MTK:lta seitsemän ohjelmakohdan esitys EU:n elpymisrahojen käyttöön

Suomessa parhaillaan valmisteltavalla kestävän kasvun ohjelmalla linjataan EU:n elpymisvälineen varojen käyttöä maassamme. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että Suomen talous nousee parhaiten alueidensa vahvuuksia hyödyntämällä. Tätä varten järjestö esittää hallitukselle kaikkiaan seitsemää elvyttävää toimenpidekokonaisuutta. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa, että järjestön esittämät toimet ovat nopeasti toteutettavia, koko maata hyödyttäviä ja ilmastoystävällisiä.

­– Suomi voidaan siirtää nopeasti bio-kiertotalouteen ja kestävän kasvun ohjelman on tuettava muutosta nostamalla biotalous elvytyksen ja ilmastotyön ytimeen, sanoo Juha Marttila

MTK huomauttaa, että biotalouden elvytyspotentiaali pitää huomata ja sen roolia vahvistaa Suomessa. Globaalitalouden kasvu koronan jäljiltä vaatii materiaalien tehokasta kierrätystä. Todelliseen muutokseen päästään kuitenkin vasta silloin, kun kiertojärjestelmiin tulevat uudet materiaalivirrat ovat biotalouden eivätkä fossiilitalouden tuotteita. Suomessa on hyvät mahdollisuudet luoda kilpailukykyisiä ja kestäviä biotalouden ratkaisuja sekä paikallisiin tarpeisiin että maailmanlaajuisiin ongelmiin.

– MTK:n esittämillä toimenpidekokonaisuuksilla edistettäisiin biotalouden tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa (TKI), kasvatettaisiin biokaasuntuotantoa sekä elvytettäisiin metsäsektoria kaikkialla Suomessa. MTK haluaa myös parantaa vientiteollisuuden edellytyksiä, vahvistaa infrastruktuurininvestointeja, panostaa työmarkkinoiden toimivuuteen ja kehittää lähipalveluita, summaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

MTK:n #maakasvuun-esitykset löytyvät kokonaisuudessaan täältä.

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167
Marko Mäki-Hakola, elinkeinojohtaja, 040 502 6810

Kestävän kasvun ohjelman perustuttava koko Suomen vahvuuksiin1.12.2020 09:50:58 EETTiedote

Valtioneuvosto julkisti perjantaina eduskunnalle annettavan selonteon EU:n elvytysvarojen käytöstä. Selonteko antaa mahdollisuuden rakentaa Suomen elvytyspaketti kasvua tukevaksi, mutta ei sitä vielä takaa. Elvytyspaketin on oltava riittävän rohkea, kotimaisia investointeja vauhdittava ja sen on perustuttava Suomen jo olemassa oleviin vahvuuksiin kuten vihreään kasvuun. - On tärkeää, että jokainen elvytyseuro käytetään fiksulla tavalla. Siksi selonteon eduskuntakäsittelyssä tulee varmistaa, että elvytysvarat kohdistuvat aidosti kilpailukykyä ja elinkeinotoimintaa tukeviin hankkeisiin, kestävään kasvuun, osaamisen vahvistamiseen ja uudistumiseen. Myös metsäteollisuutemme rooli ja potentiaali osana kestävää kasvua on tärkeää tunnistaa riittävällä tavalla, sanoo MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

MTK:n Viljanen haluaa tolkun ääntä julkiseen keskusteluun maa- ja metsätaloudesta24.11.2020 14:16:28 EETTiedote

Tilanne on historiallinen koronan lisäksi myös siksi, että en usko sotien jälkeisenä aikana toimintaamme ja tuotantoamme kyseenalaistetun yhtä monelta suunnalta kuin viime aikoina on tehty. Suomalainen maa- ja metsätalous ei ole ilmasto- ja ympäristöongelma vaan ratkaisu niihin, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen järjestön valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan Seinäjoella.

Broileri perunamuusilla ja kasviksilla voitti sushilajitelman ilmasto- ja ravitsemusindeksissä17.11.2020 07:30:00 EETTiedote

Tänään julkaistu selvitys osoittaa, että lautasellamme on paljon ruokaa, joka on sekä ravintoainesisällöltään köyhää, ja jolla on samalla suuret ilmastovaikutukset. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n Envitecpolis Oy:llä teettämä Ruuan ilmastovaikutukset suhteessa ravitsemukseen -selvitys ei muuta sitä, että kasvipohjaisten tuotteiden ilmastovaikutus on kotieläintuotteita pienempi. Erot ruoka-aineiden välillä kuitenkin tasoittuvat, kun hiilipäästöt suhteutetaan ruuan sisältämään ravitsemukseen.