MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

MTK muistuttaa, että useisiin raportissa esitettyihin toimiin on jo tartuttu ja työ on hyvässä vauhdissa. Järjestö on toiminut aktiivisesti muun muassa maatalouden, ruuan ja kiertotalouden sähköisten kauppapaikkojen rakentamisessa ja elintarvikeviennin kehittämisessä.

MTK korostaa, että Karhisen esitykset eivät tuo uusia ratkaisuja akuuttiin kannattavuuskriisiin vaan raportissa katsotaan pidemmälle, usean vuoden päähän. Meille on tärkeää varmistaa rakennekehityksen sujuvuus sekä riittävä rahoitus maaseudun ja maatilatalouden uusille investoinneille ja innovaatioille, joita muun muassa ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen edellyttää.

- Valtaosa Karhisen esityksistä tuo tuloksia keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä. Lyhyellä aikavälillä on tärkeä varmistaa maatalouden rahoitus ja markkinoiden toimivuus sekä vahvistaa viljelijöiden markkina-asemaa. Myös maatalousbyrokratian purkamista on määrätietoisesti jatkettava, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Pitkäjänteistä työtä vientimarkkinoilla tulee jatkaa sinnikkäästi. Siihen tulee myös seuraavan hallituksen sitoutua, jotta jo tehty työ ei mene hukkaan. MTK korostaa, että ruokavienti tukee myös matkailua ja maabrändimme kehittymistä.

- Vaikka maatalouden kannattavuus on heikko niin tuotteemme, suomalainen maailman puhtain ja turvallisin ruoka, on kunnossa. Haluamme tuottaa ja kehittää sitä kuluttajien mieltymysten ja toiveiden mukaisesti. Tarvitsemme kaupoilta tarkempaa informaatiota ruuan menekistä, jota tuotanto voidaan ohjata entistä paremmin vastaamaan kulutusta. Kuluttajalle kiitos, Marttila summaa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167
Johan Åberg, maatalousjohtaja, MTK, 040 5233 864

Kananmunan tuotantotapamerkinnät ja jäljitettävyys ovat ensiluokkaisia19.2.2019 08:58:32Tiedote

Kananmunien tuotantotavat ovat erittäin hyvin merkitty. Kuluttajille on Suomessa tarjolla neljällä eri EU:n hyväksymällä tuotantotavalla tuotettuja kananmunia. Tuotantotavan voi tarkastaa helposti kananmunapakkauksesta ja jokaisen kananmunan kuoressa olevasta leimasta. Numero 3 tarkoittaa, että kananmunat on tuotettu pienryhmä- eli virikehäkkikanalassa, 2 tarkoittaa lattiakanalaa, 1 ulkokanalaa ja 0 luomukanalaa. Merkintöjen ja kananmunaketjun tiiviin toiminnan ansiosta jokainen kananmuna on jäljitettävissä tuotantotilalle saakka.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17:37Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.