MTK:n ja Töitä Suomesta Oy:n MY-kausi-hanke maatilojen avuksi korona-aikana

Maaliskuun alussa käynnistyneen MY-kausi-hankkeen (Maaseudun Yritysten kausityövoiman hankintaedellytysten parantaminen) tavoitteena on parantaa maaseudun yritysten mahdollisuuksia palkata työvoimaa kaudelle 2021 ja helpottaa tilojen rekrytointimahdollisuuksia myös pidemmällä tähtäimellä. - Myös yritysten rekrytointien monipuolistaminen on tavoitteena, kertoo hankkeen projektipäällikkö Kati Kuula.

Hanke tarjoaa tietoa ja työkaluja siitä, miten parantaa maaseudun yritysten houkuttelevuutta työnantajana ja miten kohdata erilaisia työntekijöitä. Hankkeessa kehitetään rekrytointimarkkinoinnin alustaa, jonka avulla maatilat ja kausityöpaikat tuodaan paremmin esille kotimaisten ja ulkomaisten työnhakijoiden löydettäviksi. Alustaa päästään testaamaan ja ottamaan käyttöön vielä tämän kevään aikana.

Hankkeen tavoitteena on
- tarjota maaseudun yrityksille kausityövoiman rekrytointiin tarvittavaa tietoa ja materiaaleja sekä koota ne samaan paikkaan
- auttaa yrityksiä monipuolisempaan kausityövoiman käyttöön
- kerätä tilojen kokemuksia ja kehittämisehdotuksia vuoden 2021 aikana
- koronakriisin helpotettua – mahdollisesti vuonna 2022 – auttaa tiloja monipuolistamaan rekrytointejaan
- auttaa maaseudun yrityksiä kriisitilanteessa, mikäli korona jatkuu vuonna 2022.

Hanke tavoittelee myös hyvää ja monipuolista yhteistyötä viranomaisten, järjestöjen ja yritysten kanssa. Vuosi 2020 osoitti, että koronan tuomiin haasteisiin pystytään vastaamaan ja ongelmat ratkaisemaan vain monipuolisella, eri tahojen tiiviillä yhteistyöllä. Hankkeessa tullaan tekemään yhteistyötä eri alueiden TE-viranomaisten sekä monien muiden tahojen kanssa ja hyödyntämään näiden tarjoamia palveluita.

Hanke kestää vuoden 2022 loppuun ja sen rahoittaa Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto.

Katso myös: www.toitasuomesta.fi

Lisätiedot:
Kati Kuula, hankkeen projektipäällikkö, 045 112 9173, kati.kuula@mtk.fi

MTK huolestui elvytysohjelman viimeistelystä10.4.2021 08:43:24 EEST | Tiedote

Suomen hallituksen kestävän kasvun ohjelma on herättänyt toiveita EU-elvytysrahojen kohdentamisesta aidosti Suomen taloutta, mukaan lukien maa- ja metsätaloutta sekä muita maaseutualueiden kasvumahdollisuuksia ja elinvoimaa, edistäviin toimiin. Ohjelma on kuitenkin valmistelun aikana lässähtänyt sellaiseen muotoon, joka ei selkeästi elvytä talouttamme. Se ei myöskään tarjoa merkittävää apua kriisinkestävän ja kilpailukykyisen yhteiskunnan rakentamiseen. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannustaakin nyt hallitusta kääntämään ohjelman viimeistelyssä painopisteen vahvasti elvyttävään suuntaan, sillä Suomi tarvitsee nyt kipeästi talouskasvua ja työpaikkoja.

Kestävä maidontuotanto työllistää koko maassa1.4.2021 07:49:16 EEST | Tiedote

Suomessa maitoa tuotetaan niin Ahvenanmaalla kuin Lapissakin, eikä ihme, sillä nurmi kasvaa hyvin Suomen viileässä ja kosteassa ilmastossa. Lehmien avulla nurmi saadaan jalostettua ravintorikkaaksi maidoksi. Valitsemalla suomalaisen maitotuotteen ja huolehtimalla siitä, että kotikunnan hankinnat tukevat aluetaloutta, työllistät ja edistät suomalaisen maaseudun elinvoimaa sekä maidontuotannon kestävää kehitystä. *** Suomalainen maito on ylpeydenaihe. Se on erittäin korkealaatuista. Jopa 97 prosenttia tuotetusta maidosta kuuluu korkeimpaan laatuluokkaan. Lehmien hyvä terveys näkyy erinomaisena maidon laatuna.

Väljällä maaseudulla matkailu on turvallista31.3.2021 08:18:46 EEST | Tiedote

Matkailuelinkeino tarvitsee tulevaisuuden uskoa palauttavia toimia. Maaseudun matkailuyritykset ovat kokeneet kohtuutonta haittaa korona-ajan rajoituksista. Vaikeasta tilanteesta poispääsyyn pitää löytyä muitakin vaikuttavia keinoja kuin rokotustahdin nopeuttaminen. Maaseutumatkailun perusteeton rajoittaminen on lopetettava, ja elpymisvaroja on kohdistettava maaseudun matkailuyritysten kehittämiseen. Väljällä maaseudulla matkailu on turvallista.