MTK mukaan tukemaan kansainvälisten agritech-startupien syntymistä Suomeen

MTK lähtee mukaan tukemaan uutta Food Founder Programme -ohjelmaa. Haluamme kannustaa erityisesti kansainväliseen kasvuun pyrkivien maatalousteknologian innovaatioiden syntyyn, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo. Lisäksi MTK on edelleen rahoittamassa myös maaseudun kasvupolkua.

Uuteen ohjelmaan voi hakea aina ideavaiheesta jo perustettuun yritykseen saakka. MTK-yhteistyö tarjoaa kahdelle parhaiten hakuprosessissa menestyneelle henkilölle tai tiimille Agritech Fellowship -stipendin. Ohjelma perustuu Founder Instituten kansainväliseen startup-koulutusohjelmaan. Ohjelmasta tehdään nyt ensimmäistä kertaa ruokaketjun kehittämiseen erikoistunut ohjelma, jonka suunnittelussa ja toteuttamisessa on mukana alan johtavia yrittäjiä ja tutkijoita Suomesta ja ulkomailta.

Käynnistyvä ohjelma on osa Founder Instituten “Global Centre of Excellence for Food Startups” -yksikköä, joka perustetaan Helsinkiin. Yksikön tavoitteena on auttaa käynnistämään ensi vuonna vähintään 20 uutta kansainvälistä ruokaketjuun erikoistunutta startup-yritystä.

– Suomella on pitkä historia uusien tuotteiden ja teknologioiden tuomisessa kansainvälisille markkinoille. Helsingin valitseminen globaaliksi osaamiskeskukseksi ruuan, ruokateknologian ja maatalousteknologian osalta on erittäin luontevaa. Näin voidaan mahdollistaa ruokaketjun ympärillä tapahtuvien innovaatioiden voimakkaampi vaikutus kansainvälisesti, ja tällä kaikella on merkitystä tulevaisuuden ravinnolle. Helsinki on ihanteellinen testialusta uusille ruokainnovaatioille, jotka Founder Instituten globaali verkosto pystyy auttamaan kaikkialle maailmaan, Founder Institute Suomen johtaja Janne Saarikko sanoo.

Food Founder Programmen haku on nyt avoinna osoitteessa https://fi.co/join/MTK. Viimeinen hakupäivä ohjelmaan on 16.12.2018.

– Maatalouden menestys tarvitsee innovatiivisia yrittäjiä. Ohjelmassa mukana ololla haluamme osaltamme auttaa yrityksiä ottamaan rohkeita kehitysaskelia. Lisäksi parhaillaan voi hakeutua mukaan myös uusiutuva metsä- ja maaseutukasvupolulle, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kannustaa.

Uusiutuva metsä- ja maaseutukasvupolulle voi hakea osoitteessa https://www.kasvuopen.fi/kasvupolut/uusiutuva-metsa-ja-maaseutu-kasvupolku. Kasvupolun haku on auki 20.1.2019 saakka.

elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK ry, puh. 040 502 6810, email: marko.maki-hakola@mtk.fi

johtaja Janne Saarikko, Founder Institute, puh. 040 864 3017, email: janne.saarikko@founderinstitute.net

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.