MTK hallituksen budjettiriihestä: Maa- ja metsätalouden ilmastotoimet vaativat lisää resursseja ja tutkittua tietoa

MTK pitää hyvänä sitä, että hallitus ei omilla toimillaan lisää maatalouden kustannuksia. Harmittavaa on kuitenkin se, että hallitus ei tarjonnut maa- ja metsätaloustuottajille riittävää porkkanaa ilmastotoimiin. Maa- ja metsätalouden harjoittajilla on viime viikon vetoomuksemme mukaisesti valmius jykeviin ilmastotoimiin, mutta nyt joudumme odottamaan päätöksiä lisäresursseista.

MTK pitää hyvänä sitä, että hallitus lupaa ilmastotoimien perustuvan tutkittuun tietoon. Viljelijät ja metsänomistajat ovat nimenomaan peräänkuuluttaneet sitä, että tarvittavia toimia tehdään tutkittuun tietoon perustuen. Halua tehdä ilmastotoimenpiteitä on, kunhan tutkimuksen kautta tiedetään niiden todelliset vaikutukset ja sen pohjalta toimiin kohdennetaan tarvittavat lisäresurssit.

Koronan jälkivaiheesta huolimatta kasvunäkymät ovat yllättävän hyvät, joten Suomen pitää pysyä mukana kasvussa ja julkisen talouden korjaaminen on aloitettava pikaisesti. Siihenkin ratkaisun avaimet löytyvät maaseudulta ja luonnonvara-aloilta, kunhan maatalouden kannattavuus saadaan kasvu-uralle ja kestävän metsätalouden harjoittamisen edellytyksiä parannetaan.

Maatalouden kannattavuus on tällä hetkellä erittäin huono heikon sadon, kohonneiden tuotantokustannusten ja heikon markkinahintakehityksen vuoksi. Huoltovarmuuden, ravitsemuksen ja kiertotalouden kannalta maatalouden kannattavuus on saatava paremmalle tolalle. MTK on pettynyt siitä, että hallituksen esitys ei sisällä maatalouden kannattavuutta parantavia nopeita toimia.

MTK on tyytyväinen siihen, että hallitus lupasi ottaa selkeitä askeleita biokaasun käytön lisäämiseksi. On tärkeää, että kannustimet ja investointituet ovat riittäviä uusien biokaasulaitosten perustamiseen. Tämä on selkeä viesti siitä, että maatalous on osa ilmastoratkaisua.

MTK:n näkemyksen mukaan 4TWh tavoitteen asettaminen biokaasulle luo toimialalle selkeän kysyntäkuvan, jolle löytyy nyt poliittinen tuki. Biokaasuun tehtävät panostukset mahdollistavat sektorille kasvua tulevina vuosina. Keskeistä on, että poliittinen konsensus asiassa säilyy myös tulevien hallitusten aikana ja toimialaa kehitetään pitkäjänteisesti myös jatkossa.

Hallitus selkeyttää tilannetta myös biokaasun verotuksen osalta. Jakeluvelvoitteen käyttöönotto biokaasulle muuttaa biokaasun verotuskohtelua liikenteessä. Lämmitys- ja työkonekäyttö pysyvät valmisteverottomina, kuten myös biokaasulla tuotettu sähkön tuotanto. MTK:n näkemyksen mukaan päätös on johdonmukainen.

Biotalouden osaamisen tukeminen jäi ratkaisussa olemattomaksi. Ilmastonmuutoksen hillintä ja hiilineutraalin yhteiskunnan tavoite ei toteudu ilman panostuksia biotalousalojen tutkimukseen ja koulutukseen.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167
Jyrki Wallin, toiminnanjohtaja, MTK, 050 522 5207

Arvosta ruokaa - älä heitä sitä roskiin – ensi viikolla vietetään hävikkiviikkoa9.9.2021 11:43:50 EEST | Tiedote

Hävikkiviikkoa vietetään joka syksyiseen tapaan syyskuun puolivälissä. Hävikkiviikko 13.9.-19.9. keskittyy ja kannustaa ruokahävikin vähentämiseen. Ruokahävikki on roskiin päätynyttä ruokaa, jonka synty olisi voitu välttää ennakoimalla ruuan kulutusta paremmin tai valmistamalla ja säilyttämällä ruoka toisin. Ruokaa heitetään roskiin miljoonia kiloja. Nelihenkinen perhe heittää vuosittain ruokaa roskiin jopa 500 eurolla.

MTK ja SLC vaativat hallitukselta kannattavuutta parantavia ilmastotoimia sekä sisäistä ryhtiliikettä2.9.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK sekä Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC esittivät vaatimuksensa maan hallitukselle budjettiriihen alla Säätytalon edustalla tänään. Heikosta kasvukaudesta, markkinoiden toimimattomuudesta ja tuotantopanosten noususta johtuva maatilojen kärjistyvä talouskriisi uhkaa romuttaa viljelijöiden mahdollisuudet ilmastoinvestointeihin. Vahvaa ilmastotyötä tekevät metsänomistajat tarvitsevat puolestaan työkaluja metsien kasvun ja kestävän käytön vahvistamiseen.

Tuottajajärjestöt parkkeeraavat työkoneet ja biokaasuauton Säätytalon edustalle tänään puoliltapäivin2.9.2021 07:00:00 EEST | Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC) järjestävät yhdessä Uudenmaan aluejärjestöjensä kanssa tiedotustilaisuuden maa- ja metsätalouden ilmastotoimista hallituksen ministereille ja medialle tänään kello 11.45 alkaen. Järjestöjen vaatimukset budjettiriiheen esittävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund. Paikalle on kutsuttu pääministeri ja hallituksen ministerit ja heiltä on pyydetty puheenvuoroja. Kutsumme median edustajat seuraamaan tapahtumaa.

Kutsu medialle: MTK ja SLC esittävät hallitukselle vaatimuksensa maa- ja metsätalouden ilmastotoimista Säätytalon edustalla torstaina 2.9.202130.8.2021 10:50:31 EEST | Kutsu

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund (SLC) järjestävät yhdessä Uudenmaan aluejärjestöjensä kanssa tiedotustilaisuuden maa- ja metsätalouden ilmastotoimista hallituksen ministereille ja medialle Säätytalon edustalla Helsingissä torstaina 2.9. kello 11.45 alkaen. Järjestöjen vaatimukset budjettiriiheen esittävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund. Paikalle on kutsuttu pääministeri ja hallituksen ministerit ja heiltä on pyydetty puheenvuoroja. Kutsumme median edustajat seuraamaan tapahtumaa.

Lihatilojen kannattavuus on kriisissä — MTK Lihavaliokunta vaatii taloudellista vastuullisuutta koko elintarvikeketjuun, sillä kotieläintilojen ahdinko syvenee tuotantopanosten hintojen noustessa26.8.2021 10:56:40 EEST | Tiedote

MTK:n lihavaliokunta tuo esiin vakavan huolen lihatilojen voimakkaasti heikentyneestä kannattavuudesta. Pitkittynyt kannattavuusvaje yhdistettynä tuotantopanosten hintojen nousuun vaarantaa kotimaisen lihantuotannon jatkuvuuden ja erityisesti kehittymisen. Tilanne koskee kaikkia lihantuotantosuuntia. Lihatilojen omat toimet kannattavuuden parantamiseksi on loppuun käytetty, eikä tukipolitiikasta ole odotettavissa apua. Suomalaisen vastuullisesti tuotetun ruuan ja lihan arvostus on kuitenkin korkealla – ainakin puheissa.