MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Normaalisti markkinataloudessa kustannusten nousu ja huono sato kompensoituu hintojen nousulla, Suomen ainutlaatuisilla ruokamarkkinoilla tämä ei kuitenkaan toteudu. Kauppa on valinnut tien, jossa maailman laadukkaimman ruoan ainoa markkinointikeino on halpuutus. Suomalaista maailman parasta voita myydään Euroopan alhaisimpaan hintaan ja Suomalaisen hiehon fileellä kävivät tanskalaiset pokkaamassa maailman parhaan pihvin palkinnon. Tästä huolimatta tuottajahintamme jää reilusti jälkeen vaikkapa Ruotsin hintatasosta.

Ruotsissa vallitsee samanlaiset kuumat ja kuivat olosuhteet kuin Suomessa, pakkoteurastukset ovat käsillä rehun saatavuuden ollessa vaakalaudalla. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa sitoutuvat markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. Tämän lisäksi Ruotsissa on päädytty kansallisesti tukemaan vaikeassa tilanteessa olevia viljelijöitä 117 miljoonalla eurolla.

Vaadimme kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta. Toimenpiteisiin on ryhdyttävä nopeasti, myöskään suomalaisella kaupalla ei ole tulevaisuutta ilman kotimaista ruuantuotantoa. Ainoastaan hinnalla kilpaileva kauppa tuhoaa suomalaisen elintarviketuotannon.

Kilpailuasetelma ei ole reilu, Suomen tuottajahintoja poljetaan jatkuvasti tuomalla maahan ruokaa, jonka tuottaminen ei olisi Suomessa sallittua. On korkea aika estää lainsäädännöllä sellaisten elintarvikkeiden maahantuonti, jotka eivät täytä suomalaiselle tuotannolle asetettuja kriteereitä. Tällaisia ovat esimerkiksi kanoilla nokkien typistäminen, sioilla saparoiden katkaiseminen ja viljoilla glyfosaatilla pakkotuleennuttaminen.

Suhteutettuna tulotasoomme ruoka on Suomessa Euroopan keskihinnan alapuolella. Hintoihin täytyy saada korotusta ja sen täytyy nyt siirtyä lyhentymättömänä alkutuotantoon.

Johanna Kankaanpää, puheenjohtaja, MTK-Etelä-Pohjanmaa

puh. 040 720 4322, johanna.kankaanpaa(at)mtk.fi

Eerikki Viljanen, puheenjohtaja, MTK:n valtuuskunta

puh. 050 525 2727, eerikki.viljanen(at)mtk.fi.

MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa16.8.2018 08:39Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.