MTK perustaa luontoarvot.fi palvelun monimuotoisuuden tilan parantamiseksi

Luonnon monimuotoisuuden tilan parantaminen vaatii nykyisten keinojen rinnalle uusia työkaluja. MTK haluaa synnyttää Suomeen luontoarvomarkkinat ja saada entistä useammat toimijat mukaan työhön luonnon hyväksi. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta päätti perustaa luontoarvot.fi markkinapaikan, jolla luodaan markkinalähtöisesti keinoja luonnon tilan parantamiseksi, kertoi MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola Metsähallituksen uhanalaisseminaarissa Helsingissä tänään.

Luonnon monimuotoisuuden tilan parantaminen on yksi tärkeimmistä tulevaisuuden kannalta ratkaistavista haasteista. Yrityksillä ja kansalaisilla ei vielä ole kattavasti työkaluja luonnonmonimuotoisuuden vaalimiseen. Käytössä olevien monimuotoisuuden kehittämiskeinojen lisäksi tarvitaan uusia markkinalähtöisiä työkaluja, joilla monimuotoisuustyö tuodaan osaksi päivittäistä toimintaa.

- MTK haluaa olla monimuotoisuustyön edelläkävijä ja julkistaa alkuvuonna 2022 Luontoarvot.fi palvelun. Palvelu edistää yritysten ja kansalaisten mahdollisuuksia luonnon monimuotoisuuden tilan parantamista. Luontoarvot.fi avulla luodaan suomalaiset markkinat luontoarvoille. Metsänomistajilla on metsiinsä liittyen erilaisia käyttötavoitteita ja luontoarvot.fi laajentaa metsänomistajan mahdollisuuksia metsiensä elinkeinolähtöiseksi hyödyntämiseksi, kertoo Marko Mäki-Hakola MTK:sta.

Monimuotoisuuden edistämisen keinoja pohditaan tällä hetkellä laajasti niin kansainvälisesti kuin kotimaassakin. Vapaaehtoisuuteen ja markkinoihin perustuvia malleja ei kuitenkaan vielä kattavasti ole tarjolla. Ihmisen luonnolle aiheuttaman haitan ekologisiesta kompensaatiosta käydään myös tällä hetkellä runsaasti keskustelua. Ekologinen kompensaatio tarjoaa konkreettisen mahdollisuuden tuoda uusia resursseja luontotyöhön, mutta vaatii onnistuakseen myös kompensaatiomarkkinapaikkojen kehittymistä.

Luontoarvot.fi palvelusta toivotaan eri toimijoiden yhteistä hanketta. MTK kutsuu toimijoita mukaan palvelun kehittämistyöhön. - Tulevassa palvelussa voidaan edistää yksityisten luonnonsuojelualueiden perustamista tai vaikkapa maisema-arvokaupan kehittymistä. Luontoarvot.fi tarjoaa myös hyvän alustan ekologisen kompensaation pilotoinnille, Mäki-Hakola sanoo.

MTK:n 300 000 jäsentä tekee päivittäin töitä luonnon eteen. Luontoarvot.fi tuo maa- ja metsätalousyrittäjille mahdollisuuden laajentaa toimintaansa myös laajemmin monimuotoisuuspalveluihin. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta mahdollistaa palvelun perustamisen ja rahoituksen.  Palvelu julkistetaan vuoden 2022 alkupuolella.

Metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola puh. 040 502 6810

MEDIAKUTSU: Webinaariin Suomalaisen karjatalouden ympäristövaikutukset – työkalupakki päättäjälle perjantaina 10.12. klo 9-113.12.2021 09:00:00 EET | Kutsu

MTK ja SLC jatkavat suosittua Ympäristöstä. Yhdessä - webinaarisarjaansa. Tällä kertaa haemme vastauksia päättäjien työkalupakkiin karjatalouden ympäristövaikutuksista, sillä juuri suomalaisessa karjataloudessa piilee ratkaisuja. Tule kuulemaan miten! Tuomme saman ympäristöpöydän ääreen lukuisia eri näkökulmia tieteestä ja tutkimuksesta, järjestöistä, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta sekä käytännön toimijoilta. Tähän webinaariin kannattaa osallistua. Ilmoittaudu ja tutustu ohjelmaan. #kumppaninaluonto Juha Marttila, puheenjohtaja, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 341 3167 Eveliina Kiiski, viestinnän assistentti, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 404 8485, eveliina.kiiski@mtk.fi Jonas Laxaback, toiminnanjohtaja, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, puh. 040 940 2734

MTK:n Viljanen esittää ruokapaneelin perustamista tuotannon kokonaiskestävyyden arvioimiseksi – pärjäämme tulevaisuudessa, kunhan säännöt ovat kaikille samat ja tiedossa24.11.2021 10:50:27 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen esittää kestävän ruoantuotannon paneelin perustamista Suomeen ruoka-alan kasvun ja kannattavuuden varmistamiseksi. Paneelin avulla ruoantuotantoamme kehitettäisiin niin talous, ympäristö kuin sosiaalinenkin ulottuvuus huomioiden. Paneeli ottaisi huomioon myös huoltovarmuuden, valkuaisomavaraisuuden, eläinten hyvinvoinnin, antibioottiresistenssin, kustannukset ja tuottajahinnat. Viljanen nosti asian esille MTK:n valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan tänään.

MTK-organisaation rakentaminen etenee – keskusliiton yt-vaihe ohi23.11.2021 12:09:20 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK uudistaa organisaatiotaan vuodenvaihteessa. Noin 90 henkilön keskusliiton uudelleenorganisoitumisen taustalla on tarve vastata toimintaympäristön muutokseen ja jäsenkunnan toiveisiin ajanmukaistamalla organisaatiota. ”Samalla järjestö haluaa kehittyä Suomen parhaaksi työpaikaksi, jotta huippuasiantuntemuksesta kyetään pitämään kiinni jatkossakin”, toteaa toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.