MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

– Euroopan tasolla Suomi on edelläkävijä. Uusi eläinten hyvinvointilaki on merkittävä askel kohti parempaa eläinten hyvinvointia. Meillä on tässä eläinsuojelutahojen kanssa yhteinen tavoite - eläinten hyvinvoinnin edistäminen, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sanoo.

Eläinten hyvinvointilakiesitykseen tullaan hallituksen linjauksen mukaan esittämään, että lintujen ja nisäkkäiden pysyvissä pitopaikoissa eläimillä on oltava jatkuvasti mahdollisuus juoda vettä.

– Vapaan vedensaannin varmistaminen ihmisen hoidossa oleville eläimille tullaan nyt kirjaamaan lakiin. Eläimen riittävän nesteen saannin varmistaminen on hyvän ja laadukkaan eläinten hoidon perusvaatimus. Suomi tulee olemaan ainoa maa Euroopassa, jonka lainsäädännössä tämä fundamentti nyt tullaan laissa varmistamaan, MTK:n asiantuntijaeläinlääkäri Leena Suojala sanoo.

Myös parressa kytkettynä pidettävien lypsylehmien ja -hiehojen jaloitteluvaatimusta tullaan pidentämään ja rajoitus kesäaikaan poistetaan, jolloin jaloitteluvaatimus laajenee ympärivuotiseksi. Emakoiden ja ensikoiden pito tiineytyshäkissä tullaan kieltämään, poikkeuksena tiineyttämisen yhteydessä enintään 8 vuorokautta. Porsitushäkkejä ei kiellettäisi laissa, mutta vapaaehtoista siirtymistä vapaaseen porsitukseen tullaan tukemaan investointiavustuksilla ja hyvinvointikorvauksilla, jotka jatkossa olisivat mahdollisia myös osalle tuotantoa.

MTK muistuttaa, että tuotantoeläinten olosuhteiden kehittämisen tulee pohjautua todelliseen markkinakysyntään sekä kaupan ja kuluttajan haluun maksaa siitä korkeampaa hintaa. Tällöin myös tuotannossa tarvittaviin investointeihin syntyy taloudellisia kannusteita. Toistaiseksi lainsäädäntö on jättänyt tilaa myös elinkeinojen ja teollisuuden omaehtoiselle eläinten hyvinvoinnin kehittämiselle.

Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, puh. 050 341 3167
Eläinlääkäri Leena Suojala, MTK, puh. 040 779 2945

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Suomi saa päähuomion maailman suurimmilla ruokamessuilla tammikuussa 201916.11.2018 11:00Tiedote

Suomi on Saksassa järjestettävien, maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Yli 80 yritystä eri puolilta Suomea tuo tuotteensa ja palvelunsa Suomen messuhalliin Berliinissä 18.–27.1.2019 pidettäville Grüne Woche -kuluttajamessuille. Kumppanimaayhteistyön tavoitteena on saada näkyvyyttä suomalaisille ruoka- ja juomatuotteille, raivata niiden tietä Saksan markkinoille sekä houkutella lisää matkailijoita Suomeen. Messuille osallistuu vuosittain noin 400 000 kävijää sekä 1700 näytteilleasettajaa ja 4000 median edustajaa 65 eri maasta.

Globaalit ympäristökriisit ovat kohtalonkysymyksiä myös maa- ja metsätaloudelle15.11.2018 17:42Tiedote

YK:n luonnon monimuotoisuussopimuksen 14. osapuolikokous pidetään Egyptissä 17.-29.11.2018. MTK osallistuu kokoukseen osana Suomen valtuuskuntaa. MTK:n kannalta kokouksen kiinnostavimpia aiheita ovat luonnon monimuotoisuuden ja ilmastonmuutoksen keskinäinen sidonnaisuus, pölyttäjien vähenemisen estäminen sekä vuoden 2020 jälkeisiä monimuotoisuustavoitteita koskevat keskustelut.