MTK ottaa ensimmäisenä Suomessa käyttöön lohkoketjut Essentian ja CoReorientin kanssa

MTK tuo ensimmäisenä Suomessa lohkoketjuihin perustuvan ratkaisun 317,000 jäsenensä, kansalaisten ja viranomaisten käyttöön. MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo MTK:n haluavan kokeilla uusia ratkaisuita ja niiden mahdollisuuksia tuoda merkittäviä kustannushyötyjä ja muita etuja MTK:n jäsenille sekä yhteiskunnalle: ”Näemme lohkoketjuissa useita ominaisuuksia, joista on hyötyä niin maaseudun kuin kaupunkienkin yrittäjille ja kansalaisille.”

Ratkaisu hyödyntää hajautettua tiedonhallinta-alustaa, jonka on kehittänyt Matteo Gianpietro Zagon perustama sveitsiläinen yritys Essentia. Pilotissa Essentian alusta yhdistetään pian julkistettavaan töitäsuomesta.fi työnvälityspalveluun, jonka on kehittänyt kestäviä jakamis- ja kiertotalousratkaisuita kehittävä CoReorient Oy. Töitäsuomesta.fi -palvelussa Essentian lohkoketjuteknologia auttaa käyttäjiä hallinnoimaan tietojensa jakamista viranomaisille, ja se edistää työnvälityspalveluiden keskinäistä yhteentoimivuutta. MTK tulee lähestymään TE-toimistoja, työnantajia ja muita yhteistyötahoja hyödyntämään mahdollisia ratkaisuita, kuten työtodistusten helppoa ja turvallista välittämistä niitä tarvitseville.

Lohkoketjuja käytetään maailmanlaajuisesti useissa käyttökohteissa, mukaan lukien julkishallinnon sovelluksissa koulutussektorilla, rekistereissä ja äänestyksissä. Essentian teknologia tarjoaa ratkaisun merkittäviin tietoverkkojen yksilönsuojaongelmiin auttamalla käyttäjiä hallinnoimaan omien tietojensa käyttöä ja jakamista. Essentian teknologia yhdistää hajautettuja ja keskitettyjä palveluita antaen samalla käyttäjien hallita tietojaan kaikissa tilanteissa. Tämä ehkäisee laajamittaisten tietomurtojen riskejä, ja antaa kansalaisten hallita digitaalisia identiteettejään.

Lisätietoja TöitäSuomesta.fi –palveluun liitettävästä pilotista:

Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, marko.maki-hakola@mtk.fi, puh. +358 40 502 6810

Markkinointipäällikkö Henni Ahvenlampi, CoReorient Oy, henni.ahvenlampi@coreorient.com, puh. +358 45 601 0390

Lisätietoja lohkoketjuteknologiasta ja Essentian alustasta:

CMO Alexander Bezrodnii, Essentia One, a@essentia.one, tel. +380 93 240 4857

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.