MTK avannut postilaatikon epäreiluille kauppatavoille

Tuntuiko epäreilulta? Peruutettiinko toimitus? Myitkö tavaraa ja jäi epämääräinen olo? Todettiinko, että hyvät tuotteet olivat kakkoslaatua? Toimititko väärissä laatikoissa? Oliko hinta alempi kuin sovittu? Etkö saanut kirjallista sopimusta? Tämän tyyppisistä epäreiluista kauppatavoista on tullut jo viestejä MTK:n nettisivuille avattuun ”postilaatikkoon”.

MTK:n nettisivuille avattiin ”postilaatikko”, johon voi anonyymisti jättää viestin kokemastaan epäreilusta kauppatavasta. Kaikki voivat jättää viestin, oli sitten maatalousyrittäjä, leipuri tai muu elintarvikeketjun toimija. Jättääkseen viestin ei tarvitse olla MTK:n jäsen tai edes maatalousyrittäjä. Myös elintarviketeollisuuden edustajat voivat jättää anonyymin viestin. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on tehnyt useita selvityksiä elintarvikeketjun toimivuudesta ja niissä on löydetty useita epäkohtia. MTK haluaa nyt seurata tilanteen kehittymistä.

– Postilaatikkoomme on jo tullut mukavasti viestejä, mutta lisää toivomme tilanteen kartoittamiseksi. Kerro meille anonyymisti kohtaamastasi epäreilusta kauppatavasta. Voit jättää myös yhteystietosi, jos haluat apua asiassa, tarkentaa MTK:n lakimies Marica Twerin.

Epäreilut kauppatavat vahingoittavat elintarvikeketjun toimivuutta. Sekä Suomessa että EU:ssa on ryhdytty toimiin tilanteen korjaamiseksi. Euroopan komissio miettii toimintaa ja Suomessa on asetettu työryhmä pohtimaan elintarvikemarkkinalakia. ”Postilaatikko” ei kuitenkaan ole sidoksessa nyt meneillään oleviin lainsäädäntöhankkeisiin vaan tulee olemaan auki toistaiseksi.

Linkki postilaatikkoon:

Lakimies Marica Twerin, MTK, puh. 040 183 9722
Asiantuntija: Marjukka Manninen, MTK, puh. 050 533 8924

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK komission EU-budjettiesityksestä: Suomen hallituksella näytön paikka – viljelijöiden simputtamiselle tultava piste2.5.2018 17:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK odotti EU-komissiolta kunnianhimoisempaa esitystä EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi. EU-budjetin haasteena on paikata brexitin myötä syntyvää rahoitusaukkoa ja vastata samalla EU:n uusiin haasteisiin. MTK:n mielestä komission budjettiesitys, 1,11 % jäsenmaiden BKTL:stä, ei ole riittävä ja se tulisi nostaa 1,2 %:iin. Pallo on nyt EU-parlamentilla ja etenkin jäsenmailla. Myös Suomen hallituksella on edessään näytön paikka, sanoo Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin20.4.2018 10:59Tiedote

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä18.4.2018 15:29Tiedote

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.