MTK lähtee edistämään maatilojen biokaasuinvestointeja

MTK on solminut yhteistyösopimuksen ympäristöliiketoimintaan erikoistuneen Envitecpolis Oy:n kanssa. MTK:n jäsenet pääsevät jatkossa hyödyntämään Envitecpolisin asiantuntijuutta maatilakohtaisten biokaasulaitosten suunnittelussa.

Kiinnostus maatalouden biokaasuntuotantoa kohtaan on ollut kahden viime vuoden aikana vahvassa kasvussa. Viime lokakuussa julkistettu IPCC:n ilmastoraportti nosti biokaasun tuotannon yhä voimakkaammin julkiseen keskusteluun.

MTK haluaa auttaa biokaasua suunnittelevia jäseniään tekemään oikeita ja järkeviä ratkaisuja. Yhteistyösopimus Envitecpolis Oy:n kanssa pitää sisällään MTK:n jäsenille suunnatun jäsenalennuksen.

– Haluamme olla tarjoamassa kohdennettuja jäsenpalveluja investointeja suunnitteleville jäsentiloillemme. Ottaen huomioon maataloudelle, energiasektorille ja liikenteelle asetetut päästövähennystavoitteet, maatilakohtaiset biokaasuratkaisut ovat selkeästi osa keinovalikoimaa, kertoo MTK:n kiertotaloustiimin vetäjä, lakimies Minna Ojanperä.

– Olemme innoissamme yhteistyön syventymisestä MTK:n kanssa. Tämän yhteistyön avulla pääsemme tarjoamaan yhä useammalle maatilalle mahdollisuuden selvittää biokaasun tuotannon kannattavuus helposti omalla tilallaan ja suunnittelemaan investoinnin toteuttamista, kuvailee Envitecpolis Oy:n toimitusjohtaja Mika Arffman.

Investointien kannattavuus on parantunut mm. tilakokojen ja energiatarpeen kasvun sekä teknologian kehittymisen myötä.

– Biokaasulaitos ymmärretään yhä laajemmin maatilan kokonaistoimintaan ja talouteen liittyvänä investointina, joka vaikuttaa positiivisesti tilan ravinne- ja energiaomavaraisuuteen sekä lannan käsittelyyn ja logistiikkaan, lisää Envitecpolis Oy:n johtava asiantuntija Toni Taavitsainen.

Minna Ojanperä, kiertotaloustiimin vetäjä, lakimies, MTK, puh. 040 671 9536
Matti Voutilainen, järjestöjohtaja, MTK, puh. 0400 672 807
Mika Arffman, toimitusjohtaja, Envitecpolis Oy, puh. 044 330 0816
Toni Taavitsainen, johtava asiantuntija, Envitecpolis Oy, puh. 044 303 5006

Eläinten hyvinvointilain valmistelua tulee jatkaa edellisen esityksen pohjalta korostaa Tuotantoeläinten hyvinvointiyhdistys TEH ry17.4.2019 15:38:16 EESTTiedote

Uusi eduskunta tulee päättämään vaalien jälkeen monesta nyt kesken jääneestä lakiesityksestä. Yksi niistä on eläinten hyvinvointilaki, jota oli valmisteltu pitkään, mutta joka jäi maakuntauudistuksen jalkoihin hallituksen erottua. Tuotantoeläinten hyvinvointiyhdistys TEH ry muistuttaa, että eläinten hyvinvoinnin edistäminen ja kotimaisen kotieläintuotannon mahdollisuuksien varmistaminen tulee olla mukana tulevassa hallitusohjelmassa. Eläinten hyvinvointilain valmistelua tulee jatkaa edellisen esityksen pohjalta.

Puheenjohtaja Eerikki Viljanen MTK:n kevätvaltuuskunnan kokouksessa: Kasvu syntyy ja tulee aina maalta17.4.2019 11:02:59 EESTTiedote

– Yhteiskunnan rakennemuutos ja polarisaatio haastavat järjestömme, valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen sanoi avauspuheessaan. Järjestömme on vahva ja vakaa, ja otamme kaupungistumisen haasteen vastaan. Maalla ovat uusiutuvan, kestävän kasvun eväät ja kaikki menestymisen avaimet. Jäsentemme kykyä hiilensidontaan ei voi sivuuttaa, Viljanen korosti.

Berliinin Grüne Woche -ruokamessujen pääkumppanuus tuotti tulosta16.4.2019 12:49:36 EESTTiedote

Suomi oli tammikuussa 2019 kumppanimaana maailman suurimmilla ruokamessuilla Berliinissä teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Kaikkiaan lähes kolmen miljoonan euron messusatsaus ammattitapahtumineen ja kauppapromootioineen on auttanut kymmenien suomalaisyritysten pääsyä elintarvikkeiden jakelukanaviin Saksassa. Pääkumppanuus messuilla sekä useat medialle suunnatut tapahtumat toivat yli 3 000 juttua saksalaismediassa, ja lisäsivät saksalaiskuluttajien kiinnostusta Suomeen ruokamaana ja matkailukohteena. Messuosastosta ja kumppanimaahankkeesta päävastuun kantoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK.