Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK: Kestävän rahoituksen ilmastokriteerit eivät kannusta metsänomistajia ilmastotyöhön

EU-komission esittämien ja parlamentin jo kerran hyväksymien ilmastotaksonomian kriteerien hyvät tavoitteet tuhotaan käytännön elämälle vierailla kriteereillä. Pahimmassa tapauksessa suomalaisilta kestävän metsätalouden ohjeiden mukaisesti hoidetuilta metsiltä häviäisi taloudellinen käyttö. Kriteerejä ei voi hienosäätämällä korjata, vaan työ on aloitettava alusta.

EU on lisäämässä metsäsektorin yritysten ja metsänomistajien hallinnollista taakkaa ilman, että uuden sääntelyn hyötyjä pystytään osoittamaan uskottavasti. Metsänomistajia koskeva byrokratia lisääntyisi merkittävästi. Alun perin tärkeä tavoite, että vihreän siirtymää tukeviin investointeihin saataisiin lisärahoitusta yksityisiltä finanssimarkkinoilta, on paisumassa ennennäkemättömiin mittasuhteisiin.

Komissio velvoittaa uudella yritysten kestävyysraportointidirektiivillä (CSRD) rahoitusmarkkinat seuraamaan kaikessa rahoituksessa alun perin vapaaehtoiseksi tarkoitettua taksonomiakriteeristöä. Kriteerillä määritetään, millainen investointi johtaa kestävyyden kannalta merkittävään hyötyyn. Käytännössä komission esitys laajentaisi investointikäsitettä niin, että mm. metsien täysi suojelu ja ennallistaminen luokiteltaisiin taloudellisiksi investoinneiksi.

Vaikka raportointivelvoite koskee ensisijaisesti suuri yrityksiä, puumarkkinoiden kautta vaikutukset siirtyvät koko metsäsektorille aina yksittäisiin metsänomistajiin asti. CSRD on puolittamassa yrityskoon, jolla on velvoite kestävyysraportointiin. Samalla tuotannon taksonomian mukainen raportointivelvoite kytkee yritysten raportoinnin tiukasti metsäomistajien uusiin velvoitteisiin.

-        Metsien käsittelyä koskevat kriteerit komission taksonomian säädöksissä ovat vaikeasti ymmärrettäviä, tulkinnanvaraisia ja hyvin yksityiskohtaisia. Kriteerit ovat käytännössä toteuttamiskelvottomia tilatasolla, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Esimerkiksi jokaisen metsänomistajan pitäisi tehdä yksityiskohtainen metsänhoitosuunnitelma. Sen lisäksi jokainen velvoitetaan tekemään ilmastohyötyanalyysi seuraavalle kolmellekymmenelle vuodelle sekä pitkälle aikavälille (yli 100 vuotta). Ehdotukseen liittyy pakollinen kolmannen osapuolen tarkastus ensin 2 ja sitten 10 vuoden välein.

Komissiossa valmisteltu delegoitu säädös on hyväksytty parlamentissa. EU-jäsenmaat voivat neuvostossa enää hyväksyä tai hylätä kriteeristön. Neuvostossa vielä ennen joulutaukoa tehdään lopullinen päätös ilmastokriteereistä. MTK:n näkemyksen mukaan Suomen tulee ehdottomasti vastustaa taksonomiasäädöstä ja meidän on kerättävä riittävä tuki muilta jäsenmaita.

Ilmastokriteerien lisäksi Kestävän rahoituksen platformi on valmistellut kiertotaloutta, saastumista, vesiresurssien käyttöä ja luonnon monimuotoisuutta koskevia kriteereitä. Luonnokset olivat julkisessa kuulemisessa syyskuussa. Valitettavasti maa- ja metsätalouden kriteerit jatkavat samalla linjalla kuin ilmastokriteerit. Tavoitetaso on asetettu niin korkealle, että Suomesta tuskin löytyy yhtään maatilaa tai metsänomistajaa, jotka pystyisivät esitellyt kriteerit täyttämään.

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167
Juha Ruippo, johtaja, 040 553 3232

MEDIAKUTSU: Webinaariin Suomalaisen karjatalouden ympäristövaikutukset – työkalupakki päättäjälle perjantaina 10.12. klo 9-113.12.2021 09:00:00 EET | Kutsu

MTK ja SLC jatkavat suosittua Ympäristöstä. Yhdessä - webinaarisarjaansa. Tällä kertaa haemme vastauksia päättäjien työkalupakkiin karjatalouden ympäristövaikutuksista, sillä juuri suomalaisessa karjataloudessa piilee ratkaisuja. Tule kuulemaan miten! Tuomme saman ympäristöpöydän ääreen lukuisia eri näkökulmia tieteestä ja tutkimuksesta, järjestöistä, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta sekä käytännön toimijoilta. Tähän webinaariin kannattaa osallistua. Ilmoittaudu ja tutustu ohjelmaan. #kumppaninaluonto Juha Marttila, puheenjohtaja, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 341 3167 Eveliina Kiiski, viestinnän assistentti, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 404 8485, eveliina.kiiski@mtk.fi Jonas Laxaback, toiminnanjohtaja, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, puh. 040 940 2734

MTK:n Viljanen esittää ruokapaneelin perustamista tuotannon kokonaiskestävyyden arvioimiseksi – pärjäämme tulevaisuudessa, kunhan säännöt ovat kaikille samat ja tiedossa24.11.2021 10:50:27 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen esittää kestävän ruoantuotannon paneelin perustamista Suomeen ruoka-alan kasvun ja kannattavuuden varmistamiseksi. Paneelin avulla ruoantuotantoamme kehitettäisiin niin talous, ympäristö kuin sosiaalinenkin ulottuvuus huomioiden. Paneeli ottaisi huomioon myös huoltovarmuuden, valkuaisomavaraisuuden, eläinten hyvinvoinnin, antibioottiresistenssin, kustannukset ja tuottajahinnat. Viljanen nosti asian esille MTK:n valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan tänään.

MTK-organisaation rakentaminen etenee – keskusliiton yt-vaihe ohi23.11.2021 12:09:20 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK uudistaa organisaatiotaan vuodenvaihteessa. Noin 90 henkilön keskusliiton uudelleenorganisoitumisen taustalla on tarve vastata toimintaympäristön muutokseen ja jäsenkunnan toiveisiin ajanmukaistamalla organisaatiota. ”Samalla järjestö haluaa kehittyä Suomen parhaaksi työpaikaksi, jotta huippuasiantuntemuksesta kyetään pitämään kiinni jatkossakin”, toteaa toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

MTK perustaa luontoarvot.fi palvelun monimuotoisuuden tilan parantamiseksi23.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuuden tilan parantaminen vaatii nykyisten keinojen rinnalle uusia työkaluja. MTK haluaa synnyttää Suomeen luontoarvomarkkinat ja saada entistä useammat toimijat mukaan työhön luonnon hyväksi. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta päätti perustaa luontoarvot.fi markkinapaikan, jolla luodaan markkinalähtöisesti keinoja luonnon tilan parantamiseksi, kertoi MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola Metsähallituksen uhanalaisseminaarissa Helsingissä tänään.