MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat uutta otetta ja lisäresursseja maataloustutkimukseen

Suomalainen maatalous tarvitsee lisää kilpailukykyä. Uudellamaalla kokoontuneet MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat lisää tutkimusresursseja erityisesti peltoviljelyn tuottavuuden parantamiseen ja uuden teknologian hyötykäyttöön. Tänä päivänä heikon kannattavuuden kiusaamat viljelijät joutuvat itse toimimaan koekaniineina ja tutkijoina.

Tulevaisuuden maatalouden on oltava tuottavaa ja resurssiviisasta myös ilmaston kannalta. Maatalous tarjoaa ratkaisuja maapallon kestävän kehityksen haasteisiin. Puheenjohtajat paheksuvat sitä, että julkisten tutkimusvarojen leikkaukset ovat kohdistuneet suurimmalla painolla maataloustutkimukseen. Tehdyt virheet on korjattava nopeasti. Rinteen hallituksen ohjelman kohdennetut lisäpanostukset maataloustutkimukseen ovat oikean suuntaisia mutta riittämättömiä.

Maatalous- ja ilmastopolitiikan on perustuttava tutkittuun tietoon. Maatalousyrittäjät ovat sitoutuneet ilmastoviisaan ja ympäristöystävällisen maatalouden edistämiseen. Nyt tarvitaan tutkittua tietoa, jota voidaan soveltaa arjen viljelyssä. Vastoin yleistä harhaluuloa, tuottava ja tehokas viljely sekä karjatalous ovat parasta ilmastotyötä. Vesien suojelussa avainasemassa ovat pellon kasvukunto ja ravinteiden tehokas hyötykäyttö.

Liittojen puheenjohtajat ovat tuskastuneet tilanteeseen, jossa maatalouden ympäristöohjelmat laaditaan kerta toisensa jälkeen vanhaan tutkimustietoon perustuen. Uusien lajikkeiden satopotentiaali jää käyttämättä, kun käytetään vuosikymmeniä vanhaa tutkimustietoa lannoitusrajojen asettamiseen. Sama uhkaa toteutua ilmastopolitiikassa, kun hiilen sidonnan kaikkia mahdollisuuksia ei voida hyödyntää tutkimuksen puutteiden vuoksi.

MTK:n alueliittojen puheenjohtajien kesätapaaminen järjestettiin tänä vuonna Uudellamaalla. Kokousten ohella puheenjohtajat tutustuivat maakunnan monipuoliseen maatalouteen. Uudenmaan kasvava väestö ja vahva ostovoima tarjoavat hyviä mahdollisuuksia maataloustuotteiden suoramyynnille ja lähiruuan kasvulle. Maakunnan maatalous elää kasvavien keskusten paineessa ja senkin vuoksi maanomistajien oikeusturvaan liittyvät kysymykset korostuvat erityisesti Uudellamaalla. Erityisenä ongelmana nousivat esille vesivoiman vuosikymmeniä vanhat ympäristöluvat, joiden perusteella maatalousmaata käytetään tulva-altaana ilman asianmukaista korvausta. Tähän epäkohtaan on saatava muutos.

Johanna Kankaanpää, puheenjohtaja, MTK-Etelä-Pohjanmaa, puh. 040 7204322

Elmeri Nieminen, puheenjohtaja, MTK-Uusimaa, puh. 040 5524060

Pauliina Aarnivuo, viestintäharjoittelija, MTK, puh. 040 559 3503

Suomessa lihaa tuotetaan vastuullisesti – kilpailijat vastuullisuudessa takamatkalla15.8.2019 10:59:15 EESTTiedote

Suomalainen lihaketju on jo vuosia tehnyt tutkimus- ja kehitystyötä sen eteen, että kotimaisen valkuaisen osuutta voidaan kasvattaa ja soijan käyttöä rehustuksessa saadaan vähennettyä. Euroopassa soijaa käytetään kotieläinten rehustuksessa enemmän ja kauppasodan myötä lisääntyvä soijan tuonti parantanee soijaa runsaasti käyttävien kilpailukykyä. Suomalainen vastuullisempi tapa tuottaa lihaa on saatava esiin, ettei se jää kilpakumppaneiden jalkoihin.

Suomalaiset maanviljelijät ja yksityismetsänomistajat tukevat IPCC:n erikoisraportin suosituksia – Suomen tunnustettava omat vahvuutensa ja erityispiirteensä8.8.2019 11:11:08 EESTTiedote

Viljelijöitä ja yksityismetsänomistajia edustavat Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC pitävät tänään julkistetun Hallitustenvälisen ilmastopaneeli IPCC:n erikoisraportin viestiä ilmastonmuutoksen vaikutuksista ruokaturvaan ja maaperän kasvukuntoon hälyttävänä. Maankäyttöön keskittyvä raportti alleviivaa ilmastonäkökulmasta maatalouden, maankäytön ja uusiutuvien luonnonvarojen ratkaisevaa roolia ilmastonmuutosta vastaan taistelemisessa ja ruokaturvan takaajana muuttuvaan ilmastoon sopeutuen.

Mediakutsu: Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija tutustuvat Varsinais-Suomen saariston maatalousyrittäjiin ja ruoantuotantoon 12.-13.8.7.8.2019 11:17:23 EESTKutsu

Vuoden Kokki 2019 Mikko Kaukonen ja Vuoden Tarjoilija 2019 Heidi Martikainen vierailevat 12.–13. elokuuta maatiloilla Varsinais-Suomen saaristossa ja tutustuvat maatalousyrittäjiin ja ruoan alkuperään. Median edustajat kutsutaan osallistumaan maatilavierailuihin sekä lounastamaan ja keskustelemaan ruoantuottajien ja ravintola-alan huippuammattilaisten kanssa.

Maitovaliokunta: Hallitusohjelma sisältää hyviä aihioita maatalouden toimintaedellytysten kestävään vahvistamiseen6.8.2019 15:54:43 EESTTiedote

MTK:n maitovaliokunta vaatii hallitusta viipymättä panemaan maataloutta koskevat aloitteet toimeen. Maitotilojen määrän ennustetaan vähenevän kuluvana vuonna kahdeksan prosenttia. Maito-omavaraisuus lepää jatkavien tilojen harteilla. Hallituksen lupaamat toimet tulonmuodostuksen tasapainottamiseksi tarjontaketjussa, sekä investointeja, tuottajien jaksamista ja aktiivituotantoa tukeva politiikka ja lainsäädäntöratkaisut eivät voi odottaa. Huomio on kiinnitettävä myös lopettaviin ja rakennettava toimiva malli tuotannosta luopumiseen.