Setlementtiasunnot

Monisukupolvikortteli harjakorkeudessa

Harjannostajaisia vietetään 24.8. klo 14 alkaen.

Penttilänrannan monisukupolviasumisen kortteli on valmistumassa Joensuun Penttilän kaupunginosaan. Vuorovaikutteinen yhteiskehittelyperiaatteella toteutettu monisukupolvikorttelin suunnittelu käynnistyi syksyllä 2014. Yhteistyökumppaneina oli kaksi rakennuttajaa, Setlementtiasunnot Oy ja Joensuun Kodit Oy sekä Joensuun kaupunki edustajinaan kaupunkisuunnittelu ja sote-alan toimijat. Tarkoituksena oli kehittää sekä kustannustehokas ja vaikuttava että yhteisöllisyyttä ja yhteisön taitoja ja resursseja hyödyntävä toimintamalli. Penttilänrannan monisukupolvikortteli oli mukana Valtionvarainministeriön Kuntakokeilut-hankkeessa vuosina 2014–2016.

Penttilänrannan Monisukupolvikortteliin tulee kuusi vuokra-asumiseen tarkoitettua rakennusta, joista neljä rakennuttaa Setlementtiasunnot Oy ja kaksi Joensuun Kodit Oy. Korttelin yhteistilat on keskitetty lähimpänä joenrantaa sijaitsevan rakennuksen pohjakerrokseen. Keskittämällä korttelin yhteistilat niistä saatiin isommat, laadukkaammat ja monipuolisemmat. Yhteistilaan tulee iso asukastila, yhteisökeittiö, yhteispesulatilat, harrastetila, palveluhenkilökunnan työtilat sekä sähkökäyttöisten yhteiskäyttöautojen latauspiste. Rakennuksia yhdistää talot kiertävä, esteetön ja liikkumiseen innostava säältä suojattu kävelyreitti. Saunatilat ovat kahden rakennuksen ylimmäisessä kerroksessa.

Monisukupolvikortteli on samalla pohjoiskarjalaisen kyläyhteisön paluu kaupunkiin. Ihmisten osaamiset, taidot ja intohimot yhdistyvät vapaa-ajan tekemisessä, harrastuksissa ja tapahtumissa. Lapset, nuoret, aikuiset, seniorit ja vanhukset sekä erityistukea saavat elävät ja asuvat kaikki samassa korttelissa. Penttilänrannan Monisukupolvikorttelissa yhteisöllisyys on tiloja, yhteinen piha, yhteistä tekemistä ja tapahtumia.

Yhteisöllisyys lähtee asukkaista: mitä asukkaat osaavat, taitavat, tietävät ja mitä he haluavat jakaa toistensa kanssa. Talojen asukkaiden kesken voidaan järjestää esimerkiksi kielten opiskelua, pyöränkorjausta, lastenhoitoapua, läksykerho, koiran ulkoilutusapua, tavaroiden kierrätystä, liikuntahetkiä sisällä tai ulkona, kirpputoreja ja ravintolapäiviä, satutunteja, tuolijumppaa, maalausta, keskusteluja, remonttiapua, kirjojen vaihtoa ja niin edelleen.

Monisukupolvikorttelissa aloittaa talojen valmistuttua yhteisökoordinaattori, joka auttaa, tukee ja kannustaa asukkaita yhteisen tekemisen löytämisessä ja ylläpitämisessä. Korttelissa voidaan järjestää myös erilaisia tapahtumia, luentoja ja juhlia, joiden järjestämisessä yhteisökoordinaattori on apuna.

Hankkeen pääsuunnittelija on arkkitehti Martti Aittapelto, Arcadia Oy Arkkitehtitoimisto. Urakoitsijana Lemminkäinen Talo Oy.

Monisukupolvikortteliin tulee kaikkiaan 156 asuntoa:

• Kortteli valmistuu toukokuussa 2018. Hakuaika alkaa helmikuussa 2018.
  • Setlementtiasunnot rakennuttaa 104 asuntoa, 29-61,5 m2, joista 20 asuntoa on tarkoitettu kehitysvammaisille. Heidän turvallista asumistaan tukee palveluntuottajana Joensuun kaupunki. Ennakkoon kiinnostuneeksi voi ilmoittautua osoitteessa info@setlementtiasunnot.fi tai soittamalla asiakaspalveluumme 010 837 5300.
  • Joensuun Kodit rakennuttaa 52 asuntoa. Huoneistokoot vaihtelevat 33 m2 yksiöistä 61,5 m2 kaksioihin/kolmioihin. Kahdessatoista asunnossa on erityisvarustus vaikeasti liikkuville vanhuksille. Joensuun Kotien asuntoja voi tiedustella ennakkoon osoitteessa kodit@joensuunelli.fi tai puhelimitse 013 337 7800.

Kimmo Rönkä, toimitusjohtaja, Setlementtiasunnot Oy, 050 339 7550 kimmo.ronka@setlementtiasunnot.fi

Juha Heikura, toimitusjohtaja, Joensuun Kodit, 0400 616 850
juha.heikura@joensuunkodit.fi

Setlementtiasunnot

Setlementtiasunnot Oy on yhteisöllinen asuntorakennuttaja. Setlementti tuo asumiseen ihmiskeskeisyyttä, ihmisten taitojen ja osaamisen tunnistamista sekä erilaisuuden hyväksymistä. Setlementtiasunnot Oy on yhteisöjen rakentaja, asumisen palvelujen moniosaaja ja yhteiskunnallisesti kestävän asumisen tuottaja.

Lue lisää julkaisijalta Setlementtiasunnot

Ekologista yhteisöllisyyttä Helsingin Kruununvuorenrantaan15.2.2017 08:00Tiedote

Setlementtiasunnot rakennuttaa yhteisöllisen vuokrakerrostalon Helsingin Borgströminmäelle. Talo muodostuu kahdesta isommasta rakennuksesta, jotka ovat yhteydessä toisiinsa ensimmäisen kerroksen yhteistilojen kautta. Yhteistiloissa on Setlementtiasuntojen konseptien mukaisesti tilaa yhteisille aktiviteeteille asukkaiden käyttöön. Borgströminmäen Setlementtiasuntoihin tulee yhteensä 108 asuntoa, joista 20 varataan kehitysvammaisille asukkaille. Rakennuksessa palvelee Setlementtiasuntojen palvelukonseptin mukaisesti yhtiöön työsuhteessa oleva yhteisökoordinaattori, joka toimii sekä palvelun läsnäolevana rajapintana että yhteisön aktivoijana.

Härmälänrannan yhteisökorttelissa koeasutaan virtuaalisesti15.2.2017 00:00Tiedote

VR-laseilla päästään tutustumaan taloon, jota ei vielä ole. Virtuaalitodellisuus (VR) tulee vauhdilla myös rakentamiseen. Tampereen Härmälänrantaan on suunnitteilla yhteisöllinen kerrostalokortteli, johon käyttäjät pääsevät tutustumaan virtuaalisesti keskiviikkona 15.2. järjestettävässä työpajassa. Tamperelainen Sky High VR -yhtiö on toteuttanut Arkkitehtitoimisto Helamaa & Heiskanen Oy:n arkkitehtisuunnitelmien pohjalta virtuaalisen mallin, jossa voidaan katsella VR-laseilla korttelin asuntoja, yhteistiloja, pihaa ja lähiympäristöä. Virtuaalisesti voi kävellä pitkin käytäviä, katsella ympärilleen ja miettiä eri reittejä. Samalla voi tutkia, miten auringon valo pihalla siirtyy päivän aikana, muutamaan sekuntiin nopeutettuna. Lisäksi rakennukseen voi tutustua pyörätuolikäyttäjän näkökulmasta ajamalla läpi rakennuksen eri tilojen ja pihapiirin.

Helsingin suurin asuinkerrostaloon tehty aurinkosähköjärjestelmä otettu käyttöön Malmilla6.4.2016 13:29Tiedote

Setlementtiasuntojen 149 asunnon vuokrataloon Helsingin Malmilla asennettiin viime talven aikana 160 aurinkopaneelin 40 kW järjestelmä, joka tuottaa vuodessa 36 000 kWh. Aurinkopaneelit on asennettu kahdelle katon lappeelle, jolloin kiinteistön käyttöön syntyy sähköä aamusta iltaan. Syntyvä sähkö käytetään kiinteistön omassa sähkökulutuksessa kuten ilmanvaihdossa, valaistuksessa, hisseissä, pesulassa, saunoissa ja asukastilassa. Järjestelmän avulla talon vuosittaiset hiilidioksipäästöt (CO2) vähenevät noin 8300 kg (8,3 tonnia).