MTK teki kulttuuriteon – uusi näytelmä itsenäisen Suomen historiasta taltioitu kaikkien katsottavaksi

Maan ja metsän laulu -näytelmä on reilun tunnin mittainen elämysmatka itsenäisen Suomen käänteentekeviin vaiheisiin suomalaisen maaseudun näkövinkkelistä. Tunteikas näytelmä kuvaa teatterin, musiikin, tanssin ja videotaiteen keinoin suomalaisen viljelijäsuvun kohtaloita itsenäisessä Suomessa. Esille nousee yhteisen MTK-järjestön ja järjestäytymisen rooli monia vaikeita yhteiskunnallisia kysymyksiä ratkottaessa. Esitys on taltioitu lauantaina 10.6. MTK:n 100-vuotisjuhlassa Helsingin Messukeskuksessa.

Näytelmän toteuttajina on kymmeniä ammattilaisia sekä toistasataa kuorolaista, tanssijaa ja näyttelijää – niin aikuisia kuin lapsia. Näytelmän musiikki ulottuu "Arvon mekin ansaitsemme" -laulusta ja Maataloustuottajien marssista Hiljaiseen kylätiehen ja nettihitti Böndeboogieen. Esityksen aikamatkaa havainnollistavat myös filmiharvinaisuudet, joita on löydetty muun muassa Ylen arkistosta.

Näytelmän on ohjannut Ville Saukkonen ja käsikirjoittanut Kirsti Manninen. Musiikin johdosta vastaa Jonas Rannila ja koreografiasta Laura Humppila. Näytelmän pääosissa ovat muun muassa tanssija Oskari Nyyssölä, näyttelijät Tapio Liinoja, Ritva Oksanen ja Saija-Reetta Kotirinta. Evakon laulun tulkitsee Katri Helenan kanssa Ella Vesa.

MTK:n satavuotisjuhlavuoden kulttuuripanostus on ollut vahvaa. Järjestö oli tänä vuonna valotaidefestivaali Lux Helsingin kumppani ja toteutti installaatio- ja mediataiteilija Teemu Lehmusruusun kanssa Lux Helsingissä esitetyn valotaideteoksen Maa jalkojemme alla. Lisäksi Lehmusruusu toteutti nykypäivän maaseudun elinkeinoja kuvaavan videotaideteoksen 5.5, joka lähti 11 kaupungin ulkoprojisointikiertueelle huomioiden MTK 100 juhlavuoden alueellista toimintaa.

MTK 100 -juhlavuoteen on liittynyt runsaasti yleisö- ja jäsentapahtumia eri puolelle Suomea. Satavuotisjuhlavuottaan viettävät keskusjärjestön lisäksi useat jäsenliitot ja -yhdistykset. Juhlavuoden teemana on ammattiylpeys. Järjestön juhlavuosi on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

MTK perustettiin suuressa helluntaikokouksessa 28.-29.5.1917. Lopullinen sinetti järjestäytymiselle saatiin piiriliittojen yhteiskokouksessa 18.9.1917.

Bettina Lindfors, MTK 100 -juhlavuoden tuottaja, p. 040 920 9810
Ville Saukkonen, Maan ja metsän laulu -näytelmän ohjaaja, p.  040 517 6198

Katso näytelmän video
Lisätietoja näytelmästä
Lisätietoja MTK 100 -juhlavuodesta
MTK 100 -juhlan ja näytelmän käsiohjelma (pdf)

MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle19.1.2018 09:00Tiedote

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuvilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.

Kotimaista ostoskoriin pyhänä ja arkena – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa19.12.2017 10:32Tiedote

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet syttyvät teiden varsille perjantaina 22.12.2017. Joulutulilla maaseutunuoret toivottavat matkailijat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Joulutulet ovat Maaseutunuorten kiitos suomalaisille kotimaisen ruuan ja maaseutumatkailun suosimisesta jouluna ja ympäri vuoden. Ensimmäistä kertaa Maaseutunuorten joulutulet syttyvät myös Narinkkatorilla Helsingissä torstaina 21.12.2017 klo 15-17.

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.