MTK avannut postilaatikon epäreiluille kauppatavoille

Tuntuiko epäreilulta? Peruutettiinko toimitus? Myitkö tavaraa ja jäi epämääräinen olo? Todettiinko, että hyvät tuotteet olivat kakkoslaatua? Toimititko väärissä laatikoissa? Oliko hinta alempi kuin sovittu? Etkö saanut kirjallista sopimusta? Tämän tyyppisistä epäreiluista kauppatavoista on tullut jo viestejä MTK:n nettisivuille avattuun ”postilaatikkoon”.

MTK:n nettisivuille avattiin ”postilaatikko”, johon voi anonyymisti jättää viestin kokemastaan epäreilusta kauppatavasta. Kaikki voivat jättää viestin, oli sitten maatalousyrittäjä, leipuri tai muu elintarvikeketjun toimija. Jättääkseen viestin ei tarvitse olla MTK:n jäsen tai edes maatalousyrittäjä. Myös elintarviketeollisuuden edustajat voivat jättää anonyymin viestin. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on tehnyt useita selvityksiä elintarvikeketjun toimivuudesta ja niissä on löydetty useita epäkohtia. MTK haluaa nyt seurata tilanteen kehittymistä.

– Postilaatikkoomme on jo tullut mukavasti viestejä, mutta lisää toivomme tilanteen kartoittamiseksi. Kerro meille anonyymisti kohtaamastasi epäreilusta kauppatavasta. Voit jättää myös yhteystietosi, jos haluat apua asiassa, tarkentaa MTK:n lakimies Marica Twerin.

Epäreilut kauppatavat vahingoittavat elintarvikeketjun toimivuutta. Sekä Suomessa että EU:ssa on ryhdytty toimiin tilanteen korjaamiseksi. Euroopan komissio miettii toimintaa ja Suomessa on asetettu työryhmä pohtimaan elintarvikemarkkinalakia. ”Postilaatikko” ei kuitenkaan ole sidoksessa nyt meneillään oleviin lainsäädäntöhankkeisiin vaan tulee olemaan auki toistaiseksi.

Linkki postilaatikkoon:

Lakimies Marica Twerin, MTK, puh. 040 183 9722
Asiantuntija: Marjukka Manninen, MTK, puh. 050 533 8924

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Kansainvälinen kananmunapäivä 13.10. juhlistaa suomalaista kananmunaa – Kananmuna on terveellinen ja turvallinen ruoka13.10.2017 13:42Tiedote

Kansainvälisenä kananmunapäivänä muistutamme, että suomalaisia kananmunia voi syödä ja niistä voi valmistaa ruokaa turvallisin mielin. Terveellinen kananmuna on turvallinen elintarvike, sillä sen tuotantoa valvotaan tarkasti ja suomalainen kananmunatuotanto on salmonellavapaata. Siksi kotimaisia munia voi huoletta käyttää jopa raakana. Kaikki kaupoissamme myynnissä olevat kananmunat ovat kotimaisia, sillä tuotantomme riittää kattamaan kysynnän. Kananmunapäivää on hyvä juhlistaa senkin takia, että kananmunien kulutus Suomessa on korkeimmillaan 21 vuoteen.

Uusiutuvan energian EU-kestävyyskriteerit uhkaavat rajoittaa puuaineksen ja turvemaiden energiakäyttöä3.10.2017 11:14Tiedote

EU:ssa valmistellaan parhaillaan uusiutuvan energian direktiiviä (RED II). Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK näkee direktiivin kiinteän biomassan kestävyyskriteerit merkittävänä uhkana Suomen metsä- ja maataloudelle, sillä Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta luokittelisi turvemetsien puun ja turvemaiden nurmen uusiutumattomiksi energianlähteiksi. Ympäristövaliokunta rajoittaisi myös pieniläpimittaisen runkopuun, kantojen ja mäntyöljyn energiakäyttöä ns. kaskadiperiaatteella. Ympäristövaliokunta äänestää asiasta tämän kuun lopussa.