MTK pettyi EU:n luomuasetuksen uudistuksen lopputulokseen

Uudistuksen oli tarkoitus lisätä ja helpottaa luomutuotantoa, mutta ainakin Suomen osalta se näyttää lähinnä lisäävän byrokratiaa ja poistavan hyviä käytäntöjä. Viljelijät ovat halukkaita vastaamaan markkinoiden kasvavaan luomukysyntään, mutta tämä EU-päätös vaikeuttaa sitä. Suomen hallitus on myös linjannut luomutuotannon 20 %:n nousutavoitteen, jonka saavuttamista päätös ei tue.

EU:n uudesta luomuasetuksesta päästiin yhteisymmärrykseen 28.6.2017 Brysselissä. Neuvosto, parlamentti ja komissio sopivat kolmikantaneuvottelussa asetuksen sisällöstä ja tuotantoa koskevista säännöistä.

Suomi ei saavuttanut neuvottelutavoitteitaan EU:n luomuasetuksen uudistamisen yhteydessä.

Kasvihuonetuotannon osalta Suomi, Ruotsi ja Tanska saivat poikkeuksen, jonka mukaan kasvatusalustoja voidaan käyttää 10 vuotta asetuksen voimaantulon jälkeen nykyisillä tuotantoaloilla. Uusia ei siis voi enää perustaa. Taimia ja yrttejä voi kuitenkin edelleen kasvattaa ruukuissa.

Vähittäiskauppa joutuu valvontaan pakkaamattomien tuotteiden osalta. Tämä voi heikentää kaupan halua ottaa tuotteita myyntiin, tai ne joudutaan pakkaamaan. Tämä on vastoin kuluttajien halua.

Tavanomaisen siemenen käytön poikkeus poistuu 2035, mutta asetuksen voimaan tultua ei voida antaa enää yleistä poikkeusta, joka nyt on Suomessa käytössä, vaan tavanomaisen siemenen käytölle pitää hakea erillislupa.

Siitoseläinten osalta poikkeukset sallitaan myös vuoteen 2035. Jos myöhemmin todetaan, että siementen tai eläinten saatavuus on heikko, vuotta voidaan mahdollisesti lykätä.

Valvonnan osalta vähäriskisen toiminnan valvontaväli voi olla 24 kk, mutta valvontaa ei voi enää delegoida luonnollisille henkilöille. Tämä tarkoittaa nykyisen tuotantotarkastusjärjestelmän loppumista ja kenties ison osan ammattitaidosta katoamista.

Kontaminaation osalta jäämärajoissa ei luomulle tule tiukempia rajoja.

Jotta asetus tulee voimaan se pitää hyväksyä maatalous- ja kalastusneuvoston kokouksessa 17.7.2017 sekä Euroopan parlamentin täysistunnossa tulevien kuukausien aikana. Tekninen työ asetuksen yksityiskohtien ja tarkkojen sanamuotojen hiomiseksi jatkuu vielä syksyllä.

Eviran ennakkotietojen mukaan Suomen luomuviljelty ala on tänä vuonna 264 100 ha, nousua vuodesta 2016 on 10 %. Suomen koko viljelyalasta on luomulla ja siirtymävaiheessa 11,7 %.

Jukka Markkanen, asiantuntija, MTK, p. 040 585 5322, jukka.markkanen@mtk.fi

Johan Åberg, maatalousjohtaja, MTK, p. 040 5233 864, johan.aberg@mtk.fi

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699

MTK komission EU-budjettiesityksestä: Suomen hallituksella näytön paikka – viljelijöiden simputtamiselle tultava piste2.5.2018 17:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK odotti EU-komissiolta kunnianhimoisempaa esitystä EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi. EU-budjetin haasteena on paikata brexitin myötä syntyvää rahoitusaukkoa ja vastata samalla EU:n uusiin haasteisiin. MTK:n mielestä komission budjettiesitys, 1,11 % jäsenmaiden BKTL:stä, ei ole riittävä ja se tulisi nostaa 1,2 %:iin. Pallo on nyt EU-parlamentilla ja etenkin jäsenmailla. Myös Suomen hallituksella on edessään näytön paikka, sanoo Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin20.4.2018 10:59Tiedote

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä18.4.2018 15:29Tiedote

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.