MTK ottaa ensimmäisenä Suomessa käyttöön lohkoketjut Essentian ja CoReorientin kanssa

MTK tuo ensimmäisenä Suomessa lohkoketjuihin perustuvan ratkaisun 317,000 jäsenensä, kansalaisten ja viranomaisten käyttöön. MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo MTK:n haluavan kokeilla uusia ratkaisuita ja niiden mahdollisuuksia tuoda merkittäviä kustannushyötyjä ja muita etuja MTK:n jäsenille sekä yhteiskunnalle: ”Näemme lohkoketjuissa useita ominaisuuksia, joista on hyötyä niin maaseudun kuin kaupunkienkin yrittäjille ja kansalaisille.”

Ratkaisu hyödyntää hajautettua tiedonhallinta-alustaa, jonka on kehittänyt Matteo Gianpietro Zagon perustama sveitsiläinen yritys Essentia. Pilotissa Essentian alusta yhdistetään pian julkistettavaan töitäsuomesta.fi työnvälityspalveluun, jonka on kehittänyt kestäviä jakamis- ja kiertotalousratkaisuita kehittävä CoReorient Oy. Töitäsuomesta.fi -palvelussa Essentian lohkoketjuteknologia auttaa käyttäjiä hallinnoimaan tietojensa jakamista viranomaisille, ja se edistää työnvälityspalveluiden keskinäistä yhteentoimivuutta. MTK tulee lähestymään TE-toimistoja, työnantajia ja muita yhteistyötahoja hyödyntämään mahdollisia ratkaisuita, kuten työtodistusten helppoa ja turvallista välittämistä niitä tarvitseville.

Lohkoketjuja käytetään maailmanlaajuisesti useissa käyttökohteissa, mukaan lukien julkishallinnon sovelluksissa koulutussektorilla, rekistereissä ja äänestyksissä. Essentian teknologia tarjoaa ratkaisun merkittäviin tietoverkkojen yksilönsuojaongelmiin auttamalla käyttäjiä hallinnoimaan omien tietojensa käyttöä ja jakamista. Essentian teknologia yhdistää hajautettuja ja keskitettyjä palveluita antaen samalla käyttäjien hallita tietojaan kaikissa tilanteissa. Tämä ehkäisee laajamittaisten tietomurtojen riskejä, ja antaa kansalaisten hallita digitaalisia identiteettejään.

Lisätietoja TöitäSuomesta.fi –palveluun liitettävästä pilotista:

Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, marko.maki-hakola@mtk.fi, puh. +358 40 502 6810

Markkinointipäällikkö Henni Ahvenlampi, CoReorient Oy, henni.ahvenlampi@coreorient.com, puh. +358 45 601 0390

Lisätietoja lohkoketjuteknologiasta ja Essentian alustasta:

CMO Alexander Bezrodnii, Essentia One, a@essentia.one, tel. +380 93 240 4857

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.