MTK avannut postilaatikon epäreiluille kauppatavoille

Tuntuiko epäreilulta? Peruutettiinko toimitus? Myitkö tavaraa ja jäi epämääräinen olo? Todettiinko, että hyvät tuotteet olivat kakkoslaatua? Toimititko väärissä laatikoissa? Oliko hinta alempi kuin sovittu? Etkö saanut kirjallista sopimusta? Tämän tyyppisistä epäreiluista kauppatavoista on tullut jo viestejä MTK:n nettisivuille avattuun ”postilaatikkoon”.

MTK:n nettisivuille avattiin ”postilaatikko”, johon voi anonyymisti jättää viestin kokemastaan epäreilusta kauppatavasta. Kaikki voivat jättää viestin, oli sitten maatalousyrittäjä, leipuri tai muu elintarvikeketjun toimija. Jättääkseen viestin ei tarvitse olla MTK:n jäsen tai edes maatalousyrittäjä. Myös elintarviketeollisuuden edustajat voivat jättää anonyymin viestin. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on tehnyt useita selvityksiä elintarvikeketjun toimivuudesta ja niissä on löydetty useita epäkohtia. MTK haluaa nyt seurata tilanteen kehittymistä.

– Postilaatikkoomme on jo tullut mukavasti viestejä, mutta lisää toivomme tilanteen kartoittamiseksi. Kerro meille anonyymisti kohtaamastasi epäreilusta kauppatavasta. Voit jättää myös yhteystietosi, jos haluat apua asiassa, tarkentaa MTK:n lakimies Marica Twerin.

Epäreilut kauppatavat vahingoittavat elintarvikeketjun toimivuutta. Sekä Suomessa että EU:ssa on ryhdytty toimiin tilanteen korjaamiseksi. Euroopan komissio miettii toimintaa ja Suomessa on asetettu työryhmä pohtimaan elintarvikemarkkinalakia. ”Postilaatikko” ei kuitenkaan ole sidoksessa nyt meneillään oleviin lainsäädäntöhankkeisiin vaan tulee olemaan auki toistaiseksi.

Linkki postilaatikkoon:

Lakimies Marica Twerin, MTK, puh. 040 183 9722
Asiantuntija: Marjukka Manninen, MTK, puh. 050 533 8924

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.