MTK erittäin pettynyt EU parlamentin ympäristövaliokunnan näkemykseen metsien hiilinieluista

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta äänesti 11.7.2017 istunnossaan tavasta sisällyttää metsien hiilinielut osaksi EU:n ilmastopolitiikkaa. LULUCF sääntelyllä säädetään maankäytöstä, maankäytön muutoksista ja metsistä. Euroopan Unioni on ensimmäinen laaja talousalue, joka luo lainsäädäntöä LULUCF-sektorin ilmastopolitiikasta.

11.7. äänestyksessään parlamentin ympäristövaliokunta poikkesi merkittävästi parlamentin maatalous-, teollisuus- ja energiavaliokuntien näkemyksistä siihen, miten metsät ja maankäyttö tulisi huomioida säädöksissä.

MTK on erittäin pettynyt ympäristövaliokunnan valitsemaan linjaan. Linja ei tunnista kestävän metsätalouden kehitysdynamiikkaa ja on ristiriidassa useiden jäsenvaltioiden harjoittamien omien jo valittujen metsä- ja energiapolitiikkojen kanssa.

Valiokuntien äänestystulokset eivät anna keskinäisestä ristiriitaisuudestaan päätellen selkeää näkemystä siitä, miten Euroopan parlamentti haluaisi metsien ja puutuotteiden ilmastohyötyjä käsiteltävän. MTK:n näkemyksen mukaan  kyvyttömyydestä nähdä metsien pitkäaikaiset ilmastohyödyt kärsii niin eurooppalaisen ilmastopolitiikan uskottavuus kuin ympäristökin. Talouteen linjattomuus luo epävarmuutta ja heikentää biotalouden toimintaympäristöä.

Asian käsittely menee seuraavaksi Euroopan parlamentin täysistuntoon. Tuloksia täysistunnosta odotetaan alkusyksystä 2017.

Kokousasiakirjat ja lisätietoa:

Toiminnanjohtaja Antti Sahi puh. 0400 804 496