Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Moreenilta viisi uutta käsityökirjaa keväällä - suomalaisten rakkaus villasukkiin ei ota laantuakseen

Moreeni julkaisee keväällä viisi käsityökirjaa, joista löytyy iloa ja haastetta sekä aloitteleville että kokeneemmillekin käsitöiden ystäville.

Suomalaisten rakkaus villasukkiin ei näytä laantumisen merkkejä. Niina Laitisen “Villasukkien vuosi” on noussut mielettömäksi ilmiöksi jo heti ilmestyttyään. Tammikuun alussa ilmestyneen kirjan ensimmäinen painos myytiin loppuun viikossa ja toinen painos loppui jo ennen kuin se ehti kauppoihin. Villasukkien vuotta on painettu jo 10 000 kappaletta kolmessa painoksessa.

Niina Laitinen: Villasukkien vuosi 01/2018

Lapinlahtelainen Niina Laitinen on somesta huippusuosioon ponnistanut neulesuunnittelija. Villasukkien vuosi on hänen ensimmäinen kirjansa. Kirjan sukkaohjeet ovat saaneet innoituksensa vuodenkierrosta ja luonnon vaihtuvasta väripaletista. Malleissa on sekä lyhyt- että pitkävartisia pitsi-, palmikko- ja kirjoneulesukkia.

Saara Toikka: Kesäneuleita 03/2018

Nuoren huippusuunnittelijan toisessa neulekirjassa keskitytään kesäisiin malleihin ja lankoihin. Mukana on ajattomia mutta trenditietoisia keveitä vaatteita ja asusteita rentoon kesäpukeutumiseen. Töiden vaativuustaso vaihtelee helposta haastavampaan. Saara Toikka on neulesuunnitteluun erikoistunut käsityötieteen maisteri. Saaran neuleissa yhdistyvät ajaton design, hyvä käytettävyys ja laadukkaat materiaalit.

Hanna Meronen: Pienenpieniä käsitöitä 03/2018

Hanna Meronen on intohimoinen nukkekotiharrastaja, joka rakentaa ja sisustaa nukketaloja. Nyt miniatyyrikokoiset esineet viehättävät koruina, koristeina ja nukkekotimaailmassa. Pikkuruiset käsityöt syntyvät virkkaamalla, neulomalla ja huovuttamalla. Kirjassa on ohjeet esimerkiksi neulottuihin minilapasiin, joita voi käyttää myös vaikkapa korvakoruina. Virkatut isoäidinneliöt puolestaan taipuvat nukkekodin torkkupeitoksi tai rannekoruksi!

Camilla Schmidt Rasmussen, Sofie Grangaard & Helle Benedikte Neigaard: Raikkaat rätit 01/2018

Kauniita ja ekologisia keittiöliinoja ei tarvitse piilottaa kaappiin! Neulomalla ja virkkaamalla teet helposti persoonallisia, konepestäviä tiskirättejä, joiden imukyky vain paranee pesujen myötä. Virkkaamalla ja neulomalla erilaisia silmukkayhdistelmiä luot kiinnostavia pintoja. Materiaaliksi sopii tavallinen puuvilla, mutta jos valitset langaksi kosteutta imevän bambun tai hampun, saat bonuksena niiden antibakteeriset ominaisuudet.

Élodie Piveteau: Sisusta paperilla 03/2018

Taittele paperista loppusilaus kotisi sisustukseen! Élodie on nuori ranskalainen toimittaja-stylisti, joka työskentelee mm. Marie Claire -lehden kanssa. Hän esittelee kirjassaan 27 viehättävää origami-ideaa kodin sisustukseen, kuten lampunvarjostimia, rasioita ja pakkauksia, ruukunsuojuksia sekä seinälle kiinnitettäviä koristeita.

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Moreeni on osa kustannusosakeyhtiö Otavaa.

Pajtim Statovci ensimmäisenä suomalaiskirjailijana maailman arvostetuimpia kirjailijoita edustavaan Wylie-kirjallisuusagentuuriin13.8.2018 13:00Tiedote

Kirjailija Pajtim Statovcin (s. 1990) tuotannon kansainvälisestä edustuksesta vastaa jatkossa useita kirjallisuuden nobelisteja, kuten Orhan Pamukia, Mo Yania, Bob Dylania ja José Saramagoa, edustava The Wylie Agency -kirjallisuusagentuuri. Wylie edustaa satoja 1900- ja 2000-lukujen merkittävimpiä kirjailijoita. New Yorkissa ja Lontoossa toimivan agentuurin kirjailijoihin kuuluvat lisäksi mm. Chimamanda Adichie, Milan Kundera, Salman Rushdie, Karl Ove Knausgård, Linn Ullman ja Ali Smith sekä hiljattain edesmennyt Philip Roth. ”Aloitan yhteistyön Wylie Agencyn kanssa suurella ilolla ja mielenkiinnolla. Olen otettu heidän kiinnostuksestaan kirjojani kohtaan. Yhä useampaa suomalaista kirjailijaa edustaa ulkomainen agentti siksi, että Suomessa agentuuritoimintaa on vielä varsin vähän”, Statovci kommentoi sopimusta. Pajtim Statovci on yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimpiä kirjailijoita. Statovcin esikoisromaani Kissani Jugoslavia nousi kansainväliseksi arvostelumenestykseksi, ja siitä

Taavi Soininvaaran Ratamo-kirjoista vakoilutrillerisarja – uusi dekkari ilmestyy 10.8.8.8.2018 13:47Tiedote

Jännityskirjailija Taavi Soininvaaran Ratamo-dekkareiden nimeä kantava Ratamo-vakoilutrillerisarja nähdään syksyllä MTV:n suoratoistopalvelu C Moren alkuperäissarjana. Sarja pohjautuu Arto Ratamo -kirjojen maailmaan ja hahmoihin. Ratamo on toiminnantäyteinen, merkittävä kansainvälisen tason tuotanto, jota ei ole tällaisessa mittakaavassa aikaisemmin MTV:n draamahistoriassa nähty. Sarjan tapahtumat käynnistyvät, kun Supo saa tutkittavakseen äärimmäisen tulenaran jutun, johon näyttää sotkeutuneen myös Suomen pääministeri. Ratamo-sarjaa tähdittävät muun muassa Samuli Vauramo, Saara Kotkaniemi ja Jukka Puotila. Taavi Soininvaaran Ratamo-kirjasarjan uusin dekkari, Darwinin seitti, ilmestyy 10. elokuuta. Darwinin seitti on Ratamo-sarjan neljästoista osa. Kirjasarjan ensimmäinen osa, Ebola-Helsinki, ilmestyi vuonna 2000. Hyytävässä trillerissä vuosikymmenien ajan kudottu verkko kiristyy ja uhkaa Suomea ja koko länttä. Suomalaisen huippukirurgin potilaana oleva IMF:n irlantilainen johtaja hour