MTK ottaa ensimmäisenä Suomessa käyttöön lohkoketjut Essentian ja CoReorientin kanssa

MTK tuo ensimmäisenä Suomessa lohkoketjuihin perustuvan ratkaisun 317,000 jäsenensä, kansalaisten ja viranomaisten käyttöön. MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo MTK:n haluavan kokeilla uusia ratkaisuita ja niiden mahdollisuuksia tuoda merkittäviä kustannushyötyjä ja muita etuja MTK:n jäsenille sekä yhteiskunnalle: ”Näemme lohkoketjuissa useita ominaisuuksia, joista on hyötyä niin maaseudun kuin kaupunkienkin yrittäjille ja kansalaisille.”

Ratkaisu hyödyntää hajautettua tiedonhallinta-alustaa, jonka on kehittänyt Matteo Gianpietro Zagon perustama sveitsiläinen yritys Essentia. Pilotissa Essentian alusta yhdistetään pian julkistettavaan töitäsuomesta.fi työnvälityspalveluun, jonka on kehittänyt kestäviä jakamis- ja kiertotalousratkaisuita kehittävä CoReorient Oy. Töitäsuomesta.fi -palvelussa Essentian lohkoketjuteknologia auttaa käyttäjiä hallinnoimaan tietojensa jakamista viranomaisille, ja se edistää työnvälityspalveluiden keskinäistä yhteentoimivuutta. MTK tulee lähestymään TE-toimistoja, työnantajia ja muita yhteistyötahoja hyödyntämään mahdollisia ratkaisuita, kuten työtodistusten helppoa ja turvallista välittämistä niitä tarvitseville.

Lohkoketjuja käytetään maailmanlaajuisesti useissa käyttökohteissa, mukaan lukien julkishallinnon sovelluksissa koulutussektorilla, rekistereissä ja äänestyksissä. Essentian teknologia tarjoaa ratkaisun merkittäviin tietoverkkojen yksilönsuojaongelmiin auttamalla käyttäjiä hallinnoimaan omien tietojensa käyttöä ja jakamista. Essentian teknologia yhdistää hajautettuja ja keskitettyjä palveluita antaen samalla käyttäjien hallita tietojaan kaikissa tilanteissa. Tämä ehkäisee laajamittaisten tietomurtojen riskejä, ja antaa kansalaisten hallita digitaalisia identiteettejään.

Lisätietoja TöitäSuomesta.fi –palveluun liitettävästä pilotista:

Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, marko.maki-hakola@mtk.fi, puh. +358 40 502 6810

Markkinointipäällikkö Henni Ahvenlampi, CoReorient Oy, henni.ahvenlampi@coreorient.com, puh. +358 45 601 0390

Lisätietoja lohkoketjuteknologiasta ja Essentian alustasta:

CMO Alexander Bezrodnii, Essentia One, a@essentia.one, tel. +380 93 240 4857

Vetoomus ministeri Annika Saarikolle maatalousyrittäjien oikeusturvan puolesta15.10.2018 16:04Tiedote

Maatalousyrittäjien oikeusturvassa etenkin sosiaali-, terveys- ja työttömyysturva-asioissa sekä lomituksessa on epäkohtia, jotka vaikuttavat suoraan yrittäjien jaksamiseen ja toimeentuloon. Osin jopa dramaattisesti. MTK-liittojen hyvinvointihankkeissa työskentelevät Maija Pispa Pirkanmaalta, Riitta Seppälä Satakunnasta ja Niina Suorsa Pohjois-Savosta luovuttivat yhteisen vetoomuksen ongelmien ratkaisemiseksi ministeri Saarikolle.

Metsänhoitoyhdistykset työllistävät kymmeniä uusia metsureita4.10.2018 10:34Tiedote

Metsänhoitoyhdistyksissä on tällä hetkellä noin 40 avointa metsurin paikkaa auki TöitäSuomesta.fi-sivustolla. Halu palkata ammattitaitoisia metsureita on metsänhoitoyhdistyksissä kova. – Metsuripula on pahenemassa lähivuosina ja tilannetta parantaviin koulutuspolittiisiin ja työllistämistä helpottaviin toimenpiteisiin on ryhdyttävä välittömästi, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola vaatii.