MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

– Euroopan tasolla Suomi on edelläkävijä. Uusi eläinten hyvinvointilaki on merkittävä askel kohti parempaa eläinten hyvinvointia. Meillä on tässä eläinsuojelutahojen kanssa yhteinen tavoite - eläinten hyvinvoinnin edistäminen, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sanoo.

Eläinten hyvinvointilakiesitykseen tullaan hallituksen linjauksen mukaan esittämään, että lintujen ja nisäkkäiden pysyvissä pitopaikoissa eläimillä on oltava jatkuvasti mahdollisuus juoda vettä.

– Vapaan vedensaannin varmistaminen ihmisen hoidossa oleville eläimille tullaan nyt kirjaamaan lakiin. Eläimen riittävän nesteen saannin varmistaminen on hyvän ja laadukkaan eläinten hoidon perusvaatimus. Suomi tulee olemaan ainoa maa Euroopassa, jonka lainsäädännössä tämä fundamentti nyt tullaan laissa varmistamaan, MTK:n asiantuntijaeläinlääkäri Leena Suojala sanoo.

Myös parressa kytkettynä pidettävien lypsylehmien ja -hiehojen jaloitteluvaatimusta tullaan pidentämään ja rajoitus kesäaikaan poistetaan, jolloin jaloitteluvaatimus laajenee ympärivuotiseksi. Emakoiden ja ensikoiden pito tiineytyshäkissä tullaan kieltämään, poikkeuksena tiineyttämisen yhteydessä enintään 8 vuorokautta. Porsitushäkkejä ei kiellettäisi laissa, mutta vapaaehtoista siirtymistä vapaaseen porsitukseen tullaan tukemaan investointiavustuksilla ja hyvinvointikorvauksilla, jotka jatkossa olisivat mahdollisia myös osalle tuotantoa.

MTK muistuttaa, että tuotantoeläinten olosuhteiden kehittämisen tulee pohjautua todelliseen markkinakysyntään sekä kaupan ja kuluttajan haluun maksaa siitä korkeampaa hintaa. Tällöin myös tuotannossa tarvittaviin investointeihin syntyy taloudellisia kannusteita. Toistaiseksi lainsäädäntö on jättänyt tilaa myös elinkeinojen ja teollisuuden omaehtoiselle eläinten hyvinvoinnin kehittämiselle.

Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, puh. 050 341 3167
Eläinlääkäri Leena Suojala, MTK, puh. 040 779 2945

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.