MTK ottaa ensimmäisenä Suomessa käyttöön lohkoketjut Essentian ja CoReorientin kanssa

MTK tuo ensimmäisenä Suomessa lohkoketjuihin perustuvan ratkaisun 317,000 jäsenensä, kansalaisten ja viranomaisten käyttöön. MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo MTK:n haluavan kokeilla uusia ratkaisuita ja niiden mahdollisuuksia tuoda merkittäviä kustannushyötyjä ja muita etuja MTK:n jäsenille sekä yhteiskunnalle: ”Näemme lohkoketjuissa useita ominaisuuksia, joista on hyötyä niin maaseudun kuin kaupunkienkin yrittäjille ja kansalaisille.”

Ratkaisu hyödyntää hajautettua tiedonhallinta-alustaa, jonka on kehittänyt Matteo Gianpietro Zagon perustama sveitsiläinen yritys Essentia. Pilotissa Essentian alusta yhdistetään pian julkistettavaan töitäsuomesta.fi työnvälityspalveluun, jonka on kehittänyt kestäviä jakamis- ja kiertotalousratkaisuita kehittävä CoReorient Oy. Töitäsuomesta.fi -palvelussa Essentian lohkoketjuteknologia auttaa käyttäjiä hallinnoimaan tietojensa jakamista viranomaisille, ja se edistää työnvälityspalveluiden keskinäistä yhteentoimivuutta. MTK tulee lähestymään TE-toimistoja, työnantajia ja muita yhteistyötahoja hyödyntämään mahdollisia ratkaisuita, kuten työtodistusten helppoa ja turvallista välittämistä niitä tarvitseville.

Lohkoketjuja käytetään maailmanlaajuisesti useissa käyttökohteissa, mukaan lukien julkishallinnon sovelluksissa koulutussektorilla, rekistereissä ja äänestyksissä. Essentian teknologia tarjoaa ratkaisun merkittäviin tietoverkkojen yksilönsuojaongelmiin auttamalla käyttäjiä hallinnoimaan omien tietojensa käyttöä ja jakamista. Essentian teknologia yhdistää hajautettuja ja keskitettyjä palveluita antaen samalla käyttäjien hallita tietojaan kaikissa tilanteissa. Tämä ehkäisee laajamittaisten tietomurtojen riskejä, ja antaa kansalaisten hallita digitaalisia identiteettejään.

Lisätietoja TöitäSuomesta.fi –palveluun liitettävästä pilotista:

Elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, marko.maki-hakola@mtk.fi, puh. +358 40 502 6810

Markkinointipäällikkö Henni Ahvenlampi, CoReorient Oy, henni.ahvenlampi@coreorient.com, puh. +358 45 601 0390

Lisätietoja lohkoketjuteknologiasta ja Essentian alustasta:

CMO Alexander Bezrodnii, Essentia One, a@essentia.one, tel. +380 93 240 4857

Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin20.4.2018 10:59Tiedote

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä18.4.2018 15:29Tiedote

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.