MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

MTK muistuttaa, että useisiin raportissa esitettyihin toimiin on jo tartuttu ja työ on hyvässä vauhdissa. Järjestö on toiminut aktiivisesti muun muassa maatalouden, ruuan ja kiertotalouden sähköisten kauppapaikkojen rakentamisessa ja elintarvikeviennin kehittämisessä.

MTK korostaa, että Karhisen esitykset eivät tuo uusia ratkaisuja akuuttiin kannattavuuskriisiin vaan raportissa katsotaan pidemmälle, usean vuoden päähän. Meille on tärkeää varmistaa rakennekehityksen sujuvuus sekä riittävä rahoitus maaseudun ja maatilatalouden uusille investoinneille ja innovaatioille, joita muun muassa ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen edellyttää.

- Valtaosa Karhisen esityksistä tuo tuloksia keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä. Lyhyellä aikavälillä on tärkeä varmistaa maatalouden rahoitus ja markkinoiden toimivuus sekä vahvistaa viljelijöiden markkina-asemaa. Myös maatalousbyrokratian purkamista on määrätietoisesti jatkettava, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Pitkäjänteistä työtä vientimarkkinoilla tulee jatkaa sinnikkäästi. Siihen tulee myös seuraavan hallituksen sitoutua, jotta jo tehty työ ei mene hukkaan. MTK korostaa, että ruokavienti tukee myös matkailua ja maabrändimme kehittymistä.

- Vaikka maatalouden kannattavuus on heikko niin tuotteemme, suomalainen maailman puhtain ja turvallisin ruoka, on kunnossa. Haluamme tuottaa ja kehittää sitä kuluttajien mieltymysten ja toiveiden mukaisesti. Tarvitsemme kaupoilta tarkempaa informaatiota ruuan menekistä, jota tuotanto voidaan ohjata entistä paremmin vastaamaan kulutusta. Kuluttajalle kiitos, Marttila summaa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167
Johan Åberg, maatalousjohtaja, MTK, 040 5233 864

Eläinten hyvinvointilain valmistelua tulee jatkaa edellisen esityksen pohjalta korostaa Tuotantoeläinten hyvinvointiyhdistys TEH ry17.4.2019 15:38:16 EESTTiedote

Uusi eduskunta tulee päättämään vaalien jälkeen monesta nyt kesken jääneestä lakiesityksestä. Yksi niistä on eläinten hyvinvointilaki, jota oli valmisteltu pitkään, mutta joka jäi maakuntauudistuksen jalkoihin hallituksen erottua. Tuotantoeläinten hyvinvointiyhdistys TEH ry muistuttaa, että eläinten hyvinvoinnin edistäminen ja kotimaisen kotieläintuotannon mahdollisuuksien varmistaminen tulee olla mukana tulevassa hallitusohjelmassa. Eläinten hyvinvointilain valmistelua tulee jatkaa edellisen esityksen pohjalta.

Puheenjohtaja Eerikki Viljanen MTK:n kevätvaltuuskunnan kokouksessa: Kasvu syntyy ja tulee aina maalta17.4.2019 11:02:59 EESTTiedote

– Yhteiskunnan rakennemuutos ja polarisaatio haastavat järjestömme, valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen sanoi avauspuheessaan. Järjestömme on vahva ja vakaa, ja otamme kaupungistumisen haasteen vastaan. Maalla ovat uusiutuvan, kestävän kasvun eväät ja kaikki menestymisen avaimet. Jäsentemme kykyä hiilensidontaan ei voi sivuuttaa, Viljanen korosti.

Berliinin Grüne Woche -ruokamessujen pääkumppanuus tuotti tulosta16.4.2019 12:49:36 EESTTiedote

Suomi oli tammikuussa 2019 kumppanimaana maailman suurimmilla ruokamessuilla Berliinissä teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Kaikkiaan lähes kolmen miljoonan euron messusatsaus ammattitapahtumineen ja kauppapromootioineen on auttanut kymmenien suomalaisyritysten pääsyä elintarvikkeiden jakelukanaviin Saksassa. Pääkumppanuus messuilla sekä useat medialle suunnatut tapahtumat toivat yli 3 000 juttua saksalaismediassa, ja lisäsivät saksalaiskuluttajien kiinnostusta Suomeen ruokamaana ja matkailukohteena. Messuosastosta ja kumppanimaahankkeesta päävastuun kantoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK.