MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.

Suomalaiset siipikarjatuottajat ovat tehneet jo pitkään työtä ketjun pitämiseksi puhtaana Salmonella-bakteerista ja samalla hillinneet muiden tautia-aiheuttavien suolistobakteerien esiintyvyyttä. Tämän työn tuloksena suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä myöskään antibiootteja korvaavaa rokotetta. Tuotantopolven broilereilla ei ole meillä käytetty antibiootteja sitten vuoden 2009.

Asiantuntija, eläinlääkäri Leena Suojala puh. 040 779 2945
Asiantuntija Marjukka Manninen puh. 050 533 8924

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).

Hallitusohjelma luo mahdollisuuksia koko Suomen kehittämiselle3.6.2019 12:18:17 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan uusi hallitusohjelma pyrkii kehittämään tasapainoisesti koko Suomea, maaseutua unohtamatta. Hallitusneuvottelijat ovat ymmärtäneet, että suomalainen maaseutu ja sen elinkeinot tarvitsevat pitkäjänteisiä ja johdonmukaisia kannustimia. Tärkeää on, ettei yrittämisen verotusta lähdetty kiristämään millään lailla. Maatalouden kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamisen kannalta tärkeää on myös, ettei uusia kustannuksia nostavia velvoitteita aseteta maataloudelle ilman niiden kompensoimista. Järjestö korostaa, että maa- ja metsätalous ovat hiiltä sitovia elinkeinoja ja niitä kehittämällä on mahdollista yhdistää kestävä talouskasvu ja kunnianhimoinen ilmastopolitiikka. MTK suhtautuu odottavan myönteisesti myös hallituksen suunnitelmiin tie- ja tietoliikenneinfran kehittämiseen koko Suomen alueella.

Suomelle kaksi pohjoismaista Embla-ruokapalkintoa Islannissa: Ainoa Winery ja Hävikki-Battle1.6.2019 21:38:02 EESTTiedote

Lauantai-iltana 1.6.2019 palkittiin pohjoismaisen ruokakilpailun EMBLA:n voittajat Islannin Reykjavikissa. Ainoa Winery voitti palkinnon Pohjoismainen ruoka-artesaani ja Pohjoismainen ruokakasvattaja-palkinto myönnettiin Motivan konseptille Hävikki-Battle. Nyt toista kertaa järjestetyssä pohjoismaisessa ruokakilpailussa kilpaili yhteensä 48 ehdokasta, joista seitsemän Suomesta ja myös seitsemän Ahvenanmaalta.