mukaan toteutettava lapsilähtöisesti siten, että jokaisella lapsella on yhdenvertainen oikeus olla kotona läheistensä hoidettavana perhemuodosta riippumatta.

Monimuotoiset perheet -verkoston poliittiset tavoitteet 2019 – 2023 löytyvät kokonaisuudessaan osoitteesta www.monimuotoisetperheet.fi/tavoitteet/hallitusohjelmatavoitteet-2019-2023/

Monimuotoiset perheet -verkosto on kymmenen perhejärjestön yhteistyöverkosto, joka edustaa yhteensä yli 1/3 kaikista suomalaisista lapsiperheistä.

Verkoston jäsenjärjestöt ovat Adoptioperheet ry, Familia ry (kahden kulttuurin- ja maahanmuuttajaperheet), Lapsettomien yhdistys Simpukka ry, Perhehoitoliitto ry, Suomen nuoret lesket ry, KÄPY - Lapsikuolemaperheet ry, Sateenkaariperheet ry, Suomen Monikkoperheet ry, Suomen Uusperheiden Liitto ry sekä Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry.

Hallituksen esitykseen lapsenhuoltolaista palautettava mahdollisuus sopia lapsen ja sosiaalisen vanhemman tapaamisista8.6.2018 07:00:00 EESTTiedote

Hallitus on antamassa lähiaikoina esitystä lapsenhuoltolain kokonaisuudistuksesta. Esitys vaikuttaa kokonaisuudessaan lupaavalta ja sisältää lapsen oikeuksien kannalta merkittäviä uudistuksia. Monimuotoiset perheet -verkosto kuitenkin vaatii, että hallituksen esitykseen palautetaan uudistusta valmistelleen työryhmän tekemä esitys mahdollisuudesta sopia lapsen ja sosiaalisen vanhemman tapaamisista. Sopimusmahdollisuudesta luopumisen perustelut eivät ole vakuuttavia.