MTK: Kassakriisi ajamassa alas lihan ja kananmunien tuotantoa

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kiirehtii kaupalta ja teollisuudelta nopeita korotuksia kotieläintuotteiden tuottajahintoihin. ”Kassakriisi on ajamassa Suomessa alas lihan ja kananmunien tuotantoa. On ymmärrettävä, etteivät tilat voi jatkaa tuotantoaan, ellei tuottajahinta kata edes tuotannon välittömiä kuluja”, MTK:n lihavaliokunnan puheenjohtaja Mauno Ylinen varoittaa.

Maatalouden kustannuskriisi alkoi jo viime syksynä energian ja lannoitteiden nopeana kallistumisena. Venäjän kaksi kuukautta kestänyt raaka hyökkäyssota Ukrainassa on johtamassa globaaliin ruokakriisiin, jonka seuraukset voivat olla arvaamattomia. Nyt kriisi näkyy viljaan pohjautuvien rehujen ennätysmäisinä hintoina.

”Kaupan ja teollisuuden on korjattava kaupankäyntitapojaan, että kriiseistä päästään kestävästi yli. Hintasopimukset on nyt monen tuotteen osalta avattu neuvotteluihin, mutta tuloksilla on tilojen kannalta kiire”, Ylinen sanoo.

”Kaikilla kolmella suurella vähittäiskaupan keskusliikkeellä on ollut tietoa liha- ja kananmunatilojen poikkeuksellisen vaikeasta tilanteesta jo ennen sotaa, mutta he eivät pääosin halunneet silloin vielä reagoida.”, ihmettelee Ylinen.

”Suhtautuminen maatalouden ahdinkoon on ollut hämmästyttävän vaihtelevaa ja osin jopa vähättelevää. Osa kaupan alan kommentoijista elää ilmeisen yltäkylläistä elämää eivätkä halua ymmärtää”, hän lisää.

MTK:n lihavaliokunta huomauttaa, että markkinoiden häiriötila vaikuttaa monella tapaa koko ruokaketjuun. Jo viime vuoden aikana joka kymmenes sikatila ja nautakasvattamo lopetti tuotantonsa. Lammastiloilla odotetaan lievennystä vaadittuihin teuraspainoihin, koska nykyisiin painorajoihin pääseminen tulee liian kalliiksi. Sikaloiden lopettaminen taas aiheuttaa porsasruuhkaa niitä tuottavilla tiloilla, ja kananmunatiloilla jätetään kanoja ottamatta rajujen rehukustannusten vuoksi. Monen lihasiipikarjatilan haasteeksi on tullut tuotantosopimus, josta ei voi irrottautua tappioista huolimatta.

Lihavaliokunta kantaa huolta myös kylvöihin valmistautuvista viljatiloista. Viljasato ratkaisee osaltaan myös sen, mitä kotieläintuotannossa tapahtuu.

”Tuleva satokausi on sukupolvemme tärkein. Jos se epäonnistuu sen vuoksi, että viljelijät eivät voi ostaa lannoitteita ja kylvä satokasveja, tilanteen korjaamiseen menee vuosia sotatilanteesta riippumatta”, valiokunnan puheenjohtaja Ylinen korostaa.

Mauno Ylinen, MTK:n toinen puheenjohtaja, MTK:n lihavaliokunnan puheenjohtaja, 040 521 2642

Mari Lukkariniemi, liha-asiantuntija, MTK, 040 171 9070

Saara Patama, asiantuntija, MTK, 044 053 9285

Suomalaisten innokkuus matkailla kotimaassa jatkaa kasvuaan – matkoja lähialueille ja maaseudulle tehdään entistä enemmän20.5.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Enemmistö suomalaisista aikoo matkailla kotimaassa tänäkin kesänä, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Kotimaanmatkailuun innostaa helppous, turvallisuus, edullisuus ja halu tukea paikallisia yrittäjiä. ”Yli kolmasosa suomalaisista odottaa tänäkin kesänä kotimaanmatkailulta eniten luontoa ja kauniita maisemia. Nämä ovat erityisesti maaseudun vetovoimatekijöitä", sanoo Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto.

EU parlamentin ympäristövaliokunta: Metsäenergia ei ole enää uusiutuvaa. Maankäytön ilmastotavoitteita kiristetään.18.5.2022 15:02:28 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta hyväksyi 16.–17.5. näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin uudistamiseksi. Ympäristövaliokunnan näkemyksen mukaan metsäenergiaa ei jatkossa katsottaisi uusiutuvaksi energian lähteeksi. Suomen osalta tämä tarkoittaisi noin 20TWh poistumista uusiutuvasta fossiiliseksi, kun metsähaketta ei enää katsottaisi uusiutuvaksi. Määrä olisi suurempi kuin yli kahden Loviisan ydinvoimalaitoksen vuotuinen energiantuotantomäärä.

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma

Skogsvårdsföreningarna lanserar en Kolbindningstjänst för skogsägare - Skogsägaren tjänar nu även på att binda kol29.4.2022 11:31:35 EEST | Tiedote

Skogsägarna kan i fortsättningen tjäna pengar även med klimatåtgärder, då den omtalade koldioxidkompensations verksamheten äntligen kommer i gång. Kolbindningstjänsten är ett kommersiellt kolbindnigkoncept, där skogsägaren kompenseras för den ökade tillväxten en gödsling av skogen åstadkommer. De kolenheter som därmed skapas marknadsförs vidare till inhemska företag som frivilligt vill kompensera sitt koldioxidavtryck.