MTK lähtee edistämään maatilojen biokaasuinvestointeja

MTK on solminut yhteistyösopimuksen ympäristöliiketoimintaan erikoistuneen Envitecpolis Oy:n kanssa. MTK:n jäsenet pääsevät jatkossa hyödyntämään Envitecpolisin asiantuntijuutta maatilakohtaisten biokaasulaitosten suunnittelussa.

Kiinnostus maatalouden biokaasuntuotantoa kohtaan on ollut kahden viime vuoden aikana vahvassa kasvussa. Viime lokakuussa julkistettu IPCC:n ilmastoraportti nosti biokaasun tuotannon yhä voimakkaammin julkiseen keskusteluun.

MTK haluaa auttaa biokaasua suunnittelevia jäseniään tekemään oikeita ja järkeviä ratkaisuja. Yhteistyösopimus Envitecpolis Oy:n kanssa pitää sisällään MTK:n jäsenille suunnatun jäsenalennuksen.

– Haluamme olla tarjoamassa kohdennettuja jäsenpalveluja investointeja suunnitteleville jäsentiloillemme. Ottaen huomioon maataloudelle, energiasektorille ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet, maatilakohtaiset biokaasuratkaisut ovat selkeästi osa keinovalikoimaa, kertoo MTK:n kiertotaloustiimin vetäjä, lakimies Minna Ojanperä.

– Olemme innoissamme yhteistyön syventymisestä MTK:n kanssa. Tämän yhteistyön avulla pääsemme tarjoamaan yhä useammalle maatilalle mahdollisuuden selvittää biokaasun tuotannon kannattavuus helposti omalla tilallaan ja suunnittelemaan investoinnin toteuttamista, kuvailee Envitecpolis Oy:n toimitusjohtaja Mika Arffman.

Investointien kannattavuus on parantunut mm. tilakokojen ja energiatarpeen kasvun sekä teknologian kehittymisen myötä.

– Biokaasulaitos ymmärretään yhä laajemmin maatilan kokonaistoimintaan ja talouteen liittyvänä investointina, joka vaikuttaa positiivisesti tilan ravinne- ja energiaomavaraisuuteen sekä lannan käsittelyyn ja logistiikkaan, lisää Envitecpolis Oy:n johtava asiantuntija Toni Taavitsainen.

Minna Ojanperä, kiertotaloustiimin vetäjä, lakimies, MTK, puh. 040 671 9536
Matti Voutilainen, järjestöjohtaja, MTK, puh. 0400 672 807
Mika Arffman, toimitusjohtaja, Envitecpolis Oy, puh. 044 330 0816
Toni Taavitsainen, johtava asiantuntija, Envitecpolis Oy, puh. 044 303 5006

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää neuvottelujen loppumetreillä olevaa EU-Mercosur -kauppasopimusta huolestuttavana EU-tuotannon laatustandardien ja maatalouden heikon kannattavuuden näkökulmasta. MTK ei halua vapauttaa maataloustuotteiden tuontia, sillä Mercosur-maat eivät halua noudattaa EU-tuotannolle asetettuja vaatimuksia. EU ja erityisesti Suomi ovat tehneet pitkään työtä turvallisen ja jäljitettävän maataloustuotannon eteen. EU-järjestelmä uhkaa rapautua, mikäli heikommin standardein tuotettua Mercosur-lihaa virtaa enenevässä määrin EU-markkinoille, myös Suomeen. Mercosur-tuonnin lisääminen on hyvin arveluttavaa myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, sillä maiden karjatalous hävittää sademetsää kasvavan soijan- ja maissintuotannon sekä laidunmaan alta.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).