Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK toiveikas vietyään komission varapuheenjohtaja Timmermansin metsään

Voimakkaita rajoituksia metsien käyttöön ajava EU-komission varapuheenjohtaja Frans Timmermans tutustui torstaina suomalaiseen metsään MTK:n vieraana. Sipoolaiseen yksityismetsään tehtyä retkeä isännöivät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola. Retkellä olivat mukana myös maa- ja metsätalousministeri Antti Kurvinen sekä muita suomalaisia metsä- ja luontotoimijoita.

Vasemmalta puheenjohtaja Juha Marttila, komission varapuheenjohtaja Timmermans ja metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.  Kuva MTK
Vasemmalta puheenjohtaja Juha Marttila, komission varapuheenjohtaja Timmermans ja metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola. Kuva MTK

-        Metsätalouden ymmärrys Brysselissä on todella vähäistä. Olemme tyytyväisiä saatuamme Timmermansin nyt vieraaksemme tutustumaan siihen, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sanoo.

Marttilan mukaan keskustelut Timmermansin kanssa olivat toiveita herättäviä. Vieraalle tarjottiin laaja näkökulma suomalaisten metsien hoidosta ja suojelusta.

Metsiä koskevia säädöksiä on Timmermansin johdolla tulossa EU:sta nyt kuin liukuhihalta. Toteutuessaan ne uhkaavat tehdä metsäsektorin toiminnan Suomessa vaikeaksi. Uusi suuri huolenaihe on juhannuksen alla julkaistava EU:n ennallistamislainsäädäntö. Tiettävästi se koskisi 30 prosenttia Suomen maa- ja vesialasta.

-        Ei käy päinsä, että näitä säädöksiä valmistellaan ilman, että edes tiedetään millaista metsätaloutta Suomessa harjoitetaan. Tämän päivän jälkeen Timmermansilla on toivottavasti laajempi kuva suomalaista metsätaloudesta sekä luonnosta, Marttila toteaa.

Komissio on valinnut linjakseen metsien käytön vähentämisen, erityisesti uudistushakkuut ovat sen silmätikkuna. Esityksiä perustellaan ilmasto- ja ympäristöhyödyillä, mutta todelliset vaikutukset voivat olla päinvastaisia.

-        Komissio on tähän saakka sulkenut silmänsä aktiivisen metsien käytön ilmastohyödyiltä. Nyt osoitimme aktiivisen metsänhoidon välttämättömyyden ilmastolle sekä suomalaisen mallin, jolla puusta saadaan suurin hyöty tarjoamalla se jalostukseen, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola kertoo.

-        Timmermans oli selvästi kiinnostunut metsien käytön kokonaisuudesta.  Hän sai tietoa metsänomistajien monitavoitteisuudesta ja metsien vapaaehtoisesta suojelusta. Kutsuimme mukaan myös ympäristöjärjestöjä, jotta kokonaisuus olisi varmasti kattava, Mäki-Hakola kuvailee retkeä.

-        Eri tyyppisten metsäkuvioiden avulla hänelle kuvattiin metsiemme monipuolisuutta. Talous-, luonto- ja ilmastotavoitteet voidaan saavuttaa samanaikaisesti, kunhan eri EU-maille annetaan mahdollisuus käyttää alueelleen sopivia keinoja, Mäki-Hakola lisää.

-        Nähtäväksi jää, miten Timmermans tulee lähipäivinä kokemaansa kuvailemaan. Toivottavasti komissio huomioi metsänomistajat entistä paremmin. Jatkamme edelleen rautalangan vääntöä kaikin mahdollisin keinoin. Nyt kun Timmermans on nähnyt suomalaisen metsän, on asioista huomattavasti helpompi neuvotella, MTK:n puheenjohtaja Marttila toteaa.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167

Marko Mäki-Hakola, metsäjohtaja, MTK, 040 502 6810

Kuvat

Pohjoismaisen ruuan juhlaa Emblassa – Suomella vahva edustus kilpailussa – voiton nappasivat Tanska, Norja ja Ruotsi21.6.2022 12:42:19 EEST | Tiedote

Parhaat pohjoismaisen ruokakulttuurin edustajat ja esiintuojat nappasivat Embla Food Awards -palkinnot Oslossa. Pohjoismaista ruokakulttuuria edustamaan matkasi edustajia jokaisesta pohjoismaasta. Kisa jakaantui seitsemään eri kategoriaan, joihin jokainen pohjoismaa toi omat edustajansa. Suomesta kisassa oli mukana seitsemän ammattilaista ja innovatiivista yrittäjää. Tänä vuonna osallistujia oli ennätysmäärä, eikä tasokkaasta Suomen edustuksesta huolimatta voitto irronnut tällä kertaa Suomelle. Katso Suomen edustajat ja esittelyt täällä: https://www.mtk.fi/-/embla

Kuka kantaa vastuun ruokaturvasta, huoltovarmuudesta ja maatalouden vihreästä siirtymästä? - AgriCordin yleiskokous 20.-21.6. Helsingissä17.6.2022 12:24:52 EEST | Kutsu

MTK ja Food and Forest Development Finland (FFD) isännöivät AgriCord Allianssin yleiskokousta 20.-21.6.2022 Helsingissä. Tilaisuus kokoaa yhteen 25 tuottajajärjestövaikuttajaa ja kehitysyhteistyöstä vastaavaa johtajaa eri puolilta maailmaa. AgriCord ja sen 12 jäsentä kanavoivat noin 80 miljoonaa euroa vuodessa maa- ja metsätalouden kehittämiseksi ja köyhyyden vähentämiseksi kehittyvissä maissa. Varat kanavoidaan tuottajajärjestöjen ja osuuskuntien kautta. Kokouksessa keskusteluun noussee rajusti nousseet tuotantokustannukset, jotka vaikuttavat jo viljelijöiden mahdollisuuksiin tuottaa ruokaa.