MTK-Iisalmi palkittiin Vuoden Helmi -palkinnolla

Palkintoraati arvosti erityisesti MTK-Iisalmen Maaseutu tutuksi lapsille -projektin toteutusta, jossa oli tehty laajaa yhteistyötä eri tahojen kanssa. Projektissa oli esitelty lapsille ja nuorille ruuantuotantoa ja metsätaloutta monipuolisesti ja osallistavin elementein. Pitkäkestoisen projektin aikana on aktivoitu MTK-Iisalmen omia toimijoita sekä saatu laajalti mukaan päiväkoteja henkilökuntineen osaksi toteutusta.

Kuva MTK. TEKSTI: Lisäksi palkintoraati antoi kunniamaininnan MTK-Joroisille ja MHY Mänty-Saimaalle.  - - Vasemmalta Kimmo Ihalainen (MTK-Joroinen), Kati Partanen, Pia Laajalahti, Perttu Sirviö ja Sari Lantta (MHY Mänty-Saimaa)
Kuva MTK. TEKSTI: Lisäksi palkintoraati antoi kunniamaininnan MTK-Joroisille ja MHY Mänty-Saimaalle. - - Vasemmalta Kimmo Ihalainen (MTK-Joroinen), Kati Partanen, Pia Laajalahti, Perttu Sirviö ja Sari Lantta (MHY Mänty-Saimaa)

Vuoden Helmi 2021 -palkinto luovutettiin 6.4. MTK:n valtuuskunnassa, joka kokousti Espoon Hanasaaressa. Palkinnon luovutti Helmityöryhmän jäsenet Markus Eerola, Susanna Valtonen ja Juha-Pekka Hannikainen. Poika-patsaan ottivat vastaan MTK-Iisalmen puheenjohtaja Perttu Sirviö ja sihteeri Pia Laajalahti.

Vuoden Helmi –palkinto yllätti MTK-Iisalmen iloisesti

Sirviön mukaan Maaseutu tutuksi lapsille –projektia kehiteltiin yhdistyksessä kauan. Vuonna 2019 MTK-Iisalmi täytti 100 vuotta. Lahjoituksina saadut varat korvamerkitsimme tähän projektiin jo silloin.

- Tuntui siltä, että idea kaipasi rinnalleen osallistavan elementin. Sitten syntyi idea polkutraktoreista ja projekti nytkähti vauhdilla liikkeelle. MTK-Iisalmin väki teki porukalla huipputyötä ja sai alueen yritykset laajalti mukaan projektiin. Osa yrityksistä lahjoitti polkutraktorit, kertoo Sirviö.

Päiväkoteja oli mukana toistakymmentä. Traktorin kylkiäisenä päiväkoteihin vietiin myös maatalousaiheista materiaalia.

- Päiväkodeissa oli innostunut vastaanotto, eikä pelkästään lasten keskuudessa, vaan päiväkotien henkilökunta heittäytyi innolla mukaan ja järjesti maatalousaiheisia päiviä, iloitsee Sirviö.

Kilpailu komeasta Poika-pystistä käytiin kilpailuun ilmoittautuneiden MTK-yhdistysten kesken. Palkinto jaettiin jo yhdeksättä kertaa.

Lisätiedot:
Perttu Sirviö, puheenjohtaja, MTK-Iisalmi, 050 323 6191
Juho Ikonen, kenttäpäällikkö, MTK, 050 5674103

Edellisvuosien voittajat:
MTK-Nurmes Perunatempauksellaan 2013
MTK-Jalasjärvi Traktorien vetokisoilla 2014
MTK-Kuusjoki Salon iltatorilla 2015
MTK-Lounais-Häme Peltotreffeillä 2016
Mhy Lounametsän ja paikallisen 4H:n kouluyhteistyö ja työelämään tutustumisen konsepti 2017
MTK-Savonlinnan seutu yhdessä Mhy Etelä-Savon kanssa toteutetusta koululaisten maa- ja metsäpäivällä 2018
MTK-Itä-Uusimaa maanmuokkauspäivillä 2019
MTK-Lokalahti koululaisten tilavierailut 2020

Kuvat

Suomalaisten innokkuus matkailla kotimaassa jatkaa kasvuaan – matkoja lähialueille ja maaseudulle tehdään entistä enemmän20.5.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Enemmistö suomalaisista aikoo matkailla kotimaassa tänäkin kesänä, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Kotimaanmatkailuun innostaa helppous, turvallisuus, edullisuus ja halu tukea paikallisia yrittäjiä. ”Yli kolmasosa suomalaisista odottaa tänäkin kesänä kotimaanmatkailulta eniten luontoa ja kauniita maisemia. Nämä ovat erityisesti maaseudun vetovoimatekijöitä", sanoo Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto.

EU parlamentin ympäristövaliokunta: Metsäenergia ei ole enää uusiutuvaa. Maankäytön ilmastotavoitteita kiristetään.18.5.2022 15:02:28 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta hyväksyi 16.–17.5. näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin uudistamiseksi. Ympäristövaliokunnan näkemyksen mukaan metsäenergiaa ei jatkossa katsottaisi uusiutuvaksi energian lähteeksi. Suomen osalta tämä tarkoittaisi noin 20TWh poistumista uusiutuvasta fossiiliseksi, kun metsähaketta ei enää katsottaisi uusiutuvaksi. Määrä olisi suurempi kuin yli kahden Loviisan ydinvoimalaitoksen vuotuinen energiantuotantomäärä.

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma

Skogsvårdsföreningarna lanserar en Kolbindningstjänst för skogsägare - Skogsägaren tjänar nu även på att binda kol29.4.2022 11:31:35 EEST | Tiedote

Skogsägarna kan i fortsättningen tjäna pengar även med klimatåtgärder, då den omtalade koldioxidkompensations verksamheten äntligen kommer i gång. Kolbindningstjänsten är ett kommersiellt kolbindnigkoncept, där skogsägaren kompenseras för den ökade tillväxten en gödsling av skogen åstadkommer. De kolenheter som därmed skapas marknadsförs vidare till inhemska företag som frivilligt vill kompensera sitt koldioxidavtryck.