MTK mukaan tukemaan kansainvälisten agritech-startupien syntymistä Suomeen

MTK lähtee mukaan tukemaan uutta Food Founder Programme -ohjelmaa. Haluamme kannustaa erityisesti kansainväliseen kasvuun pyrkivien maatalousteknologian innovaatioiden syntyyn, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo. Lisäksi MTK on edelleen rahoittamassa myös maaseudun kasvupolkua.

Uuteen ohjelmaan voi hakea aina ideavaiheesta jo perustettuun yritykseen saakka. MTK-yhteistyö tarjoaa kahdelle parhaiten hakuprosessissa menestyneelle henkilölle tai tiimille Agritech Fellowship -stipendin. Ohjelma perustuu Founder Instituten kansainväliseen startup-koulutusohjelmaan. Ohjelmasta tehdään nyt ensimmäistä kertaa ruokaketjun kehittämiseen erikoistunut ohjelma, jonka suunnittelussa ja toteuttamisessa on mukana alan johtavia yrittäjiä ja tutkijoita Suomesta ja ulkomailta.

Käynnistyvä ohjelma on osa Founder Instituten “Global Centre of Excellence for Food Startups” -yksikköä, joka perustetaan Helsinkiin. Yksikön tavoitteena on auttaa käynnistämään ensi vuonna vähintään 20 uutta kansainvälistä ruokaketjuun erikoistunutta startup-yritystä.

– Suomella on pitkä historia uusien tuotteiden ja teknologioiden tuomisessa kansainvälisille markkinoille. Helsingin valitseminen globaaliksi osaamiskeskukseksi ruuan, ruokateknologian ja maatalousteknologian osalta on erittäin luontevaa. Näin voidaan mahdollistaa ruokaketjun ympärillä tapahtuvien innovaatioiden voimakkaampi vaikutus kansainvälisesti, ja tällä kaikella on merkitystä tulevaisuuden ravinnolle. Helsinki on ihanteellinen testialusta uusille ruokainnovaatioille, jotka Founder Instituten globaali verkosto pystyy auttamaan kaikkialle maailmaan, Founder Institute Suomen johtaja Janne Saarikko sanoo.

Food Founder Programmen haku on nyt avoinna osoitteessa https://fi.co/join/MTK. Viimeinen hakupäivä ohjelmaan on 16.12.2018.

– Maatalouden menestys tarvitsee innovatiivisia yrittäjiä. Ohjelmassa mukana ololla haluamme osaltamme auttaa yrityksiä ottamaan rohkeita kehitysaskelia. Lisäksi parhaillaan voi hakeutua mukaan myös uusiutuva metsä- ja maaseutukasvupolulle, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kannustaa.

Uusiutuva metsä- ja maaseutukasvupolulle voi hakea osoitteessa https://www.kasvuopen.fi/kasvupolut/uusiutuva-metsa-ja-maaseutu-kasvupolku. Kasvupolun haku on auki 20.1.2019 saakka.

elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK ry, puh. 040 502 6810, email: marko.maki-hakola@mtk.fi

johtaja Janne Saarikko, Founder Institute, puh. 040 864 3017, email: janne.saarikko@founderinstitute.net

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK liittyy CLC-ilmastoaloitteeseen, joka vaatii kunnianhimoista kansainvälistä ilmastopolitiikkaa vastaamaan 1,5 C-asteen tavoitetta12.3.2019 09:57:45 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. tukee Climate Leadership Coalitionin (CLC) ja pohjoismaisten kumppaneiden ilmastoaloitetta. Aloitteessa vaaditaan EU:ta päivittämään nykyisiä ilmastotavoitteitaan vastaamaan Pariisiin ilmastosopimusta siten, että kasvihuonekaasujen päästöt saataisiin nettovaikutuksiltaan nollaan vuoteen 2050 mennessä.

Tiestön korjausvelalla ei saa vaarantaa Suomen taloutta ja hyvinvointia – MTK keräsi rapautuvan tieverkon kiireelliset korjauskohteet23.2.2019 08:33:56 EETTiedote

Maamme tieverkon korjausvelka uhkaa koko Suomen talouskehitystä ja hyvinvointia. Nykyisen hallituksen aloittamaa korjausvelan purkamista tulee jatkaa myös seuraavalla kaudella. MTK:n keräämät 200 esimerkkikohdetta osoittavat, että kunnostettavia teitä on runsaasti kaikkialla Suomessa. Seuraavan hallituksen tulee suunnata korjausvelan purkamiseen vähintään 1,5 miljardia euroa, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa.

Kananmunan tuotantotapamerkinnät ja jäljitettävyys ovat ensiluokkaisia19.2.2019 08:58:32 EETTiedote

Kananmunien tuotantotavat ovat erittäin hyvin merkitty. Kuluttajille on Suomessa tarjolla neljällä eri EU:n hyväksymällä tuotantotavalla tuotettuja kananmunia. Tuotantotavan voi tarkastaa helposti kananmunapakkauksesta ja jokaisen kananmunan kuoressa olevasta leimasta. Numero 3 tarkoittaa, että kananmunat on tuotettu pienryhmä- eli virikehäkkikanalassa, 2 tarkoittaa lattiakanalaa, 1 ulkokanalaa ja 0 luomukanalaa. Merkintöjen ja kananmunaketjun tiiviin toiminnan ansiosta jokainen kananmuna on jäljitettävissä tuotantotilalle saakka.