MTK erittäin pettynyt EU parlamentin ympäristövaliokunnan näkemykseen metsien hiilinieluista

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta äänesti 11.7.2017 istunnossaan tavasta sisällyttää metsien hiilinielut osaksi EU:n ilmastopolitiikkaa. LULUCF sääntelyllä säädetään maankäytöstä, maankäytön muutoksista ja metsistä. Euroopan Unioni on ensimmäinen laaja talousalue, joka luo lainsäädäntöä LULUCF-sektorin ilmastopolitiikasta.

11.7. äänestyksessään parlamentin ympäristövaliokunta poikkesi merkittävästi parlamentin maatalous-, teollisuus- ja energiavaliokuntien näkemyksistä siihen, miten metsät ja maankäyttö tulisi huomioida säädöksissä.

MTK on erittäin pettynyt ympäristövaliokunnan valitsemaan linjaan. Linja ei tunnista kestävän metsätalouden kehitysdynamiikkaa ja on ristiriidassa useiden jäsenvaltioiden harjoittamien omien jo valittujen metsä- ja energiapolitiikkojen kanssa.

Valiokuntien äänestystulokset eivät anna keskinäisestä ristiriitaisuudestaan päätellen selkeää näkemystä siitä, miten Euroopan parlamentti haluaisi metsien ja puutuotteiden ilmastohyötyjä käsiteltävän. MTK:n näkemyksen mukaan  kyvyttömyydestä nähdä metsien pitkäaikaiset ilmastohyödyt kärsii niin eurooppalaisen ilmastopolitiikan uskottavuus kuin ympäristökin. Talouteen linjattomuus luo epävarmuutta ja heikentää biotalouden toimintaympäristöä.

Asian käsittely menee seuraavaksi Euroopan parlamentin täysistuntoon. Tuloksia täysistunnosta odotetaan alkusyksystä 2017.

Kokousasiakirjat ja lisätietoa:

Toiminnanjohtaja Antti Sahi puh. 0400 804 496
Ympäristöjohtaja Liisa Pietola puh. 050 438 4014
Asiantuntija Anssi Kainulainen puh. 050 596 1541

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.