MTK teki kulttuuriteon – uusi näytelmä itsenäisen Suomen historiasta taltioitu kaikkien katsottavaksi

Maan ja metsän laulu -näytelmä on reilun tunnin mittainen elämysmatka itsenäisen Suomen käänteentekeviin vaiheisiin suomalaisen maaseudun näkövinkkelistä. Tunteikas näytelmä kuvaa teatterin, musiikin, tanssin ja videotaiteen keinoin suomalaisen viljelijäsuvun kohtaloita itsenäisessä Suomessa. Esille nousee yhteisen MTK-järjestön ja järjestäytymisen rooli monia vaikeita yhteiskunnallisia kysymyksiä ratkottaessa. Esitys on taltioitu lauantaina 10.6. MTK:n 100-vuotisjuhlassa Helsingin Messukeskuksessa.

Näytelmän toteuttajina on kymmeniä ammattilaisia sekä toistasataa kuorolaista, tanssijaa ja näyttelijää – niin aikuisia kuin lapsia. Näytelmän musiikki ulottuu "Arvon mekin ansaitsemme" -laulusta ja Maataloustuottajien marssista Hiljaiseen kylätiehen ja nettihitti Böndeboogieen. Esityksen aikamatkaa havainnollistavat myös filmiharvinaisuudet, joita on löydetty muun muassa Ylen arkistosta.

Näytelmän on ohjannut Ville Saukkonen ja käsikirjoittanut Kirsti Manninen. Musiikin johdosta vastaa Jonas Rannila ja koreografiasta Laura Humppila. Näytelmän pääosissa ovat muun muassa tanssija Oskari Nyyssölä, näyttelijät Tapio Liinoja, Ritva Oksanen ja Saija-Reetta Kotirinta. Evakon laulun tulkitsee Katri Helenan kanssa Ella Vesa.

MTK:n satavuotisjuhlavuoden kulttuuripanostus on ollut vahvaa. Järjestö oli tänä vuonna valotaidefestivaali Lux Helsingin kumppani ja toteutti installaatio- ja mediataiteilija Teemu Lehmusruusun kanssa Lux Helsingissä esitetyn valotaideteoksen Maa jalkojemme alla. Lisäksi Lehmusruusu toteutti nykypäivän maaseudun elinkeinoja kuvaavan videotaideteoksen 5.5, joka lähti 11 kaupungin ulkoprojisointikiertueelle huomioiden MTK 100 juhlavuoden alueellista toimintaa.

MTK 100 -juhlavuoteen on liittynyt runsaasti yleisö- ja jäsentapahtumia eri puolelle Suomea. Satavuotisjuhlavuottaan viettävät keskusjärjestön lisäksi useat jäsenliitot ja -yhdistykset. Juhlavuoden teemana on ammattiylpeys. Järjestön juhlavuosi on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

MTK perustettiin suuressa helluntaikokouksessa 28.-29.5.1917. Lopullinen sinetti järjestäytymiselle saatiin piiriliittojen yhteiskokouksessa 18.9.1917.

Bettina Lindfors, MTK 100 -juhlavuoden tuottaja, p. 040 920 9810
Ville Saukkonen, Maan ja metsän laulu -näytelmän ohjaaja, p.  040 517 6198

Katso näytelmän video
Lisätietoja näytelmästä
Lisätietoja MTK 100 -juhlavuodesta
MTK 100 -juhlan ja näytelmän käsiohjelma (pdf)

Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin20.4.2018 10:59Tiedote

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä18.4.2018 15:29Tiedote

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.