Monipuolinen brittitaiteilija Simon Patterson päästä varpaisiin

Päästä varpaisiin -kirja kokoaa yhteen monipuolisen brittitaiteilijan Simon Pattersonin tuotantoa 1990-luvun alusta näihin päiviin.

Simon Pattersonin oivaltavat ja ovelan huumorin sävyttämät teokset perustuvat laajaan joukkoon listoja, karttoja, kaavioita, malleja ja käyttöohjeita, joiden avulla me pyrimme hallitsemaan ja jäsentämään yhä monimutkaisemmaksi muuttuvaa maailmaa. Kirjoitettua kieltä ja visuaalisia koodeja yhdistävissä teoksissaan hän törmäyttää toisiinsa yllättävin tavoin yhteensopivia tiedon ja viestinnän lajeja tavalla, joka saa meidät pohtimaan sitä, mitä oikein tiedämme maailmasta ja miten tämä tieto vaikuttaa jokapäiväiseen elämäämme.

Patterson tekee lisäksi installaatioita sekä video- ja valokuvataidetta, joita myös esitellään kirjassa.

Simon Patterson asuu ja työskentelee Lontoossa. Hän on pitänyt yksityisnäyttelyitä ja osallistunut yhteisnäyttelyihin eri Euroopan maissa sekä Yhdysvalloissa ja Japanissa.

Päästä varpaisiin -kirja on tehty yhteistyössä Serlachius-museoiden kanssa, ja sen pohjana on Serlachius-museo Gustafissa oleva Simon Pattersonin näyttely (6.2.2021–9.1.2022). Kirjan on toimittanut taidekriitikko ja näyttelyn kuraattori Timo Valjakka.

Simon Patterson – Head to Toe / Päästä varpaisiin, Parvs ja Serlachius-museot 2021
Simon Patterson: Landskip | Maa suihkuaa, 2000, digitaalinen vedos, 80 x 80 cm. Compton Verney House, Curated by Locus+
Simon Patterson: The Great Bear | Otava, 1992, nelivärilitografia anonisoidulle alumiinilevylle, 110 x 135 cm
Simon Patterson: Silent Movie Stars | Mykkien elokuvien tähtiä, 2012, silkkipaino ja akryyli kankaalle, 33 x 40 x 30 cm (136 x 402 cm)
Simon Patterson: Manned Flight 1999- | Miehitetty lento 1999-, Centennary Square, Birmingham 2001–2002, digitaalinen vedos, 80 x 80 cm
Simon Patterson: Enter the Dragon | Lohikäärmeen kidassa, Lisson Gallery at Kean Street, Covent Garden, 2000

Uutuuskirja Ivan Timiriasewin 1900-luvun alun Helsinki-kuvista28.9.2021 08:12:46 EEST | Tiedote

Venäläinen ratsuväenupseeri ja kenraalikuvernöörin adjutantti Ivan Timiriasew (1860–1927) tallensi aikansa Helsinkiä satoihin valokuviin, jotka ovat kiehtovia dokumentaarisia välähdyksiä pääkaupungin elämästä sadan vuoden takaa. Helsingin kaupunginmuseo ja Kustannusosakeyhtiö Parvs julkaisevat 7.10.2021 Iisa Aaltosen ja Elina Maaniityn kirjoittaman kirjan Ivan Timiriasew – Helsinkiläinen valokuvaaja.

Uutuuskirja Rachel Kneebonen arvoituksellisista posliiniveistoksista24.6.2021 16:21:18 EEST | Tiedote

Englantilaistaiteilija Rachel Kneebonen arvoituksellisissa posliiniveistoksissa ihmiskehon fragmentit tuntuvat jatkuvasti kyseenalaistavan ajatuksen kokonaisesta, loppuun viedystä muodosta. Veistosten materiaali, valkoinen posliini, reagoi herkästi valoon ja näyttää välillä raskaalta ja kiinteältä, välillä kevyeltä ja läpikuultavalta. Myös Kneebonelle tärkeä tanssillinen liike määrittää veistoksia, joissa irralliset torsot ja raajat moninkertaistuvat ja punoutuvat toisiinsa.

Göstan pieni taidekirjasto -kirjasarja esittelee Gösta Serlachiuksen taidekokoelman helmiä22.6.2021 13:18:28 EEST | Tiedote

Göstan pieni taidekirjasto on Parvs-taidekirjakustantamon ja Serlachius-museoiden yhteinen julkaisusarja, joka esittelee Serlachius-museoiden kokoelmia ja keskeisiä kokoelmataiteilijoita uudella tavalla. Sarjan kuusi ensimmäistä osaa edustavat Gösta Serlachiuksen suosikkitaiteilijoita: Hugo Simberg, Akseli Gallen-Kallela, Helene Schjerfbeck, Ellen Thesleff, Hannes Autere ja Lennart Segerstråle. Kaikkien näiden taiteilijoiden teoksia on parhaillaan esillä Mäntässä Serlachius-museoiden Kartanon klassikot -kokoelmaripustuksessa tai osana museoiden tilojen koristelua. Kirjojen kirjoittajia ovat taidekriitikko Timo Valjakka sekä taidehistorioitsijat Marja-Terttu Kivirinta, Eeva Ilveskoski ja Tarja Talvitie.