Onnettomuustietoinstituutti

Moottorikelkkaonnettomuudet kuriin nopeutta rajoittamalla

Jaa
Vuonna 2017 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli tutkittavaksi seitsemän kuolemaan johtanutta moottorikelkkaonnettomuutta. Lukumäärä on sama kuin vuotta aiemmin. Jäällä tapahtuvissa onnettomuuksissa yleisin kuolinsyy on hukkuminen, kun taas maasto-olosuhteissa moottorikelkkareitiltä suistuminen koitui monen kelkkailijan kohtaloksi.

Kuolemaan johtaneet moottorikelkkaonnettomuudet tapahtuivat eri puolilla Suomea. ”Kuolemaan johtaneista moottorikelkkaonnettomuuksista yleensä suurin osa tapahtuu jääalueella. Nyt niitä tapahtui hieman aiempaa vähemmän. Luvut ovat kuitenkin pieniä, ja satunnaisvaihtelusta johtuen ei voida vetää isompia johtopäätöksiä”, toteaa Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen.

Tutkijalautakunnat ottivat viime vuonna loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia tutkittavakseen 13. Näiden onnettomuuksien syynä oli tavallisimmin reitiltä suistuminen (10 tapausta). Lisäksi kahdessa tapauksessa onnettomuus tapahtui yhteentörmäyksessä toisen ajoneuvon kanssa tien ylityksessä. Yksi onnettomuus sattui moottorikelkkojen peräänajossa.

Tutkijalautakunnat suosittelevat nopeutta rajoittavia järjestelmiä etenkin safareille

Tutkijalautakunnat ovat todenneet, että moottorikelkkaa ajava, yllättävästä tilanteesta säikähtävä ihminen tarttuu vaistomaisesti kelkan ohjaustankoon lujemmin. Erityisesti vasemmalle kaartuvien mutkien on todettu olevan haastavimpia, sillä moni työntää oikealla kädellä ohjaustankoa ja saattaa vahingossa puristaa oikeassa kahvassa sijaitsevan kaasuvivun pohjaan. Tällöin kelkka ampaisee nopeasti eteenpäin ulos reitiltä. Moottorikelkan suistuminen vasemmalle johtavassa kaarteessa onkin yleinen onnettomuustyyppi.

”Moottorikelkan voimansiirto toimii automaattisesti, joten kaasukahvaa painamalla kelkan vauhti kiihtyy. Nykyisin on olemassa moottorikelkkoja, joiden kiihtyvyyttä ja nopeutta voidaan rajoittaa niin sanotulla harjoitteluavaimella. Tällöin esimerkiksi aloitteleva kuljettaja voi ajaa turvallisemmin", Eero Heikkilä Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnasta muistuttaa.

"Harjoitteluavain on erityisen kätevä moottorikelkkasafareilla, joihin osallistuu vaihtelevan kokemuksen omaavia kelkkailijoita. Tällöin kaasukahvan nopea pohjaan painaminen ei vaikuta yhtä radikaalisti kelkan kiihtyvyyteen ja nopeuteen".

Onnettomuusmäärät ovat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ilmoittamia ennakkotietoja vuodelta 2017. Tiedot on koonnut yhteen OTI.


Lisätietoja:

  • Liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen, p. 040 450 4531, arja.holopainen(@)oti.fi
  • Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan poliisijäsen, moottorikelkka-asiantuntija Eero Heikkilä, p. 040 516 3834
  • Viestintä, p. 040 450 4700

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Onnettomuustietoinstituutti
Onnettomuustietoinstituutti
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki

Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti

Suomalaiset uskovat teiden korjaamisen lisäävän liikenneturvallisuutta – kuolonkolareiden tutkinnasta nousee eri asioita14.3.2024 07:37:00 EET | Tiedote

Suomalaisten mielestä teiden kunnon parantaminen ja pakollinen alkolukko toistuvasti rattijuopumuksesta kärähtäneille olisivat tärkeimmät liikenneturvallisuutta parantavat toimet. Myös kuolemaan johtaneita kolareita tarkasteltaessa päihtyneenä ajamisen ennaltaehkäisy näyttäytyy yhtenä tärkeimmistä liikenneturvallisuutta parantavista tekijöistä. Sen sijaan tien vaurioilla on harvemmin merkittävä vaikutus kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.

Onnettomuustutkinta valottaa kuolonkolarien taustoja − Ylinopeutta ajaneiden osuus turmakuljettajissa oli poikkeuksellisen korkea vuonna 202221.12.2023 07:51:00 EET | Tiedote

OTI-vuosiraportti 2022 kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista on julkaistu. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) vuosiraportteihin kootaan tiedot valmistuneista onnettomuustutkinnoista, jotka sisältävät liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tuottamaa tarkempaa tietoa onnettomuuksiin johtaneista syistä ja niiden ehkäisemisestä. Vuonna 2022 tutkijalautakunnat tutkivat kaikkiaan 189 kuolonkolaria, joissa kuoli 205 henkilöä. Ylinopeutta ajaneiden turmakuljettajien osuus kasvoi viime vuonna aiempiin vuosiin nähden poikkeuksellisen korkeaksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye