MTK: Isoimmat ongelmat ratkaistava erillisin kriisitoimin

Hallitus sai torstaina valmiiksi esityksensä valtion ensi vuoden talousarvioksi. Budjettiesitys ei ratkaise päälle vyöryvää energiakriisiä seurauksineen. MTK painottaa, että kansallinen turvallisuus ja huoltovarmuus edellyttävät nyt hallitukselta jatkuvaa valmiutta sekä nopeaa päätös- ja toimintakykyä. Kotimaisen ruokakriisin välttämiseksi viljelijöille on nopeasti saatava uskottava näkymä tulevan talven ja ensi satokauden tuotantopäätöksille.

MTK arvioi, että nyt Suomessa ja Euroopassa nähtävä ruoka- ja energiamarkkinoiden epävakaus tulee olemaan pitkäkestoinen ilmiö. MTK edellyttää varautumisen ministeriryhmältä jatkuvaa ja määrätietoista työtä kotimaisen ruuan ja energian turvaamiseksi. Meneillään oleva kriisi tulee määrittämään myös ensi kevään jälkeen aloittavan uuden hallituksen sekä työtään aloittavan maatalouden parlamentaarisen työryhmän työtä.

MTK on pettynyt, ettei hallitus esitä jatkoa tänä vuonna käyttöön otetuille maatalouden kiinteistö- ja energiaverojen helpotuksille. Tämä MTK:n riiheltä edellyttämä, yhteensä noin 60 miljoonan euron verohelpotus olisi osaltaan luonut varmuutta tuleville tuotantopäätöksille. Määräaikaisen sähkövähennyksen ja erityisesti sähkötuen jatkovalmistelussa on varmistettava, että maatilatalousyrittäjillä on mahdollisuus saada kyseistä tukea.

Alkavan maatalouden uuden CAP-kauden edellyttämä rahoitus on budjettiesityksessä huomioitu sovitun mukaisesti.

On tärkeää, että hallitus budjettiesityksessään huomioi Venäjän rajan sulkeutumisen vaikutukset itäisen Suomen talouteen. Nyt päätetyn yhteensä noin 80 miljoonan euron rahoituskokonaisuuden lisäksi muuttunut tilanne vaatii alueella jatkossakin vahvoja aluepoliittisia toimia.

Väylärakentamisen määrärahat eivät ota riittävästi huomioon tienpidon voimakkaasti noussutta kustannustasoa. Esitetyllä rahoituksella tiestön korjausvelka jatkaa kasvuaan. MTK painottaa tierahojen käytössä myös metsä- ja ruokatalouden kuljetusten kannalta tärkeän, vähemmän liikennöidyn tieverkon pitämistä liikennöitävässä kunnossa.

Budjettiriihi osoitti kahden miljoonan euron määrärahan Maatalousyrittäjien eläkelaitoksen ”Välitä viljelijästä” -projektin jatkorahoitukselle ensi vuodeksi. MTK pitää tätä erittäin tärkeänä viljelijöiden jaksamista auttavana toimena.

puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167

toiminnanjohtaja Jyrki Wallin, MTK, 050 522 5207

elinvoimajohtaja Päivi Nerg, MTK, 040 842 9810

Maa- ja metsätalouden taksonomiakriteerit mahdottomia toteuttaa – hallituksen on vaikutettava komission tulevaan linjaukseen28.11.2022 16:35:37 EET | Tiedote

Esitykset maa- ja metsätalouden taksonomiakriteereiksi ovat MTK:n arvion mukaan mahdottomia toteuttaa. EU:n kestävän rahoituksen foorumi julkisti esityksensä komissiolle maanantaina. ”Uskoimme, että valmistelussa olisi kuultu palaute ja parannusehdotukset. Nyt komissiolle kuitenkin luovutettiin käytännössä viimevuotinen, maa- ja metsätalouden osalta laajasti arvosteltu luonnos”, johtaja Juha Ruippo MTK:sta toteaa. MTK edellyttää Suomen hallitukselta voimakasta vaikuttamista kestävän rahoituksen lopullisiin ehtoihin.

Juureksia jouluun järjellä ja tunteella28.11.2022 13:39:15 EET | Tiedote

Juurekset kuuluvat tänä vuonna joulukauteen ehkä perustellummin kuin milloinkaan. Kotien ruokavalinnoissa painottuvat nyt järkivalinnat, koska niin ruoan kuin energiankin hinnat ovat nousseet. Kun etsitään fiksuja vaihtoehtoja, nousevat juurekset, peruna, sipulit ja kaalit ihan ykköskaartiin. Nämä ovat se runko, jota sitten täydennetään muilla ruokatarvikkeilla, jotta terveellinen ja turvallinen ruokavalio toteutuu.

Juurevaa ruokaa läheltä - Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut voitti Hyvä kotimainen ateria -ruokakilpailun23.11.2022 11:45:00 EET | Tiedote

Mikkelin kaupungin ruoka- ja puhtauspalvelut tarjoaa asiakkailleen rehtiä, suoraselkeistä ja juurevaa ruokaa. Hyvä ruoka tuottaa iloa, ja sen Mikkeli osaa! Tuomariston vakuutti etenkin se, miten Mikkelin ruoka-ammattilaiset ottavat erinomaisesti huomioon alueelliset erikoisuudet ja kotimaisen luomun. Kaupunki tekee mm. yhteistyötä alueen yrittäjien kanssa. Yhteistyön tuloksena lähivesien järvikaloja on hyödynnetty ruokainnovaatioiksi, joissa paikallisuus näkyy ja maistuu. Mikkeli on ollut jo kauan aktiivinen toimija ja edelläkävijä julkisissa ruokapalveluissa sekä kehittänyt toimintaansa. Kilpailun järjesti MTK, ja palkinto luovutettiin MTK:n valtuuskunnassa 23.11. Espoossa.