MTK:n Elinkeinopolitiikka- ja yrittäjyysvaliokunta huolissaan elinkeinovapaudesta

Koronakriisistä toipuminen edellyttää menestyvää yritystoimintaa. Suomen hallituksen tulee kaikin keinoin edistää yritystoiminnan toimintaedellytyksiä. Valiokunta on huolissaan ajatuksista kieltää laillisia elinkeinoja. Valiokunta edellyttää, että elinkeinovapautta puolustetaan, eikä yrittäjyyttä lakkauteta poliittisin päätöksin, sanoo valiokunnan puheenjohtaja Leena Erälinna.

Suomi näytti selviävän koronakriisistä kohtuullisin pienin vahingoin. Valitettavasti viimeinen viikko on näyttänyt, että ongelmat taloudessa eivät ole ohi. Suuret vientiteollisuuden irtisanomiset ja tehtaiden lakkauttamiset osoittavat, että poliittisilta päättäjiltä tarvitaan päätöksiä, joilla edistetään yrittäjyyttä, työllistämistä ja investointeja.

MTK:n elinkeinopolitiikka- ja yrittäjyysvaliokunta on huolissaan puolueiden halusta kieltää laillisia elinkeinoja. Tässä tilanteessa Suomella ei ole varaa yhteenkään yrityksen menetykseen.

- Jos hallitus päättäisi kieltää turkistuotannon, mikä elinkeino olisi seuraavana, kysyy Erälinna.

- Turpeen tuotannon kieltäminen on monella seuraavana listalla. Valitettavan monelta puuttuu ymmärrys, että energiatuotannon lisäksi turpeella on suuri merkitys esimerkiksi kuivikkeena lisäten eläinten hyvinvointia. Kieltojen asemasta tarvitaan keinoja, joilla elinkeinoja kehitetään eteenpäin.

Jos yrittäjyys Suomessa tehdään hankalaksi, löytävät isot yritykset tuotantomahdollisuuksia muista maista. Pienemmät yritykset saattavat joutua lopettamaan toimintansa. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta vaatii, että hallitus ei päätöksillään tule hankaloittamaan elinkeinon harjoittamista. Etenkin maaseudun luonnonvaroihin perustuva yrittäjyys voi nostaa Suomen koronasuosta ja samalla myös turvata maamme kehittymisen entistä ilmastoystävällisemmäksi maaksi

Lisätietoja: Leena Erälinna, Elinkeinopolitiikka- ja yrittäjyysvaliokunnan puheenjohtaja, 0400 541 496

New mail

New mailCopy

New mailCopy

Sade uhkaa viljasatoa – puinnit eivät etene – laatu heikkenee11.9.2020 08:05:03 EESTTiedote

Viljojen kasvukausi on nyt sadonkorjuuvaiheessa, mutta näkymät ovat todella huonot. Suomessa koko kasvukausi on ollut kokonaisuudessaan haasteellinen. Runsaiden sateiden takia sadonkorjuu on nyt monin paikoin täysin pysähdyksissä, ja laatutappioita syntyy, kun sateet hankaloittavat puinteja. Pellot alkavat myös olla pehmeitä. Osa ohran, vehnän ja myös kauran jyvistä on alkanut itää tähkässä. Entuudestaan heikon kannattavuuden kanssa kamppaileva peltokasvisektori on erittäin huolestunut tilanteesta: onko jälleen tulossa heikko vuosi?

Aktiivista vesiensuojelua maatiloilla27.8.2020 08:09:50 EESTTiedote

Vesiensuojelu on ollut maatalouden ympäristötyön ytimessä vuosikymmenet. Ilmastonmuutoksen arvioidaan lisäävän maataloudesta aiheutuvaa kuormitusriskiä vesiin, ja jatkossa tarvitaankin yhä tehokkaampia ja tarkemmin kohdennettuja vesiensuojelutoimenpiteitä. MTK valmistelee parhaillaan yhdessä SLC:n kanssa järjestöjen vesiohjelmaa, jossa esitetään toimintatapoja maa- ja metsätalouden haitallisten vesistövaikutusten vähentämiseksi.

Myös maaseutu tarvitsee sanomalehdet viidesti viikossa – MTK kannattaa jakelutukea26.8.2020 13:17:38 EESTTiedote

Valtiosihteerityöryhmä esitti tänään, että postinkannossa siirryttäisiin kolmipäiväiseen jakeluvelvoitteeseen vuoden 2022 alusta, ja että samaan aikaan otettaisiin käyttöön määräaikainen haja-asutusalueiden tiedonvälitystuki. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK korostaa, että jakelu- ja tukiratkaisu ei saa ajaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan asuinpaikan perusteella.