MTK avannut postilaatikon epäreiluille kauppatavoille

Tuntuiko epäreilulta? Peruutettiinko toimitus? Myitkö tavaraa ja jäi epämääräinen olo? Todettiinko, että hyvät tuotteet olivat kakkoslaatua? Toimititko väärissä laatikoissa? Oliko hinta alempi kuin sovittu? Etkö saanut kirjallista sopimusta? Tämän tyyppisistä epäreiluista kauppatavoista on tullut jo viestejä MTK:n nettisivuille avattuun ”postilaatikkoon”.

MTK:n nettisivuille avattiin ”postilaatikko”, johon voi anonyymisti jättää viestin kokemastaan epäreilusta kauppatavasta. Kaikki voivat jättää viestin, oli sitten maatalousyrittäjä, leipuri tai muu elintarvikeketjun toimija. Jättääkseen viestin ei tarvitse olla MTK:n jäsen tai edes maatalousyrittäjä. Myös elintarviketeollisuuden edustajat voivat jättää anonyymin viestin. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on tehnyt useita selvityksiä elintarvikeketjun toimivuudesta ja niissä on löydetty useita epäkohtia. MTK haluaa nyt seurata tilanteen kehittymistä.

– Postilaatikkoomme on jo tullut mukavasti viestejä, mutta lisää toivomme tilanteen kartoittamiseksi. Kerro meille anonyymisti kohtaamastasi epäreilusta kauppatavasta. Voit jättää myös yhteystietosi, jos haluat apua asiassa, tarkentaa MTK:n lakimies Marica Twerin.

Epäreilut kauppatavat vahingoittavat elintarvikeketjun toimivuutta. Sekä Suomessa että EU:ssa on ryhdytty toimiin tilanteen korjaamiseksi. Euroopan komissio miettii toimintaa ja Suomessa on asetettu työryhmä pohtimaan elintarvikemarkkinalakia. ”Postilaatikko” ei kuitenkaan ole sidoksessa nyt meneillään oleviin lainsäädäntöhankkeisiin vaan tulee olemaan auki toistaiseksi.

Linkki postilaatikkoon:

Lakimies Marica Twerin, MTK, puh. 040 183 9722
Asiantuntija: Marjukka Manninen, MTK, puh. 050 533 8924

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Vetoomus ministeri Annika Saarikolle maatalousyrittäjien oikeusturvan puolesta15.10.2018 16:04Tiedote

Maatalousyrittäjien oikeusturvassa etenkin sosiaali-, terveys- ja työttömyysturva-asioissa sekä lomituksessa on epäkohtia, jotka vaikuttavat suoraan yrittäjien jaksamiseen ja toimeentuloon. Osin jopa dramaattisesti. MTK-liittojen hyvinvointihankkeissa työskentelevät Maija Pispa Pirkanmaalta, Riitta Seppälä Satakunnasta ja Niina Suorsa Pohjois-Savosta luovuttivat yhteisen vetoomuksen ongelmien ratkaisemiseksi ministeri Saarikolle.

Metsänhoitoyhdistykset työllistävät kymmeniä uusia metsureita4.10.2018 10:34Tiedote

Metsänhoitoyhdistyksissä on tällä hetkellä noin 40 avointa metsurin paikkaa auki TöitäSuomesta.fi-sivustolla. Halu palkata ammattitaitoisia metsureita on metsänhoitoyhdistyksissä kova. – Metsuripula on pahenemassa lähivuosina ja tilannetta parantaviin koulutuspolittiisiin ja työllistämistä helpottaviin toimenpiteisiin on ryhdyttävä välittömästi, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola vaatii.