MTK edellyttää EU:lta metsätalouden taloudellisen merkityksen parempaa tunnistamista

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahin mukaan metsäasioiden käsittely EU:ssa ei ole tyydyttävää. Uuden komission Green Dealissa metsäasioita on käsitelty yksipuolisesti ja väärästä näkökulmasta. MTK vaatii, että EU tekee vahvan metsästrategian metsäpolitiikkansa vahvistamiseksi. Pysyvän metsäkomitean roolia päätöksenteossa on vahvistettava ja komission maataloudesta sekä maaseudun kehittämisestä vastaavan pääosaston (DG AGRI) tulee ottaa metsäasiat vahvasti hoitoonsa.

Metsätalous on muutakin kuin biodiversiteettiä ja metsäkatoa. Kestävyyttä parannettaessa tarvitaan ympäristöasioiden lisäksi aina myös taloudellisen ja sosiaalisen ulottuvuuden huomioimista.

- Biodiversiteettiä ei luoda betoniviidakoissa vaan maaseudulla. Maaseutua tarvitaan eurooppalaisen biodiversiteetin säilyttämiseksi ja parantamiseksi, Sahi korostaa.

Asia nousi esille MTK:n järjestämässä kansainvälisessä vaikuttajaseminaarissa Brysselissä 2.12.2019. Seminaarissa EU-päättäjille ja -vaikuttajille esiteltiin puheenjohtajamaa Suomen tapaa hoitaa eläinten, maaperän, kasvien ja metsien terveyttä. MTK kumppaneineen toi seminaarin kautta esille, että maa- ja metsätaloudella on tärkeä rooli ympäristön terveyden parantamisessa.

Seminaarissa nostettiin esille myös hyviä suomalaisia esimerkkejä antibioottien vähäisestä käytöstä, salmonellattomuudesta, possujen saparoista ja kanojen nokista sekä maaperän hiilensidontapotentiaalista ja torjunta-aineiden vastuullisesta käytöstä.

Toiminnanjohtaja Antti Sahi, MTK, 0400 804 496

Metsäjohtaja Juha Hakkarainen, MTK, 0400 870 867

MTK:n Mauno Ylinen Hämeessä: Ilmastokeskustelu oikeille raiteille – ratkaisu hiilensidontaan on maa- ja metsätaloudessa4.12.2019 10:51:16 EETTiedote

MTK:n 2. puheenjohtaja Mauno Ylinen pitää ilmastonmuutoksen ympärillä käytyä keskustelua kummallisena. Ruuantuotannosta ja metsien hakkuusta on tehty syntipukki ilmastonmuutokseen. Ylinen vaatii keskustelua käytäväksi oikeilla argumenteilla, jossa ongelman ratkaisun avaimet ovat maa- ja metsätaloudessa. Ylinen puhui MTK Hämeen syyskokouksessa 4.12.2019 Turengissa.

MTK toivoo Madridin ilmastokokoukselta huomiota maatalouden hiilensidonnan tutkimukseen ja ruokaturvan varmistamiseen1.12.2019 09:37:40 EETTiedote

YK:n ilmastokokous pidetään Espanjan Madridissa 2.-13.12. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK huomauttaa, että vaikka ilmastodiplomatia keskittyy nyt erityisesti päästökauppajärjestelmien välisten markkinamekanismien keskinäiseen kehittämiseen, on käytännön ilmastotyön kannalta erittäin tärkeää jatkaa työtä ruuantuotannon olosuhteiden turvaamiseksi ja tuottavuuden parantamiseksi sekä teollisuusmaissa että kehitysmaissa.