MTK erittäin pettynyt EU parlamentin ympäristövaliokunnan näkemykseen metsien hiilinieluista

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta äänesti 11.7.2017 istunnossaan tavasta sisällyttää metsien hiilinielut osaksi EU:n ilmastopolitiikkaa. LULUCF sääntelyllä säädetään maankäytöstä, maankäytön muutoksista ja metsistä. Euroopan Unioni on ensimmäinen laaja talousalue, joka luo lainsäädäntöä LULUCF-sektorin ilmastopolitiikasta.

11.7. äänestyksessään parlamentin ympäristövaliokunta poikkesi merkittävästi parlamentin maatalous-, teollisuus- ja energiavaliokuntien näkemyksistä siihen, miten metsät ja maankäyttö tulisi huomioida säädöksissä.

MTK on erittäin pettynyt ympäristövaliokunnan valitsemaan linjaan. Linja ei tunnista kestävän metsätalouden kehitysdynamiikkaa ja on ristiriidassa useiden jäsenvaltioiden harjoittamien omien jo valittujen metsä- ja energiapolitiikkojen kanssa.

Valiokuntien äänestystulokset eivät anna keskinäisestä ristiriitaisuudestaan päätellen selkeää näkemystä siitä, miten Euroopan parlamentti haluaisi metsien ja puutuotteiden ilmastohyötyjä käsiteltävän. MTK:n näkemyksen mukaan  kyvyttömyydestä nähdä metsien pitkäaikaiset ilmastohyödyt kärsii niin eurooppalaisen ilmastopolitiikan uskottavuus kuin ympäristökin. Talouteen linjattomuus luo epävarmuutta ja heikentää biotalouden toimintaympäristöä.

Asian käsittely menee seuraavaksi Euroopan parlamentin täysistuntoon. Tuloksia täysistunnosta odotetaan alkusyksystä 2017.

Kokousasiakirjat ja lisätietoa:

Toiminnanjohtaja Antti Sahi puh. 0400 804 496
Ympäristöjohtaja Liisa Pietola puh. 050 438 4014
Asiantuntija Anssi Kainulainen puh. 050 596 1541

Glyfosaatin käytön jatkosta ei vieläkään päätöstä10.11.2017 09:32Tiedote

Gyfosaatin käytön jatkoaika on nyt pitkään odottanut EU:n päätöksentekoa. Puolentoista vuoden tutkimusaika ei tuonut mitään uutta tietoa aineen vaarallisuudesta. Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto on todennut aineen turvalliseksi, mikä normaalissa tapauksessa olisi taannut 15 vuoden jatkon. Komissio esitti nyt viiden vuoden jatkoa myyntiluvalle, mutta ei saanut esitykselleen riittävää kannatusta. Glyfosaatin kielto riisuu maataloudelta keskeiset keinot ilmaston- ja vesiensuojeluun. MTK vaatii, että sadonkorjuun jälkeinen käyttö on siksi sallittava.

Maanviljelijät vyöryvät traktoreineen kohti Vaasan satamaa kello 9.30 – mielenilmaus kello 119.11.2017 09:17Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten pohjalaisviljelijöiden ÖSP järjestävät Vaasan Vaskiluodon satamaan suuntautuvan mielenilmaisun tänään kello 11, jolloin rehuohraa kuljettava laiva Baltic Carrier saapuu satamaan Ruotsin Västeråsista. Viljelijät protestoivat Lantmännen Agron (entinen K-maatalous) rehuohran tuontia Ruotsista. Rehuohraa olisi Suomessa saatavilla huomattavasti edullisempaan hintaan Ruotsin markkinahintaan ja tuonnin rahtikuluihin verrattuna. Lantmännen Agron edustajaa odotetaan paikalle Vaasan satamaan kertomaan yhtiön aikeista. Traktorit lähtevät liikkeelle kohti satamaa Koivulahden ja Fladan ST1 -huoltoasemilta kello 9.30.