MTK tuo Maaseudun Keitaan SuomiAreenaan

7.7.2017 09:11 | Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK:n 100-vuotisjuhlavuosi näkyy, kuuluu ja maistuu SuomiAreenassa Porissa. Maaseudun Keidas valloittaa Rumpalipuiston 10.-12.7.2017. Biotaloutta käsitellään eri näkökulmista paneelikeskustelussa Biotalous - ilmastomuutoksen syntipukki vai ratkaisu? 10.7. 2017 klo 15.15-16.30, Antinkatu 5:ssa. Lisäksi MTK järjestää kaksi torivarttia: Puusta vai muusta? 11.7.2017 klo 15.40-16.00 ja Kesää keitossa 12.7 2017 klo 9.20-9.40.

Maaseudun Keidas tuo maaseudun keskellä Poria. Tarjolla on maistiaisia, ruuan alkuperämerkkivisa, kuusentaimien ja ilmapallojen jakoa, polkutraktoreita ja puimuri. Satakunnasta Sikses parasta -hanke haastaa kävijät äänestämään vuoden 2017 lähiruokaa.

Keitaalla esittäytyvät juhlavuoden järjestö- ja yritysyhteistyökumppanit: MTK-Satakunta, MHY-Satakunta, Satakunnasta Sikses parasta -hanke, Lomalaidun ja Ruokatieto Yhdistys ry (Hyvää Suomesta). Lisäksi mukana on joukko yrityskumppaneita: HK Scan, Valio, Sampo Rosenlew ja Valtra. Rumpalipuisto on osoitteessa Itäpuisto 7.

Biotalous – ilmastomuutoksen syntipukki vai ratkaisu?

MTK järjestää paneelikeskustelun Biotalous – ilmastomuutoksen syntipukki vai ratkaisu? 10.7.2017 klo 15.15-16.30, Antinkatu 5:ssa.
Biotalous on hallituksen kärkihankkeita. Miksi siirtyminen pois fossiilisista polttoaineista takkuaa? Miksi meillä edelleen rakennetaan niin paljon muusta kuin puusta? Onko lihansyönnin vastainen ilmastokampanjointi mennyt överiksi Suomessa? Muun muassa näitä teemoja sivutaan MTK:n paneelikeskustelussa.
Keskustelijoina paneelissa ovat MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila, maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä, johtaja Mari Pantsar Sitrasta ja suojeluasiantuntija Otto Bruun Suomen luonnonsuojeluliitosta. Keskustelun juontaa Maaseudun Tulevaisuuden toimittaja Eija Mansikkamäki.

Kotimaiset puuinnovaatiot ja kauden kasvikset esillä torivarteissa

MTK järjestää kaksi torivarttia:
Puusta vai muusta? Leikkimielisessä kisassa arvaillaan, mitkä tuotteet on valmistettu puusta ja miten. Torivartti järjestetään 11.7.2017 klo 15.40-16.00 MTV-lavalla.

Kesää keitossa – kuka poimii nopeimmin maukkaimmat ja kotimaisimmat raaka-aineet ja käsittelee ne soppakuntoon? Maaseutunuorten kesäistä keitosta hämmentää maaseutunuorten asiamies Heidi Siivonen. Torivartti järjestetään 12.7.2017 klo 9.20-9.40.
Molemmat torivartit juontaa ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi.

MTK:n paneelikeskustelu ja torivartit ovat katsottavissa myös:

Bettina Lindfors, MTK100-tuottaja, p. 040 920 9810
Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, p. 040 169 2060
Satakunnasta sikses parasta -hanke, Ansa Jokiranta, p. 044 034 4066

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

Maaseutunuorten valiokunnan kannanotto ihmissuhteiden ja sosiaalisen turvaverkon merkityksestä12.6.2017 11:04Tiedote

”Eivät pienet apinatkaan pärjää, jos niitä ei rapsuteta.” Miksi kuitenkin niin usein oma hyvinvointi, parisuhde ja muut ihmissuhteet ovat viimeisiä huolehdittavia asioita maa- ja metsätalousyrittäjän arjessa? Yksinäisyys on riipaisevaa, ja sattuu kipeästi. Jokainen ansaitsee siis tulla rakastetuksi ja hyväksytyksi, olla seurassa ja kuulua yhteisöön, muistuttaa MTK:n Maaseutunuorten valiokunta.

Maanviljelijät ympäri maailman kokoontuvat tänään Helsinkiin hakemaan yhteistä näkemystä globaalin ruuantuotannon haasteisiin12.6.2017 06:00Tiedote

Maanviljelijäjärjestöjen ja -osuuskuntien johtoa ympäri maailman sekä maatalouden asiantuntijoita kansainvälisisistä järjestöistä ja instituutiosta kokoontuu tänään Maailman viljelijäjärjestö WFO:n (World Farmers’ Organisation) yleiskokoukseen Helsinkiin. Finlandia-talossa 12.–15.6.2017 pidettävässä kokouksessa linjataan toiminnan periaatteet maataloustuottajien globaaliin edunvalvontaan vuosille 2018–2028 ja valitaan järjestön johto. Kokoukseen odotetaan kaikkiaan 350 osallistujaa 44 maasta.