MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

MTK muistuttaa, että useisiin raportissa esitettyihin toimiin on jo tartuttu ja työ on hyvässä vauhdissa. Järjestö on toiminut aktiivisesti muun muassa maatalouden, ruuan ja kiertotalouden sähköisten kauppapaikkojen rakentamisessa ja elintarvikeviennin kehittämisessä.

MTK korostaa, että Karhisen esitykset eivät tuo uusia ratkaisuja akuuttiin kannattavuuskriisiin vaan raportissa katsotaan pidemmälle, usean vuoden päähän. Meille on tärkeää varmistaa rakennekehityksen sujuvuus sekä riittävä rahoitus maaseudun ja maatilatalouden uusille investoinneille ja innovaatioille, joita muun muassa ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen edellyttää.

- Valtaosa Karhisen esityksistä tuo tuloksia keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä. Lyhyellä aikavälillä on tärkeä varmistaa maatalouden rahoitus ja markkinoiden toimivuus sekä vahvistaa viljelijöiden markkina-asemaa. Myös maatalousbyrokratian purkamista on määrätietoisesti jatkettava, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Pitkäjänteistä työtä vientimarkkinoilla tulee jatkaa sinnikkäästi. Siihen tulee myös seuraavan hallituksen sitoutua, jotta jo tehty työ ei mene hukkaan. MTK korostaa, että ruokavienti tukee myös matkailua ja maabrändimme kehittymistä.

- Vaikka maatalouden kannattavuus on heikko niin tuotteemme, suomalainen maailman puhtain ja turvallisin ruoka, on kunnossa. Haluamme tuottaa ja kehittää sitä kuluttajien mieltymysten ja toiveiden mukaisesti. Tarvitsemme kaupoilta tarkempaa informaatiota ruuan menekistä, jota tuotanto voidaan ohjata entistä paremmin vastaamaan kulutusta. Kuluttajalle kiitos, Marttila summaa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167
Johan Åberg, maatalousjohtaja, MTK, 040 5233 864

Juureksia juhlakauteen21.11.2019 09:35:07 EETTiedote

Vuoden 2019 vihannesten eli juurikkaiden juhlavuosi on huipentumassa joulukauteen. Tuttu punajuuri on saanut rinnalleen kelta-, valko- ja raitajuuria. Näiden lisäksi muistetaan myös muut juurekset kuten oranssi porkkana ja sen värivaihtoehtoina violetit, keltaiset ja punaiset porkkanat. Lanttu on kautta aikain kuulunut suomalaiseen jouluun. Entistä suositummiksi ovat tulleet myös palsternakat, juuripersilja, mustajuuri, nauris, retiisit ja retikat sekä mukulaselleri. Valinnan varaa riittää!

Maitovaltuuskunta: vastuullisilla suomalaisilla maitotuotteilla on paikkansa maailman markkinoilla19.11.2019 09:53:44 EETTiedote

Globaalissa mittakaavassa Suomessa on hyvät olosuhteet maidontuotantoon. Nurmipohjaisesta ruokinnasta johtuen kotimaisen maitolitran ilmastovaikutus on hyvin maltillinen ja sitä pyritään pienentämään edelleen. Kotimainen maito tuotetaan vastuullisesti. Suomalaiset maidontuottajat haluavat kantaa vastuun globaalista ruokaturvasta ja tarjota vastuullisia elintarvikkeita myös vientiin.

Kolme neljästä suomalaisesta pitää omaa lihankulutustaan sopivana18.11.2019 08:00:00 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK teetti Kantar TNS Agri Oy:llä kyselyn suomalaisten näkemyksistä lihan tuotantoa ja kulutusta kohtaan. Tuoreen kyselyn mukaan lihan asema suomalaisten ruokapöydissä on melko vakaa. Suomalaisista yli 80 prosenttia syö lihaa vähintään kerran viikossa. Kolme neljästä suomalaisesta on täysin tai melko samaa mieltä siitä, että kotimaista lihaa tulisi tuottaa vähintään suomalaisten kulutusta vastaava määrä.

Vastuullisen lihan Suomi -seminaari 20.11.13.11.2019 12:29:50 EETKutsu

Mitä on vastuullisesti tuotettu liha? Mikä lihantuotannossa mietityttää eniten? Onko se ilmastonmuutos vai kenties tuotantotapa. Tuleeko turvallinen ja eettisesti tuotettu liha tekemään kauppansa tulevaisuudessakin? Tule kuulemaan alustuksia, keskusteluja ja mielipiteitä suomalaisesta lihantuotannosta MTK Keskusliiton lihavaliokunnan järjestämään Vastuullisen lihantuotannon seminaariin keskiviikkona 20.11.2019 klo 16.00-18.30, Sokos Hotel Presidentti, Helsinki.