MTK edellyttää EU:lta metsätalouden taloudellisen merkityksen parempaa tunnistamista

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahin mukaan metsäasioiden käsittely EU:ssa ei ole tyydyttävää. Uuden komission Green Dealissa metsäasioita on käsitelty yksipuolisesti ja väärästä näkökulmasta. MTK vaatii, että EU tekee vahvan metsästrategian metsäpolitiikkansa vahvistamiseksi. Pysyvän metsäkomitean roolia päätöksenteossa on vahvistettava ja komission maataloudesta sekä maaseudun kehittämisestä vastaavan pääosaston (DG AGRI) tulee ottaa metsäasiat vahvasti hoitoonsa.

Metsätalous on muutakin kuin biodiversiteettiä ja metsäkatoa. Kestävyyttä parannettaessa tarvitaan ympäristöasioiden lisäksi aina myös taloudellisen ja sosiaalisen ulottuvuuden huomioimista.

- Biodiversiteettiä ei luoda betoniviidakoissa vaan maaseudulla. Maaseutua tarvitaan eurooppalaisen biodiversiteetin säilyttämiseksi ja parantamiseksi, Sahi korostaa.

Asia nousi esille MTK:n järjestämässä kansainvälisessä vaikuttajaseminaarissa Brysselissä 2.12.2019. Seminaarissa EU-päättäjille ja -vaikuttajille esiteltiin puheenjohtajamaa Suomen tapaa hoitaa eläinten, maaperän, kasvien ja metsien terveyttä. MTK kumppaneineen toi seminaarin kautta esille, että maa- ja metsätaloudella on tärkeä rooli ympäristön terveyden parantamisessa.

Seminaarissa nostettiin esille myös hyviä suomalaisia esimerkkejä antibioottien vähäisestä käytöstä, salmonellattomuudesta, possujen saparoista ja kanojen nokista sekä maaperän hiilensidontapotentiaalista ja torjunta-aineiden vastuullisesta käytöstä.

Toiminnanjohtaja Antti Sahi, MTK, 0400 804 496

Metsäjohtaja Juha Hakkarainen, MTK, 0400 870 867

Avomaan kasvissadot parhaimmillaan10.8.2020 12:06:37 EESTTiedote

Avomaalla kasvisten satokausi alkoi keväällä hitaanlaisesti hallaöiden takia, mutta istutuksia ajoittamalla päästiin hyvin eteenpäin. Kesäkuun helteet rasittivat jonkin verran varsinkin salaattikasveja. Heinäkuu puolestaan tarjosi poikkeuksellisen viileää säätä ja sateita, jolloin kasvu hidastui. Toisaalta monet kasvikset, varsinkin kaalit kasvavat viileässä hyvälaatuisina, ja niistä tulee meheviä. Lämpöä vaativat kasvikset, kuten avomaan kurkut ja kesäkurpitsa, kasvoivat heinäkuussa melko hitaaseen tahtiin.

Viljanen MTK:n valtuuskunnassa: Puolustamme kynsin ja hampain omaisuuden suojaa5.8.2020 10:18:24 EESTTiedote

Maamme historia osoittaa kiistattomasti, että vahva yksityinen omistusoikeus, omaisuuden suoja, on ollut ja on edelleen länsimaisen yrittäjyyden, yksityisen ja yhteisen varallisuuden kartuttamisen kulmakivi sekä elinehto- hyvinvointivaltiomme perusta, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen järjestön valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan Tampereella.

Satakunnan ja Pohjanmaan alueen maakuntien MTK-liitot kannustavat jäseniään naakkajahtiin 1.8. – tavoitteena hätistää naakat maatilojen läheisyydestä ja lisätä niiden ihmisarkuutta28.7.2020 11:23:36 EESTTiedote

Suomen naakkakanta on yli kolminkertaistunut 1990-luvun puolivälin jälkeen. Samalla ovat lisääntyneet naakan maataloudelle aiheuttamat vahingot ja haitat. Tiloilla parveilevat naakat aiheuttavat tuhoja pelloilla ja nokkivat ilmatiiviitä rehupaaleja käyttökelvottomiksi. Naakkojen ulosteet aiheuttavat kotieläintiloille vakavan salmonellariskin. Viljelijät etsivät aktiivisesti monenlaisia keinoja naakkojen aiheuttamien ongelmien ehkäisyyn. Kannansäätelyyn on kuitenkin välttämätöntä kiinnittää kasvavaa huomiota.