MTK ottaa ensimmäisenä Suomessa käyttöön lohkoketjut Essentian ja CoReorientin kanssa

MTK tuo ensimmäisenä Suomessa lohkoketjuihin perustuvan ratkaisun 317,000 jäsenensä, kansalaisten ja viranomaisten käyttöön. MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo MTK:n haluavan kokeilla uusia ratkaisuita ja niiden mahdollisuuksia tuoda merkittäviä kustannushyötyjä ja muita etuja MTK:n jäsenille sekä yhteiskunnalle: ”Näemme lohkoketjuissa useita ominaisuuksia, joista on hyötyä niin maaseudun kuin kaupunkienkin yrittäjille ja kansalaisille.”

Ratkaisu hyödyntää hajautettua tiedonhallinta-alustaa, jonka on kehittänyt Matteo Gianpietro Zagon perustama sveitsiläinen yritys Essentia. Pilotissa Essentian alusta yhdistetään pian julkistettavaan töitäsuomesta.fi työnvälityspalveluun, jonka on kehittänyt kestäviä jakamis- ja kiertotalousratkaisuita kehittävä CoReorient Oy. Töitäsuomesta.fi -palvelussa Essentian lohkoketjuteknologia auttaa käyttäjiä hallinnoimaan tietojensa jakamista viranomaisille, ja se edistää työnvälityspalveluiden keskinäistä yhteentoimivuutta. MTK tulee lähestymään TE-toimistoja, työnantajia ja muita yhteistyötahoja hyödyntämään mahdollisia ratkaisuita, kuten työtodistusten helppoa ja turvallista välittämistä niitä tarvitseville.

Lohkoketjuja käytetään maailmanlaajuisesti useissa käyttökohteissa, mukaan lukien julkishallinnon sovelluksissa koulutussektorilla, rekistereissä ja äänestyksissä. Essentian teknologia tarjoaa ratkaisun merkittäviin tietoverkkojen yksilönsuojaongelmiin auttamalla käyttäjiä hallinnoimaan omien tietojensa käyttöä ja jakamista. Essentian teknologia yhdistää hajautettuja ja keskitettyjä palveluita antaen samalla käyttäjien hallita tietojaan kaikissa tilanteissa. Tämä ehkäisee laajamittaisten tietomurtojen riskejä, ja antaa kansalaisten hallita digitaalisia identiteettejään.

Lisätietoja TöitäSuomesta.fi –palveluun liitettävästä pilotista:

Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, marko.maki-hakola@mtk.fi, puh. +358 40 502 6810

Markkinointipäällikkö Henni Ahvenlampi, CoReorient Oy, henni.ahvenlampi@coreorient.com, puh. +358 45 601 0390

Lisätietoja lohkoketjuteknologiasta ja Essentian alustasta:

CMO Alexander Bezrodnii, Essentia One, a@essentia.one, tel. +380 93 240 4857

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.