MTK kannattaa useita hanhinyrkin esityksiä – nyt on ryhdyttävä toimeen!

Tänään julkistetussa MMM:n ja YM:n yhteisen hanhinyrkin loppuraportissa on useita esityksiä, jotka ovat välttämättömiä valkoposkihanhien aiheuttaman peltovahinkotilanteen helpottamiseksi ja ratkaisemiseksi. Toimeen on ryhdyttävä saman tien, sillä valkoposkihanhien syysmuutto alkaa pian.

Työryhmä nostaa esille sujuvan poikkeuslupamenettelyn mukaan lukien ampumalla tapahtuva karkottaminen. - On erittäin tärkeää, että hanhivahinkoja kärsineet viljelijät muodostavat nyt alueellisia ryhmiä ja hakevat pikaisesti yhteisiä poikkeuslupia hanhien karkottamiseen myös ampumalla. Myös lupakäsittelyn nopeuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota, MTK:n kenttäjohtaja Timo Leskinen sanoo.  MTK pitää välttämättömänä myös työryhmän esille nostamaa mahdollisuutta sallia lupien välitön toimeenpano.

Työryhmä esittää, että luonnonsuojelulain uudistuksessa luodaan mahdollisuus myöntää valkoposkihanhiin liittyen alueellisia poikkeamisia, mukaan lukien häirintätarkoituksessa ampuminen. Tämän esityksen toteuttaminen on MTK:n mielestä aivan keskeistä. Viljelijöillä tulee olla mahdollisuus karkottaa hanhia joustavasti ilman hidasta lupabyrokratiaa.

Pidemmän aikavälin tavoitteena raportissa on mainittu valkoposkihanhen siirtäminen Bernin sopimuksen liitteeseen III ja sisällyttäminen EU:n lintudirektiivin liitteeseen II kannanhallinnan mahdollistamiseksi. - On hienoa, että tästä keskeisestä tavoitteesta on saavutettu yksimielisyys. Hanhien aiheuttamista peltovahingoista ei päästä eroon pelkästään karkotuksen keinoin. Keinovalikoimaan tarvitaan myös kannansäätelyä, muistuttaa Leskinen.

Tavoitteena tulee olla, että tavanomainen metsästys ilman poikkeuslupamenettelyä on mahdollista. EU-tason vaikuttamista tavoitteen saavuttamiseksi on tehostettava välittömästi.

Kokonaisratkaisuun kuuluu myös ruokailu- ja levähdyspaikkojen luominen. Työryhmä esittää perinteisen viisivuotisen ympäristösopimuksen rinnalle joustavampia ympäristösitoumuksia. Kaikki uudet avaukset ovat tervetulleita sopivimpien ratkaisujen löytämiseksi.

Vahinkojen estämistavoitteesta huolimatta hanhet aiheuttavat merkittäviä vahinkoja. Työryhmä esittää, että jatkossa korvaushakemukset käsiteltäisiin nopeutetussa menettelyssä, kuten on toimittu kevään 2020 vahinkojen kohdalla. MTK kannattaa työryhmän ehdotusta.

MTK on rauhoitettujen lajien aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta ja ennaltaehkäisystä säädettävän lain valmistelun yhteydessä korostanut, että nopean korvausmenettelyn on oltava uuden järjestelmän peruslähtökohta. Uuteen lakiin liittyen MTK on painottanut, että korvausten on vastattava mahdollisimman hyvin aiheutunutta vahinkoa. Oikeudenmukaisten korvauksen saaminen ei voi jäädä kiinni valtion budjetista.

MTK vaatii, että todellinen suunnan muutos tapahtuu myös käytännössä. Viljelijöiden tilanne on tukala. Keväällä valkoposkihanhivahinkojen korvausmäärä yli kaksinkertaistui ylittäen jo 2,7 milj. euroa. Todelliset vahingot ovat paljon suurempia.

Johtokunnan jäsen Asko Miettinen puh. 040 732 7388
Kenttäjohtaja Timo Leskinen puh. 040 075 4235
Lakimies Anna-Rosa Asikainen puh. 040 920 9858

Eurooppa tarvitsee parempaa EU:ta19.3.2024 10:45:00 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa omalla EU-vaaliohjelmallaan olla rakentamassa vahvempaa, vakaampaa ja turvallisempaa Euroopan unionia. Kesäkuussa valittavan uuden europarlamentin ja tulevan komission on kyettävä palauttamaan kansalaisten ja yritysten luottamus tulevaan. Se tapahtuu luopumalla pikkuasioilla näpertelystä ja keskittymisellä oleelliseen. Tienviitat löytyvät MTK:n tänään julkaisemasta ohjelmasta ”Kymmenen teesiä elävälle Euroopalle”.

MUISTUTUS: Tervetuloa MTK:n tiedotustilaisuuteen: Traktorit lähtevät liikkeelle ja MTK julkistaa EU-vaalitavoitteensa18.3.2024 08:45:12 EET | Kutsu

Aika: tiistaina 19.3.2024 klo 9-10.30. Paikka: MTK:n henkilöstökahvila Venla, Simonkatu 6, Helsinki. ------- Tiedotustilaisuudessa MTK kertoo medialle ensi viikon #Ruokamarssi2024 -tapahtumista, joissa traktorit lähtevät liikkeelle eri puolilla Suomea. Ruokamarssin taustalla on kasvava huoli ruokaketjun tulonjaosta. Kaupan ennätystulokset kertovat karua kieltä siitä, minne ruokaketjun rahat todella valuvat. Ketjun alkupäässä olevat maatilat kamppailevat yhä vaikeampien haasteiden edessä. Samassa tilaisuudessa MTK julkistaa EU-vaalitavoitteensa, jotka kiteytyvät "10 teesiin elävälle Euroopalle". Pääviesti korostaa vahvan ja ennustettavan EU:n tarvetta, joka edistää kansalaisten, yritysten ja ympäristön hyvinvointia sekä turvaa maaseutualueiden kestävän kehityksen.

Kata pöytään kotimainen pääsiäinen18.3.2024 07:52:00 EET | Tiedote

Pääsiäinen katkaisee talven selän, ja aurinko sekä sulava maisema lisääntyvine valoineen antavat jo lupauksen uudesta kasvukaudesta. Pitkät vapaat tarjoavat mahdollisuuden hengähtää, kokoontua yhteen ja nauttia kiireettömästä ruuanlaitosta oman maun mukaan. Oman maan ruoka sopii niin juhlaan kuin arkeenkin. Pääsiäisen pöytään voi valita vanhat tutut herkut tai kokeilla uusia makuja ja yhdistelmiä. Juhlapöytä voi olla kotoisa, rento tai juhlava – kuitenkin oman porukan näköinen ja yhteen kutsuva. Raaka-aineista itse tehden monipuolinen juhlaruoka syntyy kohtuullisin kustannuksin.

MUISTUTUS: Tervetuloa MTK:n tiedotustilaisuuteen: Traktorit lähtevät liikkeelle ja MTK julkistaa EU-vaalitavoitteensa14.3.2024 13:55:36 EET | Kutsu