MTK teki kulttuuriteon – uusi näytelmä itsenäisen Suomen historiasta taltioitu kaikkien katsottavaksi

Maan ja metsän laulu -näytelmä on reilun tunnin mittainen elämysmatka itsenäisen Suomen käänteentekeviin vaiheisiin suomalaisen maaseudun näkövinkkelistä. Tunteikas näytelmä kuvaa teatterin, musiikin, tanssin ja videotaiteen keinoin suomalaisen viljelijäsuvun kohtaloita itsenäisessä Suomessa. Esille nousee yhteisen MTK-järjestön ja järjestäytymisen rooli monia vaikeita yhteiskunnallisia kysymyksiä ratkottaessa. Esitys on taltioitu lauantaina 10.6. MTK:n 100-vuotisjuhlassa Helsingin Messukeskuksessa.

Näytelmän toteuttajina on kymmeniä ammattilaisia sekä toistasataa kuorolaista, tanssijaa ja näyttelijää – niin aikuisia kuin lapsia. Näytelmän musiikki ulottuu "Arvon mekin ansaitsemme" -laulusta ja Maataloustuottajien marssista Hiljaiseen kylätiehen ja nettihitti Böndeboogieen. Esityksen aikamatkaa havainnollistavat myös filmiharvinaisuudet, joita on löydetty muun muassa Ylen arkistosta.

Näytelmän on ohjannut Ville Saukkonen ja käsikirjoittanut Kirsti Manninen. Musiikin johdosta vastaa Jonas Rannila ja koreografiasta Laura Humppila. Näytelmän pääosissa ovat muun muassa tanssija Oskari Nyyssölä, näyttelijät Tapio Liinoja, Ritva Oksanen ja Saija-Reetta Kotirinta. Evakon laulun tulkitsee Katri Helenan kanssa Ella Vesa.

MTK:n satavuotisjuhlavuoden kulttuuripanostus on ollut vahvaa. Järjestö oli tänä vuonna valotaidefestivaali Lux Helsingin kumppani ja toteutti installaatio- ja mediataiteilija Teemu Lehmusruusun kanssa Lux Helsingissä esitetyn valotaideteoksen Maa jalkojemme alla. Lisäksi Lehmusruusu toteutti nykypäivän maaseudun elinkeinoja kuvaavan videotaideteoksen 5.5, joka lähti 11 kaupungin ulkoprojisointikiertueelle huomioiden MTK 100 juhlavuoden alueellista toimintaa.

MTK 100 -juhlavuoteen on liittynyt runsaasti yleisö- ja jäsentapahtumia eri puolelle Suomea. Satavuotisjuhlavuottaan viettävät keskusjärjestön lisäksi useat jäsenliitot ja -yhdistykset. Juhlavuoden teemana on ammattiylpeys. Järjestön juhlavuosi on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

MTK perustettiin suuressa helluntaikokouksessa 28.-29.5.1917. Lopullinen sinetti järjestäytymiselle saatiin piiriliittojen yhteiskokouksessa 18.9.1917.

Bettina Lindfors, MTK 100 -juhlavuoden tuottaja, p. 040 920 9810
Ville Saukkonen, Maan ja metsän laulu -näytelmän ohjaaja, p.  040 517 6198

Katso näytelmän video
Lisätietoja näytelmästä
Lisätietoja MTK 100 -juhlavuodesta
MTK 100 -juhlan ja näytelmän käsiohjelma (pdf)

Kansainvälinen kananmunapäivä 13.10. juhlistaa suomalaista kananmunaa – Kananmuna on terveellinen ja turvallinen ruoka13.10.2017 13:42Tiedote

Kansainvälisenä kananmunapäivänä muistutamme, että suomalaisia kananmunia voi syödä ja niistä voi valmistaa ruokaa turvallisin mielin. Terveellinen kananmuna on turvallinen elintarvike, sillä sen tuotantoa valvotaan tarkasti ja suomalainen kananmunatuotanto on salmonellavapaata. Siksi kotimaisia munia voi huoletta käyttää jopa raakana. Kaikki kaupoissamme myynnissä olevat kananmunat ovat kotimaisia, sillä tuotantomme riittää kattamaan kysynnän. Kananmunapäivää on hyvä juhlistaa senkin takia, että kananmunien kulutus Suomessa on korkeimmillaan 21 vuoteen.