MTK mukaan tukemaan kansainvälisten agritech-startupien syntymistä Suomeen

MTK lähtee mukaan tukemaan uutta Food Founder Programme -ohjelmaa. Haluamme kannustaa erityisesti kansainväliseen kasvuun pyrkivien maatalousteknologian innovaatioiden syntyyn, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo. Lisäksi MTK on edelleen rahoittamassa myös maaseudun kasvupolkua.

Uuteen ohjelmaan voi hakea aina ideavaiheesta jo perustettuun yritykseen saakka. MTK-yhteistyö tarjoaa kahdelle parhaiten hakuprosessissa menestyneelle henkilölle tai tiimille Agritech Fellowship -stipendin. Ohjelma perustuu Founder Instituten kansainväliseen startup-koulutusohjelmaan. Ohjelmasta tehdään nyt ensimmäistä kertaa ruokaketjun kehittämiseen erikoistunut ohjelma, jonka suunnittelussa ja toteuttamisessa on mukana alan johtavia yrittäjiä ja tutkijoita Suomesta ja ulkomailta.

Käynnistyvä ohjelma on osa Founder Instituten “Global Centre of Excellence for Food Startups” -yksikköä, joka perustetaan Helsinkiin. Yksikön tavoitteena on auttaa käynnistämään ensi vuonna vähintään 20 uutta kansainvälistä ruokaketjuun erikoistunutta startup-yritystä.

– Suomella on pitkä historia uusien tuotteiden ja teknologioiden tuomisessa kansainvälisille markkinoille. Helsingin valitseminen globaaliksi osaamiskeskukseksi ruuan, ruokateknologian ja maatalousteknologian osalta on erittäin luontevaa. Näin voidaan mahdollistaa ruokaketjun ympärillä tapahtuvien innovaatioiden voimakkaampi vaikutus kansainvälisesti, ja tällä kaikella on merkitystä tulevaisuuden ravinnolle. Helsinki on ihanteellinen testialusta uusille ruokainnovaatioille, jotka Founder Instituten globaali verkosto pystyy auttamaan kaikkialle maailmaan, Founder Institute Suomen johtaja Janne Saarikko sanoo.

Food Founder Programmen haku on nyt avoinna osoitteessa https://fi.co/join/MTK. Viimeinen hakupäivä ohjelmaan on 16.12.2018.

– Maatalouden menestys tarvitsee innovatiivisia yrittäjiä. Ohjelmassa mukana ololla haluamme osaltamme auttaa yrityksiä ottamaan rohkeita kehitysaskelia. Lisäksi parhaillaan voi hakeutua mukaan myös uusiutuva metsä- ja maaseutukasvupolulle, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kannustaa.

Uusiutuva metsä- ja maaseutukasvupolulle voi hakea osoitteessa https://www.kasvuopen.fi/kasvupolut/uusiutuva-metsa-ja-maaseutu-kasvupolku. Kasvupolun haku on auki 20.1.2019 saakka.

elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK ry, puh. 040 502 6810, email: marko.maki-hakola@mtk.fi

johtaja Janne Saarikko, Founder Institute, puh. 040 864 3017, email: janne.saarikko@founderinstitute.net

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää neuvottelujen loppumetreillä olevaa EU-Mercosur -kauppasopimusta huolestuttavana EU-tuotannon laatustandardien ja maatalouden heikon kannattavuuden näkökulmasta. MTK ei halua vapauttaa maataloustuotteiden tuontia, sillä Mercosur-maat eivät halua noudattaa EU-tuotannolle asetettuja vaatimuksia. EU ja erityisesti Suomi ovat tehneet pitkään työtä turvallisen ja jäljitettävän maataloustuotannon eteen. EU-järjestelmä uhkaa rapautua, mikäli heikommin standardein tuotettua Mercosur-lihaa virtaa enenevässä määrin EU-markkinoille, myös Suomeen. Mercosur-tuonnin lisääminen on hyvin arveluttavaa myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, sillä maiden karjatalous hävittää sademetsää kasvavan soijan- ja maissintuotannon sekä laidunmaan alta.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).