MTK, ProAgria ja Suomen Kylät perustivat Töitä Suomesta Oy:n auttamaan maaseudun työvoimapulassa

Maaseudulla on pitkään kärsitty työvoimapulasta. Tilanne kärjistyi, kun koronakriisi uhkaa kausityövoiman saatavuutta. MTK, ProAgria Keskusten Liitto sekä Suomen Kylät päättivät perustaa yhteisen Töitä Suomesta Oy:n auttamaan sekä akuutissa tilanteessa että myös pitkällä tähtäimellä.

Suomesta puuttuu selkeästi maaseudun tarpeita tunteva, työvoimapalveluita tarjoava yritys. Maaseudun elinkeinoista tarvitaan eritysasiantuntemusta ja koronakriisin aiheuttamat kausityövoimaongelmat entisestään korostavat maaseutuelinkeinoja tuntevan toimijan tarvetta.

- MTK, ProAgria ja Suomen Kylät ovat nopealla aikataululla päättäneet yhteisen Töitä Suomesta Oy:n perustamisesta. Rekrytoimme yhtiöön nopeasti työvoimaneuvojat auttamaan akuutissa kriisissä. Lisäksi yhtiö valmistelee toimintatavan, jolla voimme hyödyntää järjestöjen laajaa asiantuntijaverkostoa auttamaan maaseudun työvoimapulassa, kertoo MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

- ProAgrian asiantuntijat auttavat maaseudun yrityksiä ympäri Suomea. Töitä Suomesta Oy täydentää palveluvalikoimaamme ja pystymme antamaan yrityksille entistä laajempaa palvelua, iloitsee Harri Mäkivuokko, ProAgria Keskusten Liiton toimitusjohtaja.

- Suomen Kylät on pitkään työskennellyt hankkeiden kautta työvoimapalveluissa. Tuommekin yhtiöön osaamista, jolla yhtiön toiminta laajennetaan myös auttamaan vaikeasti työllistettäviä työelämään, täydentää Suomen Kylien puheenjohtaja Petri Rinne.

Töitä Suomesta Oy aloittaa toimintansa välittömästi ja pyrkii nopeasti auttamaan maaseudun yrityksiä kausityövoiman saannissa. Suomeen on tulossa 1 500 huoltovarmuuden kannalta kriittistä työntekijää ulkomailta, tämä ei kuitenkaan riitä lähellekään työnantajien tarpeiseen, vaan kotimaasta tarvitaan runsaasti työvoimaa. Onnistumisessa keskeistä on sujuva yhteistyö alueellisten TE-toimistojen kanssa. Verkkopalvelu töitäsuomesta.fi on jo saanut tuhansia rekisteröityneitä työnhakijoita ja -tarjoajia.

Yhtiö tulee lisäksi tarjoamaan laajan valikoiman työvoimaan ja rekrytointiin liittyviä palveluita.

elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, 040 502 6810
toimitusjohtaja Harri Mäkivuokko, ProAgria Keskusten Liitto, 040 508 1393
puheenjohtaja Petri Rinne, Suomen Kylät, 040 555 3232

New mail

New mailCopy

New mailCopy

Maa- ja metsätalouden rahoitusta vahvistettava EU:n budjetissa - yhtenäinen ja globaalisti vaikuttava Eurooppa on Suomen ja suomalaisen maaseudun etu27.5.2020 16:12:09 EESTTiedote

Koronapandemian vuoksi EU:n talouteen ja sen myötä monivuotiseen budjettikehykseen kohdistuu nyt ennennäkemättömiä haasteita. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK toivoo nopeaa päätöstä vahvasta monivuotisesta EU-budjetista (MFF) ja sen rinnalle suunnitellusta yhteisestä elvytysrahastosta. EU:n monivuotisen budjetin tulee sekä vastata uusiin haasteisiin että vahvistaa ja kehittää Euroopan kestävää biotaloutta. MTK kannattaa edelleen 10 prosenttia suurempaa budjettia kuin komissio esitti vuonna 2018. EU:n on tarjottava myös lyhytaikaista apua koronakriisistä toipumiseen. MTK vaatii, että yhteisen maatalouspolitiikan rahoitus on turvattava ja aiemman rahoitusesityksen suuret leikkaukset maaseudun kehittämisvaroihin on peruttava. Tuemme vahvasti Suomen hallitusta, jonka tavoitteena on maaseutuvarojen palautus EU:n budjettineuvotteluissa.

Kotimaan matkailussa miljardien mahdollisuus elvyttää taloutta – Visit Finlandin resursseja keskitettävä väliaikaisesti kotimaan matkailuun22.5.2020 08:34:57 EESTTiedote

Suomalaiset matkailijat kuluttavat keskimäärin noin 5 miljardia euroa vuodessa ulkomailla. Jos edes kolmasosa tästä käytetään kotimaan matkailuun, ovat kerrannaisvaikutukset mittavat: talous elpyy ja työllisyys paranee. Parasta elvytystä on tehostaa kotimaan matkailun markkinointia. Visit Finlandin resursseja pitää keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailun markkinointiin. Lisäksi on varmistettava, että matkailuyrityksiä koskevat nykyiset ja tulevat tukimuodot ja -rahoitus huomioivat kaikki matkailuyritysten yritysmuodot ja niiden tuottamat moninaiset ja monipuoliset matkailupalvelut.

MTK:n ja yhteistyökumppaneiden huoltovarmuuskysely: Koronapandemia vaikuttanut usean maa- ja puutarhatilan tuotantopanosten saantiin ja tuotantoon21.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n yhdessä kumppaniensa kanssa tekemän kyselyn mukaan koronapandemia on vaikuttanut maa- ja puutarhatilojen tuotantopanosten saatavuuteen tai tuotantoon 60 %:lla vastanneista tiloista. Yleisimmät vaikutukset ovat kyselyn mukaan olleet hengityssuojainten ja suojakäsineiden sekä kausityövoiman saatavuusongelmat, tietoliikenneverkkojen ruuhkautuminen sekä yrityksen talouden ja rahoitusaseman vaikeutuminen. Myös varaosien toimitus koneisiin ja laitteisiin on hidastunut. Maatalouden perustuotantopanosten osalta saatavuus on kuitenkin tähän saakka ollut hyvä. Siementen, lannoitteiden ja eläinrehun osalta vain muutama prosentti vastaajista ilmoitti kohdanneensa saatavuuden heikentymistä. Kysely toteutettiin viime viikolla osana huoltovarmuusorganisaation toimintaa ja siihen vastasi 765 maatila- ja puutarhayritystä ympäri maan.

Luomuviljelyalan kasvusta Suomessa tulee päättää kuluttajan, ei EU-byrokraatin21.5.2020 06:00:00 EESTTiedote

EU-komission eilen julkaisemat Pellolta pöytään -strategia ja biodiversiteettistrategia kiinnittävät huomiota ja luovat odotuksia luonnonmukaiseen maataloustuotantoon ja sen tulevaisuuteen. Strategioiden lähtökohtana on EU:n ruokaketjun kestävyyden parantaminen. Luomuviljelijöitä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitossa edustava MTK Luomu näkee ruokaketjun kestävyyden tarkastelun ja parantamisen hyvin tärkeänä asiana, mutta peräänkuuluttaa, että luomualan kasvattamisen tulisi tapahtua markkinalähtöisesti. Tuotannon pinta-alan kasvattaminen poliittisin päätöksin ei takaa luomutuotteiden kysynnän kasvua kuluttajien keskuudessa eikä tuotannon kannattavuutta viljelijöille. Tärkeää olisikin keskustella luomun kokonaisarvon kasvattamisesta.

EU:n Pellolta pöytään -strategia tuo EU-maataloutta kohti Suomen tasoa – MTK kiittää, mutta haluaa tehokkaampia toimia maatalouden kannattavuuden pelastamiseksi20.5.2020 15:42:30 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannattaa lämpimästi ruokaketjun tarkastelua kokonaisuutena pellolta pöytään periaatteen mukaisesti. Tämä lähestymistapa ja huolehtiminen koko ruokaketjun kestävyydestä on ollut kotimaisen ruuantuotannon kulmakivi jo vuosikymmenien ajan. Suomalainen ruuantuotanto on vastuullisuudessaan maailman ehdotonta huippua ja meidän perheviljelmämme voivat jatkossa toimia esimerkkinä muulle Euroopalle.

Hyvistä aineksista kelvoton soppa – MTK kritisoi uutta EU:n biodiversiteettistrategiaa uusiutuvien luonnonvarojen kestävän käytön unohtamisesta20.5.2020 14:45:46 EESTTiedote

EU:n komissio on julkaissut tänään uuden EU:n biodiversiteettistrategian. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannattaa luonnon köyhtymisen pysäyttämiseen liittyvää päätavoitetta ja pitää biodiversiteettihaasteiden ratkaisemista tärkeänä myös EU-tasolla. MTK on kuitenkin erittäin huolissaan maa- ja metsätalouteen sekä biotalouteen liittyvien näkökulmien kapeudesta EU:n biodiversiteettipolitiikassa. Strategiassa esitetyt keinot ja toimenpiteet, joilla tavoitteisiin pyritään, eivät MTK:n mielestä ole suomalaisen maa- ja metsätalouden tai maanomistajien kannalta tasapainoisia eivätkä hyväksyttäviä.