MTK:n Elinkeinopolitiikka- ja yrittäjyysvaliokunta huolissaan elinkeinovapaudesta

Koronakriisistä toipuminen edellyttää menestyvää yritystoimintaa. Suomen hallituksen tulee kaikin keinoin edistää yritystoiminnan toimintaedellytyksiä. Valiokunta on huolissaan ajatuksista kieltää laillisia elinkeinoja. Valiokunta edellyttää, että elinkeinovapautta puolustetaan, eikä yrittäjyyttä lakkauteta poliittisin päätöksin, sanoo valiokunnan puheenjohtaja Leena Erälinna.

Suomi näytti selviävän koronakriisistä kohtuullisin pienin vahingoin. Valitettavasti viimeinen viikko on näyttänyt, että ongelmat taloudessa eivät ole ohi. Suuret vientiteollisuuden irtisanomiset ja tehtaiden lakkauttamiset osoittavat, että poliittisilta päättäjiltä tarvitaan päätöksiä, joilla edistetään yrittäjyyttä, työllistämistä ja investointeja.

MTK:n elinkeinopolitiikka- ja yrittäjyysvaliokunta on huolissaan puolueiden halusta kieltää laillisia elinkeinoja. Tässä tilanteessa Suomella ei ole varaa yhteenkään yrityksen menetykseen.

- Jos hallitus päättäisi kieltää turkistuotannon, mikä elinkeino olisi seuraavana, kysyy Erälinna.

- Turpeen tuotannon kieltäminen on monella seuraavana listalla. Valitettavan monelta puuttuu ymmärrys, että energiatuotannon lisäksi turpeella on suuri merkitys esimerkiksi kuivikkeena lisäten eläinten hyvinvointia. Kieltojen asemasta tarvitaan keinoja, joilla elinkeinoja kehitetään eteenpäin.

Jos yrittäjyys Suomessa tehdään hankalaksi, löytävät isot yritykset tuotantomahdollisuuksia muista maista. Pienemmät yritykset saattavat joutua lopettamaan toimintansa. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta vaatii, että hallitus ei päätöksillään tule hankaloittamaan elinkeinon harjoittamista. Etenkin maaseudun luonnonvaroihin perustuva yrittäjyys voi nostaa Suomen koronasuosta ja samalla myös turvata maamme kehittymisen entistä ilmastoystävällisemmäksi maaksi

Lisätietoja: Leena Erälinna, Elinkeinopolitiikka- ja yrittäjyysvaliokunnan puheenjohtaja, 0400 541 496

Avomaan ensisadot juhannuspöytiin15.6.2021 10:16:18 EEST | Tiedote

Juhannusta juhlistamaan saadaan tänäkin vuonna upeita avomaan varhaisvihanneksia. Siemenet kylvettiin huhtikuun puolivälissä pelloille normaaliin tapaan. Toukokuun alun kylmä kausi tosin hidasti kasvua. Kevään rankkasateet sen sijaan eivät varhaisvihanneksia turmelleet, koska kasvit olivat ehtineet kehittyä jo riittävän pitkälle. Kasvaminen edistyi jälleen suotuisasti kesäkuun lämmössä, joten satojen valmistuminen jopa hieman aikaistui.

Pohjoismaiden ja Baltian viljelijäjärjestöt haluavat kiirehtiä valkoposkihanhen siirtoa metsästettäväksi lajiksi11.6.2021 12:50:08 EEST | Tiedote

Suomen, Ruotsin, Tanskan, Viron, Latvian ja Liettuan viljelijäjärjestöt haluavat nopeaa muutosta valkoposkihanhen suojelustatukseen EU:n lintudirektiivissä ja Bernin sopimuksessa. Järjestöjen mukaan valkoposkihanhi tulee siirtää lintudirektiivin metsästettävien lajien joukkoon ja sen kannan säätely tulee sallia Bernin sopimuksessa. Järjestöjen puheenjohtajat kirjelmöivät asiasta tänään Euroopan Unionin ympäristökomissaarille sekä Pohjoismaiden ja Baltian vastuuministereille.

Euroopan parlamentin enemmistö suojelupainotuksen taakse biodiversiteettiasiassa – biotalouden vahvistaminen unohtui9.6.2021 16:55:04 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti EU:n uutta biodiversiteettistrategiaa koskevasta kannastaan 8.6.2021. Vuosi sitten julkaistussa komission strategiassa unohdettiin uusiutuvien luonnonvarojen kestävän käytön merkitys, joten parlamentilta kaivattiin nyt vahvaa viestiä toiseen suuntaan. Äänestystulosten perusteella tämä toive ei toteutunut riittävällä tavalla: suomalaisen maa- ja metsätalouden näkökulmasta parlamentin oma-aloitemietintöön jäi liikaa yksipuolisia näkemyksiä.