Moraalitonta henkilöstön kurittamista Turussa - JHL tuomitsee Arkean työehtoshoppailuaikeet

JHL tuomitsee Turun kaupungin Arkean työehtojen merkittävät heikentämisaikeet. Arkean tänään ilmoittamat toimenpiteet ovat pelkkää työehtoshoppailua: lyhytnäköistä ja moraalitonta toimintaa.

Turun kaupungin omistaman kiinteistö- ja ruokapalveluyhtiö Arkea Oy ilmoitti tänään 27.9.2019 vaihtavansa tuhannen työntekijän työehtosopimukset halvempiin. (https://yle.fi/uutiset/3-10994100). Ilmoituksen mukaan yhtiössä noudatettu AvainTES-työehtosopimus vaihtuu matkailu- ja ravintolapalvelut (MaRa) työehtosopimukseen ja Kiinteistötyönantajien (KITA ry:n) työehtosopimukseen.

- Kuvitteleeko yhtiö, että vaikeasta tilanteesta voi nousta omaa henkilöstöä kurittamalla? Arkean suunnitelmat ovat täydellisen lyhytnäköisiä ja moraalittomia. Ajatteleeko Arkea laittavansa pienipalkkaiset ammattilaiset maksamaan johtamisessa ja rahoituksessa tehdyt virheet? JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine tyrmää.

- Työehtojen heikentäminen tessiä vaihtamalla on kautta aikojen tullut aina lopulta kalliiksi. Ainoa tapa saada aikaan pitkäaikaisia ratkaisuja ja turvata rahoitus, on kehittää toimintaa omana työnä.

JHL ei tyydy seuraamaan asiaa sivusta, vaan harkitsee vastatoimia Arkean ilmoituksen johdosta. Ilmoitamme toimenpiteistä erikseen lähiaikoina.

Lisätietoja:
- puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, p. 040 702 4772
- työehtosopimukset; neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch, p. 040 728 9046

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.