MTK, KyytiGroup ja Coreorient haastavat kaikki kunnat uudistamaan kuljetuksensa

MTK, Coreorient ja Kyytigroup julkistivat maaliskuussa KaikkiKyytiin yhteistyönsä maaseudun kuljetusten uudistamiseksi. Tänään ITS Finlandin seminaarissa puhuneet KyytiGroupin Pekka Möttö ja MTK:n Marko Mäki-Hakola haastavat kaikki Suomen kunnat mukaan KaikkiKyytiin yhteistyöhön.

KaikkiKyytiin-kumppanit haluavat kertoa kunnille uusista ratkaisuista kuljetusten suunnitteluun, hankintoihin että digitalisaation hyödyntämiseen. Möttö ja Mäki-Hakola korostivat, että jokaisen kunnan kannattaa tarkastella kriittisesti kuljetuksiansa. Uusilla malleilla saataisiin sekä säästöä että parempaa palvelua.

- Liikennepalvelulain muututtua kaikki tarvittavat työkalut ovat olemassa. On aika viedä ne käytäntöön. Meillä on ratkaisut kuljetusten suunnitteluun ja digitalisaation hyödyntämiseen, kertoo KyytiGropin toimitusjohtaja Pekka Möttö.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan julkisesti hankittujen kyytien kustannukset kasvavat vuosittain noin 10%.  Kun tuettu, avoin joukkoliikenne loppuu rahoituksen tai matkustajien vähetessä, matkustajat joutuvat käyttämään kalliimpia liikennepalveluja. Jos nykyiseen kustannusten kehitykseen ei puutua, se johtaa vääjäämättä palvelutason laskuun ja omavastuiden nousuun. LVM:n mukaan säästöpotentiaali henkilökuljetuksissa on merkittävä. Erityisesti tulee panostaa lainsäädännön kehittämiseen, kuljetuspalveluiden suunnittelun ja hankinnan kehittämiseen sekä digitalisaation hyödyntämiseen täysimääräisesti.

KaikkiKyytiin-kumppanit haastavat kuljetusyhteistyöhön mukaan kaikki Suomen kunnat.

-  Laadimme mukaan lähteville kunnille yksinkertaisen mallin, jossa kerrotaan mitä hyötyä kuljetusten uudistamisesta on kunnalle ja kuntalaisille. Mallissa herätellään ajatuksia hankintojen uudistamisesta sekä kerrotaan, miten jo olemassa olevia digitaalisia palveluita voidaan tehokkaasti hyödyntää, kertovat Möttö ja Mäki-Hakola.

KaikkiKyytiin yhteistyöstä kerrotaan tarkemmin www.kaikkikyytiin.fi sivuilla. Sivuilla julkaistaan myöhemmin myös mukaan lähtevien kuntien nimet

Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK ry, puh. 040 502 6810 marko.maki-hakola@mtk.fi
Toimitusjohtaja Pekka Möttö, Kyyti Group, puh. 044 974 2477 pekka.motto@kyyti.com

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää neuvottelujen loppumetreillä olevaa EU-Mercosur -kauppasopimusta huolestuttavana EU-tuotannon laatustandardien ja maatalouden heikon kannattavuuden näkökulmasta. MTK ei halua vapauttaa maataloustuotteiden tuontia, sillä Mercosur-maat eivät halua noudattaa EU-tuotannolle asetettuja vaatimuksia. EU ja erityisesti Suomi ovat tehneet pitkään työtä turvallisen ja jäljitettävän maataloustuotannon eteen. EU-järjestelmä uhkaa rapautua, mikäli heikommin standardein tuotettua Mercosur-lihaa virtaa enenevässä määrin EU-markkinoille, myös Suomeen. Mercosur-tuonnin lisääminen on hyvin arveluttavaa myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, sillä maiden karjatalous hävittää sademetsää kasvavan soijan- ja maissintuotannon sekä laidunmaan alta.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).