MTK:n johtokunta vaatii maatalouden kustannuskriisiin nopeita ratkaisuja

Viime kesästä lähtien on uutisoitu maatalouden tuotantokustannusten rajusta noususta ja tästä johtuvasta maatalouden kannattavuuden voimakkaasta heikkenemisestä, kun kustannusnousua ei ole saatu siirrettyä tuottajahintoihin. Tuotantopanosten hinnannousu jatkuu edelleen ja kustannustaso näyttää pysyvän ennätyksellisen korkealla, eikä ratkaisua maatalousyrittäjien ahdinkoon ole löydetty. * * * MTK:n johtokunta vaatii valtiota ryhtymään järeisiin toimiin ruokamarkkinoilla. Syksyn lupaukset on lunastettava. Lisäksi on välittömästi valmisteltava historiallisen mittavat rahoitusjärjestelyt, joilla helpotetaan maatalouden luottopulaa. Aika lasketaan viikoissa. Uhkana on suomalaisen ruokajärjestelmän romahtaminen.

Viljelijät tekevät tuotantopäätöksensä ja tuotantopanosten hankinnat kesän 2022 kasvukaudelle toukokuun alkuun mennessä. Jo nyt on uhkana, että tulevalle kasvukaudelle tiloille ei enää kyetä toimittamaan normaalia määrää kaikkia tuotantopanoksia.

Poikkeuksellisen monella maatilalla on haasteita maksuvalmiuden kanssa. MTK:n johtokunta odottaa rahoituslaitoksilta aktiivisuutta ja luovia ratkaisuja sekä neuvontaa ja tukea maatilayrittäjille, eikä pelkästään selityksiä pankkisäätelyn jäykkyydestä.

• Ei voi olla niin, että talouskriisin maksumieheksi laitetaan yksin viljelijä. Pankkisektorin tulisi nyt osoittaa yhteiskuntavastuuta osallistumalla kotimaisen ruoantuotannon pelastamiseen, vaatii MTK:n johtokunta.

Voidaan kysyä, arvostetaanko suomalaista ruokaa, halutaanko sitä? Monet tutkimukset ovat osoittaneet, että suomalaiset arvostavat ja haluavat kotimaista ruokaa. Koko ruuan tuotantoketjun velvollisuus on tehdä se mahdolliseksi.

• On suorastaan kotimaisen ruoan halventamista, jos yhteiskunta ja elinkeinoelämä katsovat muualle ja toivovat jonkun muun hoitavan ruokaketjun ongelmat, paheksuu johtokunta.

Tilastokeskus arvio maatalouden yrittäjätulon laskevan viime vuonna jopa yli kolmanneksella. PTT puolestaan arvioi vuoden 2021 laskun olevan ainakin neljäsosan ja enintään Tilastokeskuksen esittämä 36 prosenttia. Kumpikaan näistä ennusteista ei kuvaa vuoden 2022 näkymiä, koska vuonna 2021 taloustilanne heikkeni vasta vuoden kahdella viimeisellä neljänneksellä. Kaikista vaikeimmassa tilanteessa ovat maatilat, jotka ovat investoineet ja kehittäneet tuotantoaan yhteiskunnan vaatimusten mukaisesti.

MTK:n johtokunnan mielestä on täysin käsittämätöntä, että vähittäiskauppa ja teollisuus eivät ole vieläkään saaneet aikaan riittäviä kustannusnousua kompensoivia hinnankorotuksia tuottajahintoihin. Maatilojen taloudellinen ahdinko on kuitenkin ollut koko ruokaketjun tiedossa jo viime kesästä lähtien. Lisäksi kuluttajat ovat selkeästi ilmoittaneet olevansa valmiita maksamaan enemmän kotimaisesta ruuasta, kunhan hinnankorotukset ohjautuvat tuottajille.

Tilanne ei koske yksin Suomea, vaan laajemmin koko EU:ta johtuen muun muassa maakaasun poikkeuksellisen korkeasta hinnasta. Tällä hetkellä maatilat ovat jakautuneet suhteellisen tasaisesti kahteen kastiin. Tiloihin, jotka ehtivät ostaa tuotantopanoksia kesälle 2022 - kuten lannoitteita ennen lokakuun alkua - ja tiloihin, jotka eivät niitä ole vielä ostaneet.

• Mitä pidempään tulevaisuuden näkymä on sakeassa sumussa, sitä useamman maatilan strategiana tulevan kasvukauden osalta tulee olemaan muuttuvien kustannusten minimointi tuotantoa vähentämällä, varoittaa MTK:n johtokunta.

Viljan hinnat ovat nousseet merkittävästi viime syksyn jälkeen, mutta se johtuu viime kesän huonosta sadosta ja tarjonnan niukkuudesta. Muuten tuottajahinnoissa ei ole juurikaan nähty muutoksia.

• Poliittisella puolella on ollut paljon puheita, mutta vielä kovin vähän konkretiaa. Lähinnä viljelijöille ollaan tarjoamassa valtion takaamaa lainaa maksuvalmiuden turvaamiseksi. Mittakaava tältäkin osin on täysin riittämätön, sillä tämän lainan kokonaismäärä jää selvästi alle 100 miljoonan euron, kun kustannusnousussa on kyse useasta sadasta miljoonasta eurosta.

MTK:n johtokunta oli koolla 21.1.2022. Johtokuntaan kuuluu yhdeksän varsinaista jäsentä. Puheenjohtajana toimii Juha Marttila.

Lisätiedot:

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167

MTK:n johtokunnan jäsenet, yhteystiedot täällä.

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma

Skogsvårdsföreningarna lanserar en Kolbindningstjänst för skogsägare - Skogsägaren tjänar nu även på att binda kol29.4.2022 11:31:35 EEST | Tiedote

Skogsägarna kan i fortsättningen tjäna pengar även med klimatåtgärder, då den omtalade koldioxidkompensations verksamheten äntligen kommer i gång. Kolbindningstjänsten är ett kommersiellt kolbindnigkoncept, där skogsägaren kompenseras för den ökade tillväxten en gödsling av skogen åstadkommer. De kolenheter som därmed skapas marknadsförs vidare till inhemska företag som frivilligt vill kompensera sitt koldioxidavtryck.

Metsänhoitoyhdistykset lanseeraavat Hiilipalvelun metsänomistajille - Metsänomistaja tienaa nyt myös hiiltä sitomalla28.4.2022 12:06:14 EEST | Tiedote

Metsänomistajat voivat jatkossa tienata puun tuotannon lisäksi myös ilmastotoimilla, kun paljon puhuttu metsätalouden hiilikompensaatiotoiminta näkee viimein päivänvalon. Hiilipalvelu on Metsänhoitoyhdistysten palveluvalikoimaan tuleva kaupallinen hiilensidontakonsepti, jonka kautta metsänomistaja saa korvausta lannoituksella aikaansaadusta puuston lisäkasvusta. Näin luodut hiiliyksiköt markkinoidaan hiilijalanjälkeään vapaaehtoisesti kompensoiville kotimaisille yrityksille.

MTK hakee viestinnän suunnittelijaa27.4.2022 15:20:10 EEST | Ilmoitus

MTK hakee viestintä ja vaikuttaminen -vastuualueelle viestinnän suunnittelijaa. Tehtäviisi kuuluvat monipuoliset viestinnän tehtävät maaseudun elinkeinoihin, ympäristöön ja maankäyttöön sekä sosiaalipolitiikkaan ja työhyvinvointiin liittyen. Sinulla on kokemusta verkkoviestinnän kehittämistehtävistä ja hallitset hyvin digitaalisen ja sosiaalisen median kanavat. Katso lisää ja laita hakemusta tulemaan täältä!