MTK avannut postilaatikon epäreiluille kauppatavoille

Tuntuiko epäreilulta? Peruutettiinko toimitus? Myitkö tavaraa ja jäi epämääräinen olo? Todettiinko, että hyvät tuotteet olivat kakkoslaatua? Toimititko väärissä laatikoissa? Oliko hinta alempi kuin sovittu? Etkö saanut kirjallista sopimusta? Tämän tyyppisistä epäreiluista kauppatavoista on tullut jo viestejä MTK:n nettisivuille avattuun ”postilaatikkoon”.

MTK:n nettisivuille avattiin ”postilaatikko”, johon voi anonyymisti jättää viestin kokemastaan epäreilusta kauppatavasta. Kaikki voivat jättää viestin, oli sitten maatalousyrittäjä, leipuri tai muu elintarvikeketjun toimija. Jättääkseen viestin ei tarvitse olla MTK:n jäsen tai edes maatalousyrittäjä. Myös elintarviketeollisuuden edustajat voivat jättää anonyymin viestin. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on tehnyt useita selvityksiä elintarvikeketjun toimivuudesta ja niissä on löydetty useita epäkohtia. MTK haluaa nyt seurata tilanteen kehittymistä.

– Postilaatikkoomme on jo tullut mukavasti viestejä, mutta lisää toivomme tilanteen kartoittamiseksi. Kerro meille anonyymisti kohtaamastasi epäreilusta kauppatavasta. Voit jättää myös yhteystietosi, jos haluat apua asiassa, tarkentaa MTK:n lakimies Marica Twerin.

Epäreilut kauppatavat vahingoittavat elintarvikeketjun toimivuutta. Sekä Suomessa että EU:ssa on ryhdytty toimiin tilanteen korjaamiseksi. Euroopan komissio miettii toimintaa ja Suomessa on asetettu työryhmä pohtimaan elintarvikemarkkinalakia. ”Postilaatikko” ei kuitenkaan ole sidoksessa nyt meneillään oleviin lainsäädäntöhankkeisiin vaan tulee olemaan auki toistaiseksi.

Linkki postilaatikkoon:

Lakimies Marica Twerin, MTK, puh. 040 183 9722
Asiantuntija: Marjukka Manninen, MTK, puh. 050 533 8924

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle19.1.2018 09:00Tiedote

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuvilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.