Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK tukee uutta metsätalouden kannustejärjestelmää

Työryhmäraportti metsätalouden uudesta kannustejärjestelmästä (Metka) luovutettiin 29.1. maa- ja metsätalousministeri Jari Lepälle. MTK on tyytyväinen, että metsänomistajille on tukea kestävään metsätalouteen myös tulevaisuudessa.

Kannusteita on tarjolla niin metsien kasvun edistämiseen kuin luonnonhoitoon. Toimet vahvistavat myös metsien roolia ilmastonmuutoksen hillitsemisessä.

MTK on ollut mukana työryhmässä ja tuonut aktiivisesti metsänomistajien näkemyksiä mukaan keskusteluun. - Tuleva tukijärjestelmä ja sen työlajit vastaavat hyvin sitä, mitä metsänomistajat ovat toivoneet, sanoo MTK:n metsäasiantuntija Lea Jylhä. MTK on tyytyväinen myös siihen, että tukijärjestelmän hallintoa esitetään kevennettäväksi: jatkossa taimikon- ja nuoren metsän hoidon tuki myönnettäisiin ns. de minimis -tukena, jolloin ennakkohakemusta ei enää vaadittaisi.

Yhteiskunnan tavoitteet ja metsänomistajan tarpeet on sovitettu yhteen. Monimuotoisuuden turvaaminen ja vesiensuojelu esimerkiksi on nivottu sisään kaikkiin työlajeihin. - Olemme myös tyytyväisiä, että kulotus palautuu tuettavaksi työlajiksi.  Kulotus auttaa uudistettavan taimikon syntymistä ja kasvua sekä luo elinympäristöjä monille uhanalaisille lajeille, sanoo Jylhä.

Suurin muutos on suometsänhoidossa, joka jatkossa painottuu monitavoitteiseen suometsien hoidon suunnitteluun ja vesiensuojelutoimenpiteisiin. Jylhä korostaa, että uutta toimintamallia on pilotoitava ennen käyttöönottoa ja metsäalan toimijoiden sekä metsänomistajien palautetta kuultava. Tarvitaan myös koulutusta sekä panostusta paikkatiedon ja suunnitteluvälineiden kehittämiseen ennen kuin uusi tukijärjestelmä voidaan saattaa voimaan.

Työryhmäraportti löytyy osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-366-397-8

metsäasiantuntija Lea Jylhä puh. 040 848 8081

metsäjohtaja Juha Hakkarainen, MTK, puh. 0400 870867

Tiedotustilaisuus 25.2. klo 9: Eläinten hyvinvointilaki uudistuu – mitkä ovat odotuksemme siitä??24.2.2021 12:49:30 EETKutsu

Eläinten hyvinvointilain valmistelu on loppusuoralla ja pitkä prosessi on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että uutta hallituksen esitystä odotellaan lausunnolle. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa, että Suomeen tulee maailman paras eläinten hyvinvointilaki, joka huomioi sekä eläinten että yrittäjien hyvinvoinnin. * - * - * Miten eläimiä kasvatetaan suomalaisilla tiloilla ja mitä uutta on odotettavissa lakiuudistuksen myötä? Mitkä ovat eri sektoreiden keskeiset eläinten hyvinvoinnin kehittämiskohteet ja haasteet? Näitä käydään läpi etäyhteyksin, Teamsissa torstaina 25.2. klo 9.00–10.30.

KUTSU TIEDOTUSTILAISUUTEEN: Eläinten hyvinvointilaki uudistuu – mitkä ovat odotuksemme siitä? 19.2.2021 11:04:10 EETKutsu

Eläinten hyvinvointilain valmistelu on loppusuoralla ja pitkä prosessi on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että uutta hallituksen esitystä odotellaan lausunnolle. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa, että Suomeen tulee maailman paras eläinten hyvinvointilaki, joka huomioi sekä eläinten että yrittäjien hyvinvoinnin. * * * Miten eläimiä kasvatetaan suomalaisilla tiloilla ja mitä uutta on odotettavissa lakiuudistuksen myötä? Mitkä ovat eri sektoreiden keskeiset eläinten hyvinvoinnin kehittämiskohteet ja haasteet? Näitä käydään läpi etäyhteyksin, Teamsissa torstaina 25.2. klo 9.00–10.30.

MTK:n #maakasvuun esityksillä elvytetään koko Suomea17.2.2021 09:57:37 EETTiedote

Suomen kestävän kasvun ohjelman ensimmäinen versio toimitetaan komissiolle maaliskuussa. Viime viikolla hallitus tiivisti ohjelman painotuksen neljään pilariin. MTK näkee pilareissa mahdollisuuksia ja nostaa esille jokaiseen pilariin kärkikeinon, joilla on ilmastohyötyjä sekä myönteisiä talous-, työllisyys- ja tuottavuusvaikutuksia. Ennen kaikkea on tärkeä saavuttaa iso muutos korvaamalla fossiilisia raaka-aineita biotalouden tuotteilla. - Haluamme nostaa kestävän rahoituksen kriteereitä täyttäviä kokonaisuuksia, joilla edistetään alueiden välistä tasavertaisuutta ja esimerkiksi sote-palveluiden viisasta uudistumista, toteaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Laskiainen – alkutalven iloinen ruokajuhla10.2.2021 09:25:37 EETTiedote

Liu lau laskiaista! Laskiaisena on perinteisesti syöty tukevia liharuokia, joiden voimalla on ollut hyvä laskeutua pääsiäiseen saakka kestävään paastoon. Vaikka laskiaista vietetään keskellä kylmintä talvisydäntä viljelysmaiden ollessa lumihunnun alla, liittyy moni laskiaisperinne maatalouteen ja tulevaan kasvukauteen: mitä pidemmälle kelkka tai pulkka mäenlaskussa luistaa, sitä pidemmät pellavat ovat taloon tiedossa. Tuleviin peltotöihin toivottiin hyvää onnea myös ruokapöydässä: rasvaista laskiaisruokaa syövän ei sopinut nuolla sormiaan puhtaaksi, sillä tämä enteili sirpistä haavoja sormiin.