MTK teki kulttuuriteon – uusi näytelmä itsenäisen Suomen historiasta taltioitu kaikkien katsottavaksi

Maan ja metsän laulu -näytelmä on reilun tunnin mittainen elämysmatka itsenäisen Suomen käänteentekeviin vaiheisiin suomalaisen maaseudun näkövinkkelistä. Tunteikas näytelmä kuvaa teatterin, musiikin, tanssin ja videotaiteen keinoin suomalaisen viljelijäsuvun kohtaloita itsenäisessä Suomessa. Esille nousee yhteisen MTK-järjestön ja järjestäytymisen rooli monia vaikeita yhteiskunnallisia kysymyksiä ratkottaessa. Esitys on taltioitu lauantaina 10.6. MTK:n 100-vuotisjuhlassa Helsingin Messukeskuksessa.

Näytelmän toteuttajina on kymmeniä ammattilaisia sekä toistasataa kuorolaista, tanssijaa ja näyttelijää – niin aikuisia kuin lapsia. Näytelmän musiikki ulottuu "Arvon mekin ansaitsemme" -laulusta ja Maataloustuottajien marssista Hiljaiseen kylätiehen ja nettihitti Böndeboogieen. Esityksen aikamatkaa havainnollistavat myös filmiharvinaisuudet, joita on löydetty muun muassa Ylen arkistosta.

Näytelmän on ohjannut Ville Saukkonen ja käsikirjoittanut Kirsti Manninen. Musiikin johdosta vastaa Jonas Rannila ja koreografiasta Laura Humppila. Näytelmän pääosissa ovat muun muassa tanssija Oskari Nyyssölä, näyttelijät Tapio Liinoja, Ritva Oksanen ja Saija-Reetta Kotirinta. Evakon laulun tulkitsee Katri Helenan kanssa Ella Vesa.

MTK:n satavuotisjuhlavuoden kulttuuripanostus on ollut vahvaa. Järjestö oli tänä vuonna valotaidefestivaali Lux Helsingin kumppani ja toteutti installaatio- ja mediataiteilija Teemu Lehmusruusun kanssa Lux Helsingissä esitetyn valotaideteoksen Maa jalkojemme alla. Lisäksi Lehmusruusu toteutti nykypäivän maaseudun elinkeinoja kuvaavan videotaideteoksen 5.5, joka lähti 11 kaupungin ulkoprojisointikiertueelle huomioiden MTK 100 juhlavuoden alueellista toimintaa.

MTK 100 -juhlavuoteen on liittynyt runsaasti yleisö- ja jäsentapahtumia eri puolelle Suomea. Satavuotisjuhlavuottaan viettävät keskusjärjestön lisäksi useat jäsenliitot ja -yhdistykset. Juhlavuoden teemana on ammattiylpeys. Järjestön juhlavuosi on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

MTK perustettiin suuressa helluntaikokouksessa 28.-29.5.1917. Lopullinen sinetti järjestäytymiselle saatiin piiriliittojen yhteiskokouksessa 18.9.1917.

Bettina Lindfors, MTK 100 -juhlavuoden tuottaja, p. 040 920 9810
Ville Saukkonen, Maan ja metsän laulu -näytelmän ohjaaja, p.  040 517 6198

Katso näytelmän video
Lisätietoja näytelmästä
Lisätietoja MTK 100 -juhlavuodesta
MTK 100 -juhlan ja näytelmän käsiohjelma (pdf)

MTK haluaa, että Suomi on jatkossakin edelläkävijä eläinten hyvinvoinnissa16.8.2018 08:39Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriö tiedotti annettujen lausuntojen perusteella tehdyistä muutoksista eläinten hyvinvointilakiesitykseen. Esitys laiksi eläinten hyvinvoinnista tullaan antamaan eduskunnalle alkusyksyn aikana. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry näkee lakiesityksen vahvistavan edelleen Suomen roolia edelläkävijänä eläinten hyvinvoinnissa, mutta huomauttaa, että kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuus ja kilpailukyky muuttuvassa ympäristössä tulee turvata. MTK korostaa, että uusi laki tulee vaikuttamaan tilojen kannattavuuteen ja näin myös maatalousyrittäjien hyvinvointiin.

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.