MTK:lta seitsemän ohjelmakohdan esitys EU:n elpymisrahojen käyttöön

Suomessa parhaillaan valmisteltavalla kestävän kasvun ohjelmalla linjataan EU:n elpymisvälineen varojen käyttöä maassamme. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että Suomen talous nousee parhaiten alueidensa vahvuuksia hyödyntämällä. Tätä varten järjestö esittää hallitukselle kaikkiaan seitsemää elvyttävää toimenpidekokonaisuutta. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa, että järjestön esittämät toimet ovat nopeasti toteutettavia, koko maata hyödyttäviä ja ilmastoystävällisiä.

­– Suomi voidaan siirtää nopeasti bio-kiertotalouteen ja kestävän kasvun ohjelman on tuettava muutosta nostamalla biotalous elvytyksen ja ilmastotyön ytimeen, sanoo Juha Marttila

MTK huomauttaa, että biotalouden elvytyspotentiaali pitää huomata ja sen roolia vahvistaa Suomessa. Globaalitalouden kasvu koronan jäljiltä vaatii materiaalien tehokasta kierrätystä. Todelliseen muutokseen päästään kuitenkin vasta silloin, kun kiertojärjestelmiin tulevat uudet materiaalivirrat ovat biotalouden eivätkä fossiilitalouden tuotteita. Suomessa on hyvät mahdollisuudet luoda kilpailukykyisiä ja kestäviä biotalouden ratkaisuja sekä paikallisiin tarpeisiin että maailmanlaajuisiin ongelmiin.

– MTK:n esittämillä toimenpidekokonaisuuksilla edistettäisiin biotalouden tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa (TKI), kasvatettaisiin biokaasuntuotantoa sekä elvytettäisiin metsäsektoria kaikkialla Suomessa. MTK haluaa myös parantaa vientiteollisuuden edellytyksiä, vahvistaa infrastruktuurininvestointeja, panostaa työmarkkinoiden toimivuuteen ja kehittää lähipalveluita, summaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

MTK:n #maakasvuun-esitykset löytyvät kokonaisuudessaan täältä.

Juha Marttila, puheenjohtaja, 050 341 3167
Marko Mäki-Hakola, elinkeinojohtaja, 040 502 6810

Raju epäsuhta tuottajahintojen ja nousevien kustannusten välillä huolestuttaa viljelijöitä23.7.2021 12:03:57 EEST | Tiedote

MTK-liittojen puheenjohtajat ympäri Suomen kokoontuivat tänään kesäkokoukseen Etelä-Savoon. Savonlinnassa käydyissä keskusteluissa nousivat esiin erityisesti kuluvan kasvukauden olosuhteet. Myöhäinen märkä kevät kääntyi ennätyksellisen kuivaksi hellejaksoksi. Mikään viljelytoimi ei ole pystynyt pelastamaan kasvustoja isossa kuvassa sellaisiksi, että luvassa olisi edes keskinkertainen sato. Sääolojen vaihtelut ja siihen liittyvät haasteet kuuluvat maanviljelijän arkeen, mutta suurinta huolta herättää tällä hetkellä tapahtuva raju kustannusten nousu.

MTK: Komissio ei tunnista metsien tarjoamia mahdollisuuksia strategiassaan16.7.2021 12:12:02 EEST | Tiedote

Tänään julkistetusta EU:n metsästrategiasta puuttuu kunnianhimoa nähdä metsien mahdollisuudet. Vain aktiivisella metsien käytöllä ja hoidolla voimme taistella ilmastonmuutosta vastaan. On välttämätöntä, että Suomessa metsien talouskäyttöäkin voidaan edelleen lisätä. Aikeet EU:n omasta metsien sertifiointijärjestelmästä on syytä lopettaa saman tien, vaatii metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola MTK:sta.

Suomen metsien käytöstä ja hoidosta ei tule päättää Brysselissä – tasapainoinen EU-metsästrategia tarpeen1.7.2021 09:44:50 EEST | Tiedote

EU-komissiolta odotetaan esitystä EU:n metsästrategiaksi heinäkuun aikana. Julkisuuteen vuotanut strategialuonnos korostaa lähes yksinomaan suojelunäkökohtia ja kajoaa kansallisessa päätöksenteossa olevaan metsäpolitiikkaan ja metsänhoitokäytäntöihin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on huolissaan yksipuolisen strategian vaikutuksista metsiemme talouskäytölle, ja on pyytänyt komissiota kirjoittamaan strategian uudestaan. MTK näkee, että EU on metsästrategian kautta laajentamassa toimivaltaansa politiikan alueelle, joka ei sille kuulu.

Viljelijät, pakkaamot ja kauppaketjut käynnistivät yhteiskampanjan kotimaisten avomaakasvisten käytön ja arvostuksen lisäämiseksi28.6.2021 13:31:18 EEST | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC sekä perunan- ja avomaan vihannesten tuottajat aloittivat kampanjoinnin kotimaisten avomaakasvisten puolesta yhteistyössä K-ryhmän, S-ryhmän, Lidlin, Tuoreverkon ja Ålands Trädgårdshallin kanssa. Markkinointikampanjan keulakuvana on rap-artisti PastoriPike. Digi- ja somekampanja kestää elokuun puoliväliin saakka.

EU:n maatalouspolitiikan uudistuksen neuvotteluratkaisu syntyi Brysselissä – kansalliset päätökset ratkaisevat25.6.2021 20:00:09 EEST | Tiedote

Päätös uudesta EU:n maatalouspolitiikasta (CAP) syntyi kolmikantaneuvottelussa juhannusaattona. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan päätös on tervetullut. Se takaa, että viljelijöillä on varmuus tukijärjestelmän jatkuvuudesta. Hyvää uudistuksessa on se, että Brysselin päätöksissä on joustavuutta sen verran, että järkevä kansallinen ohjelma on näillä päätöksillä mahdollinen. MTK kritisoi sitä, että maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen ja byrokratian karsimisen tavoitteet näyttävät jäävän toteutumatta.

MTK:n metsäjohtokunta ja Suomen yhteismetsät ry: Omaisuuden suoja on turvattava myös yhteismetsien osakkaille23.6.2021 12:42:28 EEST | Tiedote

Yhteismetsillä on merkittävä rooli erityisesti Pohjois-Suomessa vakaina puuntoimittajina, työllistäjinä sekä verotulojen maksajina. Monissa yhteismetsissä mittavat suojeluvaatimukset kohdistuvat uudistuskypsiin metsiin ja rajoittavat niiden hyödyntämistä ja kestävän metsätalouden harjoittamista vastoin maanomistajan tahtoa. MTK:n ja Suomen yhteismetsien mielestä tämä on perustuslakiin kirjatun omaisuudensuojan vastaista.

Wallin ja Pesonen MTK-Etelä-Savon kevätkokouksessa: Metsäpolitiikka kuuluu EU:ssa jäsenmaille23.6.2021 09:22:33 EEST | Tiedote

Viljelijät ympäri Eurooppaa odottavat neuvotteluratkaisua EU:n maatalouspolitiikan uudistuksesta tulevana viikonloppuna. Sitä tarvitaan, jotta viljelijä voi luottaa tulevaan. Metsäpolitiikka sen sijaan kuuluu jäsenvaltioille ja tätä periaatetta EU:n tulee kunnioittaa. Eurooppalaisen ja suomalaisen maa- ja metsätalouden menestyminen edellyttää kansallisten ja alueellisten vahvuuksien hyödyntämistä kokonaiskestävällä ja luottamusta herättävällä tavalla. Näin totesivat Euroopan tuottaja- ja osuustoimintajärjestö Copa-Cogecan pääsihteeri Pekka Pesonen ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallin puhuessaan tänään MTK-Etelä-Savon kevätkokouksessa Mikkelissä.