MTK erittäin pettynyt EU parlamentin ympäristövaliokunnan näkemykseen metsien hiilinieluista

11.7.2017 11:56 | Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta äänesti 11.7.2017 istunnossaan tavasta sisällyttää metsien hiilinielut osaksi EU:n ilmastopolitiikkaa. LULUCF sääntelyllä säädetään maankäytöstä, maankäytön muutoksista ja metsistä. Euroopan Unioni on ensimmäinen laaja talousalue, joka luo lainsäädäntöä LULUCF-sektorin ilmastopolitiikasta.

11.7. äänestyksessään parlamentin ympäristövaliokunta poikkesi merkittävästi parlamentin maatalous-, teollisuus- ja energiavaliokuntien näkemyksistä siihen, miten metsät ja maankäyttö tulisi huomioida säädöksissä.

MTK on erittäin pettynyt ympäristövaliokunnan valitsemaan linjaan. Linja ei tunnista kestävän metsätalouden kehitysdynamiikkaa ja on ristiriidassa useiden jäsenvaltioiden harjoittamien omien jo valittujen metsä- ja energiapolitiikkojen kanssa.

Valiokuntien äänestystulokset eivät anna keskinäisestä ristiriitaisuudestaan päätellen selkeää näkemystä siitä, miten Euroopan parlamentti haluaisi metsien ja puutuotteiden ilmastohyötyjä käsiteltävän. MTK:n näkemyksen mukaan  kyvyttömyydestä nähdä metsien pitkäaikaiset ilmastohyödyt kärsii niin eurooppalaisen ilmastopolitiikan uskottavuus kuin ympäristökin. Talouteen linjattomuus luo epävarmuutta ja heikentää biotalouden toimintaympäristöä.

Asian käsittely menee seuraavaksi Euroopan parlamentin täysistuntoon. Tuloksia täysistunnosta odotetaan alkusyksystä 2017.

Kokousasiakirjat ja lisätietoa:

Toiminnanjohtaja Antti Sahi puh. 0400 804 496
Ympäristöjohtaja Liisa Pietola puh. 050 438 4014
Asiantuntija Anssi Kainulainen puh. 050 596 1541

Maaseutunuorten valiokunnan kannanotto ihmissuhteiden ja sosiaalisen turvaverkon merkityksestä12.6.2017 11:04Tiedote

”Eivät pienet apinatkaan pärjää, jos niitä ei rapsuteta.” Miksi kuitenkin niin usein oma hyvinvointi, parisuhde ja muut ihmissuhteet ovat viimeisiä huolehdittavia asioita maa- ja metsätalousyrittäjän arjessa? Yksinäisyys on riipaisevaa, ja sattuu kipeästi. Jokainen ansaitsee siis tulla rakastetuksi ja hyväksytyksi, olla seurassa ja kuulua yhteisöön, muistuttaa MTK:n Maaseutunuorten valiokunta.

Maanviljelijät ympäri maailman kokoontuvat tänään Helsinkiin hakemaan yhteistä näkemystä globaalin ruuantuotannon haasteisiin12.6.2017 06:00Tiedote

Maanviljelijäjärjestöjen ja -osuuskuntien johtoa ympäri maailman sekä maatalouden asiantuntijoita kansainvälisisistä järjestöistä ja instituutiosta kokoontuu tänään Maailman viljelijäjärjestö WFO:n (World Farmers’ Organisation) yleiskokoukseen Helsinkiin. Finlandia-talossa 12.–15.6.2017 pidettävässä kokouksessa linjataan toiminnan periaatteet maataloustuottajien globaaliin edunvalvontaan vuosille 2018–2028 ja valitaan järjestön johto. Kokoukseen odotetaan kaikkiaan 350 osallistujaa 44 maasta.