MTK:n eduskuntavaalitavoitteet: Ääni menestyvälle maalle

MTK haluaa antaa eduskuntavaaleissa äänensä menestyvälle maalle. Teemoina ovat mahdollisuuksien Suomi, turvallinen tulevaisuus, hyvä ympäristö ja kansainvälinen kumppanuus.

MTK:n eduskuntavaalitavoitteet

Mahdollisuuksien Suomi on kaikille tasa-arvoinen. Maassamme jokaisella pitää olla tasavertaiset mahdollisuudet harjoittaa ammattiaan, josta saa riittävän toimeentulon, sekä saada palveluita ja koulutusta riippumatta asuinpaikasta. Tarvitsemme politiikkaa, jolla kehitetään sekä kaupunkia että maaseutua.

– Menestyksen eväät on Suomessa olemassa, mutta hyvä tulevaisuus pitää itse tehdä. Ilman menestyvää maaseutua ei ole menestyvää Suomeakaan. Haluamme näyttää suuntaa koko Suomen kehittämiselle tavalla, jossa yhdistyvät talouden ja työllisyyden kasvu sekä kestävä kehitys, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sanoo.

– Kaupungin ja maaseudun vastakkainasettelu on tarpeetonta. Koko Suomea on kehitettävä, jotta saamme menestystä maallemme, Marttila painottaa.

– Turvallisesta tulevaisuudesta on huolehdittava. Huoltovarmuuden ja ruokaturvan arvostus ovat nousussa, koska maailma on yhä epävarmempi, Marttila jatkaa.

– Myös ilmastomuutokseen on varauduttava. Toivomme selkärankaa ilmastopoliittiseen keskusteluun, Marttila sanoo.

Eduskuntavaalit järjestetään 14.4.2019. MTK on julkaissut omat tavoitteensa ensi vuoden eduskuntavaaleihin.

MTK ja Maaseudun Tulevaisuus järjestävät puolueiden puheenjohtajien vaalipaneelikeskustelun 9.1.2019.

#äänimaalle

puheenjohtaja Juha Marttila, puh. 040 502 6810
johdon erityisavustaja Tiina Perho, puh. 0500 741 532

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK:n eduskuntavaalitavoitteet

MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille7.2.2019 12:07:51Tiedote

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17:37Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.