MTK lähtee edistämään maatilojen biokaasuinvestointeja

MTK on solminut yhteistyösopimuksen ympäristöliiketoimintaan erikoistuneen Envitecpolis Oy:n kanssa. MTK:n jäsenet pääsevät jatkossa hyödyntämään Envitecpolisin asiantuntijuutta maatilakohtaisten biokaasulaitosten suunnittelussa.

Kiinnostus maatalouden biokaasuntuotantoa kohtaan on ollut kahden viime vuoden aikana vahvassa kasvussa. Viime lokakuussa julkistettu IPCC:n ilmastoraportti nosti biokaasun tuotannon yhä voimakkaammin julkiseen keskusteluun.

MTK haluaa auttaa biokaasua suunnittelevia jäseniään tekemään oikeita ja järkeviä ratkaisuja. Yhteistyösopimus Envitecpolis Oy:n kanssa pitää sisällään MTK:n jäsenille suunnatun jäsenalennuksen.

– Haluamme olla tarjoamassa kohdennettuja jäsenpalveluja investointeja suunnitteleville jäsentiloillemme. Ottaen huomioon maataloudelle, energiasektorille ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet, maatilakohtaiset biokaasuratkaisut ovat selkeästi osa keinovalikoimaa, kertoo MTK:n kiertotaloustiimin vetäjä, lakimies Minna Ojanperä.

– Olemme innoissamme yhteistyön syventymisestä MTK:n kanssa. Tämän yhteistyön avulla pääsemme tarjoamaan yhä useammalle maatilalle mahdollisuuden selvittää biokaasun tuotannon kannattavuus helposti omalla tilallaan ja suunnittelemaan investoinnin toteuttamista, kuvailee Envitecpolis Oy:n toimitusjohtaja Mika Arffman.

Investointien kannattavuus on parantunut mm. tilakokojen ja energiatarpeen kasvun sekä teknologian kehittymisen myötä.

– Biokaasulaitos ymmärretään yhä laajemmin maatilan kokonaistoimintaan ja talouteen liittyvänä investointina, joka vaikuttaa positiivisesti tilan ravinne- ja energiaomavaraisuuteen sekä lannan käsittelyyn ja logistiikkaan, lisää Envitecpolis Oy:n johtava asiantuntija Toni Taavitsainen.

Minna Ojanperä, kiertotaloustiimin vetäjä, lakimies, MTK, puh. 040 671 9536
Matti Voutilainen, järjestöjohtaja, MTK, puh. 0400 672 807
Mika Arffman, toimitusjohtaja, Envitecpolis Oy, puh. 044 330 0816
Toni Taavitsainen, johtava asiantuntija, Envitecpolis Oy, puh. 044 303 5006

Kananmunan tuotantotapamerkinnät ja jäljitettävyys ovat ensiluokkaisia19.2.2019 08:58:32Tiedote

Kananmunien tuotantotavat ovat erittäin hyvin merkitty. Kuluttajille on Suomessa tarjolla neljällä eri EU:n hyväksymällä tuotantotavalla tuotettuja kananmunia. Tuotantotavan voi tarkastaa helposti kananmunapakkauksesta ja jokaisen kananmunan kuoressa olevasta leimasta. Numero 3 tarkoittaa, että kananmunat on tuotettu pienryhmä- eli virikehäkkikanalassa, 2 tarkoittaa lattiakanalaa, 1 ulkokanalaa ja 0 luomukanalaa. Merkintöjen ja kananmunaketjun tiiviin toiminnan ansiosta jokainen kananmuna on jäljitettävissä tuotantotilalle saakka.

MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille7.2.2019 12:07:51Tiedote

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17:37Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.