Monipuolinen brittitaiteilija Simon Patterson päästä varpaisiin

Päästä varpaisiin -kirja kokoaa yhteen monipuolisen brittitaiteilijan Simon Pattersonin tuotantoa 1990-luvun alusta näihin päiviin.

Simon Pattersonin oivaltavat ja ovelan huumorin sävyttämät teokset perustuvat laajaan joukkoon listoja, karttoja, kaavioita, malleja ja käyttöohjeita, joiden avulla me pyrimme hallitsemaan ja jäsentämään yhä monimutkaisemmaksi muuttuvaa maailmaa. Kirjoitettua kieltä ja visuaalisia koodeja yhdistävissä teoksissaan hän törmäyttää toisiinsa yllättävin tavoin yhteensopivia tiedon ja viestinnän lajeja tavalla, joka saa meidät pohtimaan sitä, mitä oikein tiedämme maailmasta ja miten tämä tieto vaikuttaa jokapäiväiseen elämäämme.

Patterson tekee lisäksi installaatioita sekä video- ja valokuvataidetta, joita myös esitellään kirjassa.

Simon Patterson asuu ja työskentelee Lontoossa. Hän on pitänyt yksityisnäyttelyitä ja osallistunut yhteisnäyttelyihin eri Euroopan maissa sekä Yhdysvalloissa ja Japanissa.

Päästä varpaisiin -kirja on tehty yhteistyössä Serlachius-museoiden kanssa, ja sen pohjana on Serlachius-museo Gustafissa oleva Simon Pattersonin näyttely (6.2.2021–9.1.2022). Kirjan on toimittanut taidekriitikko ja näyttelyn kuraattori Timo Valjakka.

Simon Patterson – Head to Toe / Päästä varpaisiin, Parvs ja Serlachius-museot 2021
Simon Patterson: Landskip | Maa suihkuaa, 2000, digitaalinen vedos, 80 x 80 cm. Compton Verney House, Curated by Locus+
Simon Patterson: The Great Bear | Otava, 1992, nelivärilitografia anonisoidulle alumiinilevylle, 110 x 135 cm
Simon Patterson: Silent Movie Stars | Mykkien elokuvien tähtiä, 2012, silkkipaino ja akryyli kankaalle, 33 x 40 x 30 cm (136 x 402 cm)
Simon Patterson: Manned Flight 1999- | Miehitetty lento 1999-, Centennary Square, Birmingham 2001–2002, digitaalinen vedos, 80 x 80 cm
Simon Patterson: Enter the Dragon | Lohikäärmeen kidassa, Lisson Gallery at Kean Street, Covent Garden, 2000

Uutuuskirja taiteilija Mari Rantasen värikylläisestä tuotannosta13.4.2021 09:30:04 EEST | Tiedote

Kaipuun ja toivon kuvat -kirja antaa laajan ja värikylläisen kokonaiskuvan kuvataiteilija Mari Rantasen tuotannosta. Hänen energiset ja voimakkaat oranssit, violetit ja turkoosit värinsä muodostavat rikkaita ja harmonisia yhdistelmiä, mutta yhtä luonteenomaista on teosten moniselitteinen muotokieli, joka usein perustuu geometriaan. Rantasen töistä löytyy viittauksia yhtä lailla taidehistoriaan kuin eläviin taiteilijoihin. Yhtenä tärkeänä inspiraation lähteenä on myös koko rakennettu urbaani ympäristö, hänelle tärkeät tukikohdat New York ja Tukholma.